Ukens prøvekjørtLett å like fra Hyundai

NY: Hyundai i30 skriver seg neppe inn i bilhistorien, men har alt du forventer av en ny og moderne bil.
Artikkelen fortsetter under annonsen

i30 flytter ingen grenser, men dekker manges bilbehov på en ujålete måte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Hyundai i30 i tall

Pris fra: Ikke klart

L/B/H: 4,30/1,78/1,47 m

Bagasjerom (VDA): 378/1316 l

Motor: 73 – 130 hk

Forbruk (EU): fra 0,41 liter

CO2-utslipp (EU): fra 109 g/km

4x4: Nei

Kollisjonsputer: 7 stk.

Garanti: 5 år

EuroNCAP*: Ikke testet

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

Koreanske Hyundai fosser fram i Europa og er, sammen med datterselskapet Kia, nå større enn Toyota-gruppen i Europa. Forklaringen ligger i at Hyundai raskere tilpasser sine bilmodeller til europeiske behov. Dette gjelder ikke minst Hyundai i30, som i ny innpakning både er større, sikrere, bedre utstyrt og mer drivstoffgjerrig enn forgjengeren.

i30er Hyundais svar på Toyota Corolla (nå Auris), en av bilhistoriens største suksesser. På grunn av Hyundais aggressive satsing vil dette bli en bil å regne med i Norges viktigste bilklasse. i30 er enkel å forholde seg til og lett å like. Svært god garantiordning har gjort Hyundai til en favoritt blant godt voksne.

Les også: Heftig franskmann i Genève

Hva slags bil snakker vi om?

Fem dørs kombimodell, 4,30 meter lang og blant de større kompaktbilene med overraskende god plass i baksetet. Bygges over samme tekniske lest som Kia Cee'd, og skal også produseres som stasjonsvogn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan er den å kjøre?

i30 kjører nå som en hvilken som helst kompaktbil, komfortabelt og forutsigbart. Dette er ikke på noen måte mindreverdig, men samtidig ikke like sporsikkert og styrepresist som Ford Focus. Men så er det heller ingen andre i denne klassen som matcher Forden.

Les også: Familie-Toyotaen du bør kjøpe

Hva er under panseret?

i30 kommer med tre bensinmotorer (100, 120 og 130 hk) og tre dieselmotorer (90, 110 og 128 hk). De største regnes som uaktuelle i Norge. Importøren tror 60 prosent av kundene velger dieselvarianten. 110 hk diesel med automatgir kan bli ekstra interessant.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva gjør den spesiell?

Lite skiller i30 fra konkurrentene, men den er av ytterst få i klassen som tilbys med varme i rattet. Deilig om vinteren og koster lite ekstra. Burde vært standard i alle biler som selges i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hyundais fem års garanti omfatter det meste. Dette gjelder også i30.

Hva er bilens svakheter?

Knapt noen. Dette er en gjennomsnittsbil for kunder med gjennomsnitts bilbehov. Siden den er helt ny, burde Hyundai kostet på seg et automatisk bremsesystem à la Volvos City Safety. Ford Focus tilbyr det.

Hvem passer den for?

Alle som søker en ujålete og praktisk kompaktbil og som ikke ønsker å flagge status gjennom bilvalget. Men Hyundais rykte og anerkjennelse øker proporsjonalt kvaliteten og interessen for koreanske biler.

Les også: Snart avdekkes hybridbil uten batteri

Hva koster den?

Prisen er ikke klar, men dagens rimeligste i30 starter på 212.000 kroner. Uansett vil i30 bli aggressivt priset i forhold til konkurrentene.

Konkurrenter?

Alle andre kompaktbiler med VW Golf, Ford Focus, Toyota Auris og Skoda Octavia som klassens bestselgere.

Når i Norge?

I slutten av mars. Stasjonsvogn etter ferien.

Les mer om motor på ABC Nyheter

Les flere nyheter fra ABC Nyheter