Snart avdekkes hybridbil uten batteri

Konseptbilen Mazda Takeri avdekkes i mars.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Under Geneva International Motor Show 2012 i mars avdekkes konseptbilen Mazda Takeri, en hybridbil det knytter seg spenning til.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«i-ELOOP» kaller Mazda systemet som fanger opp bilens bevegelsesenergi. Dette er et regenerativt bremsesystem basert på dynamoer i bilens hjul som generer elektrisk energi når bilen bremser. Denne delen av systemet består av kjent teknologi for å gjenvinne kjøretøyets bevegelsesenergi.

Les også: Mer elektrisk fra Nissan

Fulladet i løpet av sekunder

Regenerative bremsesystemer i hybridkjøretøy bruker vanligvis en stor elektrisk motor med eget batteri. Mazda Takeri og i-ELOOP skiller seg ut ved at strømmen lagres i en kondensator, i stedet for at strømmen lagres i et batteri. En kondensator er en komponent som midlertidig lagrer store mengder elektrisitet. Kondensatoren er spesielt utviklet til bruk i kjøretøy og kan blir fulladet i løpet av sekunder.

Artikkelen fortsetter under videoen:

«i-ELOOP» kaller Mazda systemet som fanger opp bilens bevegelsesenergi.«i-ELOOP» kaller Mazda systemet som fanger opp bilens bevegelsesenergi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fordelen med kondensator fremfor batterier er at kondensatorer kan lades og utlades hurtig, og de forringes ikke ved langvarig bruk. i-ELOOP konverterer kjøretøyets bevegelsesenergi ved bremsing og benytter elektrisiteten for å gi kraft til klimaanlegg, audio systemer og andre elektriske komponenter. Dette reduserer belastningen på motoren og kan spare så mye som 10% drivstoff, ifølge Mazda.


Les også: - Bensinmotorer vil dominere

Kommer i personbiler fra 2012

i-ELOOP vil benyttes i Mazdas personbiler fra 2012. Mazdas konseptbil Takeri er en mellomstor sedan som viser Mazdas nye designspråk; KODO, som betyr «sjel i bevegelse». Dette, kombinert med den nye SKYACTIV-D diesel motoren, Mazda i-stop, lavere vekt og god aerodynamikk skal gi vesentlig bedre drivstofføkonomi og lavere utslipp.

TAKERI byr på en smak av fremtiden for Mazdas neste-generasjons C og D klasse sedan, og får SKYACTIV-Drive, en seks-trinns automatisk girkasse.

Les flere saker om bil og motor

Les mer om motor

Les flere nyheter