Stjerna i klassen

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter har testet nykommeren som Mercedes Benz vil de bredere lag av folket skal kjøpe.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes-Benz sin inntreden i de rimeligere bilklassene ga ikke helt det resultatet som var forventet.

Nå har den tyske bilfabrikken – med sine lange tradisjoner innen produksjon av luksusbiler – tatt nytt grep og har utviklet en rekke nye biler.

Vi har testet den først lanserte modellen på norsk føre: Mercedes-Benz B-Klasse.

Valget falt på en relativt velutstyrt B 180 CDI BlueEFFICIENCY.

Ikke mange minuttene var tilbrakt bak rattet før vi kunne konstatere at dette var en bil som var lett å like. Romslig, stillegående og komfortabel. Nå må vi kunne si at Mercedes Benz er på rett vei for å få skikkelig fotfeste i markedet for biler til "hvermannsen".

Les også: Mercedes + Renault = sant

Karosseridesign

Nye B-Klasse er både bredere, lengre og lavere, men beholder flerbruksbilens særpreg med stor kupé og liten front. Det blir naturlig å sammenligne med forrige modell, og selv om det likhetene er store, har bilen nå fått et tiltalende og mykere design.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er lagt mye arbeid ned i aerodynamikken på det nye karosseriet, og Robert Lesnik i Mercedes-Benz designavdeling sier at lavere luftmotstand bidrar med opp til 20% av drivstoffbesparelsene.

Interiør

Det første man får øye på når man setter seg bak rattet, er multimedieskjermen som stolt troner midt på dashbordet.

Mercedes Benz har her valgt å la den stå der permanent, fremfor at den skal dukke frem etter behov.

Forøvrig er interiøret i god Mercedes-kvalitet, men nytt for denne modellen er runde friskluftdyser. Disse er lette å vri til den stilling som er mest komfortabel, fremfor å skyve på små knapper.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Setene er passe harde og med grei lårstøtte. Multifunksjonsrattet på midtkonsollen er grei å ha til å stille inn informasjon og navigasjon, men vi opplevde at albuen kom bort i innretningen og skiftet kanal på radioen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benplassen er bra, men lårstøtte dårlig i baksetet, som ikke falt i smak hos denne testføreren. Vinkelen på sitteputen er ikke god, slik at man sklir fremover.

Plass

Styrken ved denne typen flerbruksbil er romslige innvendige mål kombinert med minimale ytre mål. Selv om bagasjerommet tar 486 liter, kan det av enkelte være litt i minste laget. Husk vi snakker om barnefamilier her.

En barnevogn får man sikkert inn, men skal en hel familie på ferietur kan bagasjeplassen bli litt liten.

Les også: En utfordrer i firmabilklassen

Sikkerhet

Forventningene til sikkerhet er skyhøye til Mercedes-Benz, og B-Klasse innfrir. Antagelig nettopp med tanke på at barnefamilier blir en viktig kjøpergruppe, er radarbasert kollisjonsvarsling og bremseassistanse standardutstyr.

Alle som har hatt med barn i bil vet hvor lett det er å bli distrahert av barns behov for oppmerksomhet fra baksetet. Bak stjerna i grillen sitter radaren som «ser» trafikken foran bilen og varsler dersom bilen foran brått reduserer hastigheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Systemet for bremseassistanse posisjonerer bremseklossene og pumper opp trykket i systemet slik at minst mulig tid går til spille når føreren flytter benet fra gasspedal til brems for å nødbremse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Standard er også ATTENTION ASSIST, som følger med på hvordan du oppfører deg som sjåfør. Dette høres skummelt ut, men er veldig nyttig; du får et varsel opp på instrumentbordet hvis du viser tegn på tretthet på lange turer. Da er det på høy tid å ta en pause og kanskje en liten høneblund.

Syv kollisjonsputer er standard. Vel og bra, men vi stiller oss litt skeptiske til at sidekollisjonsputer bak bare står på listen over tilleggsutstyr.

Les også : Kjøreglad familievinner

Komfort

Nye B-Klasse har fått fastere fjæring. Det positive er at dette betyr mindre tendenser til krenging, en viktig komfortfaktor.

På den annen side blir komforten på humpete vei litt dårligere, men vårt totalinntrykk er positivt. Bilen er godt støydempet, dieselmotoren gir litt lyd fra seg, men ikke mer enn man kan leve med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motor

B 180 CDI har 109 hestekrefter. I utgangspunktet høres dette lite ut. Men slik er det ikke.

Ensidig fokusering på hester når vi snakker diesel bærer galt av sted hvis man ikke samtidig tar hensyn til dreiemomentet. Denne motoren har respektable 250 Nm over et fornøyelig bredt motorturtall. Bilen er sprek den, men selvsagt ikke en racerbil.

Bedre blir det med B 200 CDI-motoren på 136 hk og 300 Nm. To alternative bensinmotorer på 122 og 156 hk er tilgjengelig for de som vil slippe unna eventuelle problemstillinger med NOx og dieselstøy.

Girkasse

Den 6-trinns manuelle girkassen fungerte utmerket, et lite minus for lange veier å skyve girspaken. Et pluss at det dukker opp signal på instrumentbordet når det anbefales å skifte gir.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En 7-trinns automatisk dobbelclutchgirkasse hører til tilleggsutstyret. Denne avanserte girkassen har vi ikke testet nå, men den gir utvilsomt bedre komfort, drivstofføkonomi og kjøreglede.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøreegenskaper

Trenden går mot stadig stivere fjæring for å oppnå stabile, gode kjøreegenskaper. Ulempen er tap av komfort på humpete vei.

Vi synes nye B-Klasse har oppnådd et gunstig kompromiss. Bilen er stø og trygg å kjøre selv om uforutsette humper dukker opp midt i en sving.

Selvsagt avslører kjøreegenskapene at bilen har forhjulsdrift, men totalt sett oppfører bilen seg meget bra på norske veier. Sportsunderstellet er tilleggsutstyr, og man bør man tenke seg om noen ganger før det bestilles. Da blir bilen stivere, og 15 millimeter av fjæringsveien blir borte på grunn av at bilen er senket.

Forbruk og miljø

BlueEFFICIENCY er Mercedes-Benz sitt miljøalibi, som de hevder blir ivaretatt med energieffektive motorer, gjennomarbeidet aerodynamikk og andre energistyringstiltak.

Fordelen med reduserte utslipp av miljøfiendtlige gasser er at forbruket og dermed kostnadene går ned. Sentralt her er start-stopp funksjonen. Når bilen settes i fri og benet tas bort fra clutchen, stanser motoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette fungerte utmerket, unntatt én gang vi var for raske med å sette bilen i gir og slippe ut clutchen.

Fabrikkens forbrukstall skal man ha helt ideelle forhold for å oppnå. Vår test endte med et forbruk på noe over 0,5 liter per mil. Slett ikke dårlig når vi tar hensyn til at en slik test innbærer mye spesiell kjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utstyr

Listen over tilleggsutstyr er lang. Vi har nevnt godsaker standard utstyrt fra fabrikk som har med sikkerhet å gjøre.

I tillegg finnes DISTRONIC PLUS, som bruker radaren til å holde ønsket avstand til bilen foran.

Systemet fungerer mellom 0 og 200 km/t og bremser og akselererer bilen for å holde tritt med trafikken.

En «filholderpakke» bruker de hvite kantlinjene til å varsle føreren med vibrasjoner i rattet dersom man utilsiktet er i ferd med å forlate kjørefeltet.

Ytterligere to radarsensorer overvåker den berømte blindsonen og varsler føreren både optisk og akustisk dersom det oppstår fare for kollisjon ved feltskift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lys er viktig, og et såkalt intelligent lyssystem står på tilleggslisten til 15.600 kroner. Her svinger LED-lys i støtfangeren foran med hjulene. Et adaptivt frontlyssystem tilpasser seg møtende bile og blender automatisk ned, for å nevne noe.

Videre finnes et multimediesystem, surround-soundsystem, 3D kartnavigasjon, ryggekamera, aktiv parkeringsassistent og fartsgrenseassistanse, som leser trafikkskilt med et kamera i frontruten og hjelper føreren å overholde fartsgrensene.

Listen over tilleggsutstyr er lang og fristende. Her er det bare å velge og vrake mellom forskjellig interiør, komfortseter og innvendig lysutstyr, utvendig dekor og felger.

Les også: En elegant, liten SUV

Pris

Med et utgangspunkt på 319.000 kroner bør det være mulig for en vanlig lønnsmottaker å få oppfylt sin drøm om en Mercedes. Unngår man å velge det dyreste tilleggsutstyret kan man få ganske mye bil for pengene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konklusjon

Vi fikk et godt inntrykk av Mercedes Benz B-Klasse. En praktisk bil med god plass som ikke tar mye plass. Harmonisk og pen er den å se på; denne kan man være stolt over å eie. Den er stillegående, økonomisk i bruk og med høy grad av sikkerhet.

Ønsker du å vurdere andre, lignende biler, er VW Golf Plus, Ford C-Max, Audi Q3, Peugeot 3008 og BMW X1 blant aktuelle kandidater.

Les flere bilnyheter her