Prøvekjørt: Nye Porsche 911 CabrioletVerdens beste bil

Artikkelen fortsetter under annonsen

En veldig sterk påstand, men vi tar sjansen etter å ha kjørt nye Porsche 911 Cabriolet på noen av verdens mest ekstreme veier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Hvordan har den blitt så rå?

Den viktigste enkeltfaktoren er hele ti centimeter lengre akselavstand. Det gjør underverker med bilens stabilitet og ro. I tillegg er sporvidden foran økt med betydelige fem centimeter, og konsekvent bruk av lettvektsmaterialer i karosseriet er den nye modellen faktisk lettere enn forgjengeren.

Et annet viktig poeng med lengre akselavstand og smart bruk av karosserimaterialer, er at mer av vekten er samlet mellom akslingene.

Sammen med nyutviklede og forbedrete chassissystemer som PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control, PTV (Porsche Torque Vectoring) ny elektromekanisk styring og PASM-aktivt understell gjør det at bilen tar et syvmilssteg framover på kjøreegenskaper, veikontakt og kjørefølelse.

Jeg forsto ikke helt hvorfor kollega Terje Bjørnsen var så høyt oppe i skyene etter hans møte med nye Porsche 911 like før nyttår. Alle vet at 911 er et ikon og en veldig grom bil, men det finnes da både raskere og kanskje flottere biler der ute.

– Bare vent, snart er det din tur, sa Bjørnsen. – Om et par måneder er det lansering av 911 Cabriolet, og da er det din tur til å få kjørt deg.

Les også: Bra diesel-Porsche

Herlig bokserklang!

Og så satt jeg her da, bak rattet i nye 911. Denne gang under åpen himmel like utenfor Las Palmas på Gran Canaria. Termometeret viser 22 grader.

Det smeller i eksosen i det jeg fyrer opp. En herlig bokserklang fyller luften. For en lyd! Bilen jeg sitter i er en litt grommere utgave enn standardversjonen Carrera med 3,4-liters sekser på 350 hk. Carerra S har 3,8 liters slagvolum og hele 400 hester!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 80-tallsikonet er tilbake

Lang eller kort?

Lang gjerne. Det er hvert fall svaret mitt da pressedamen fra Porsche spør om jeg vil ha den lange eller korte ruten fra hotellet til racerbanen. Det høres kanskje rart ut, men en kjapp kikk på kartet røper at den lange ruta byr på hundrevis av svingkombinasjoner oppe i Gran Canarias majestetiske fjellandskap. Banekjøring er det tid til uansett.

Jeg går rolig fram. Hekkmotoriserte biler kan skremme selv de mest erfarne. 911 har et rykte på seg for akkurat det. Med brede bakhjul på tørr asfalt vil jeg helst unngå sladd på bilen før jeg ankommer banen. Spesielt på disse fjellveiene, for de er mildt sagt spektakulære. På det tetteste er det sjelden mer enn 20 meter mellom hver sving, og på utsiden av det spinkle autovernet er det ofte tresifret antall meter ned til fast grunn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik kjøper du Porsche Boxster

Radarpar

Veiene er helt utrolige, og virker nesten som skapt for 911 Cabriolet. Eller er det kanskje motsatt. Styringen, bremsene og hjulopphenget er helt utrolig. Og motoren, helt sinnssyk! Til sugemotor å være tilbyr den rå kraft fra bunn, mens draget fra 5000 omdreininger og opp gir virkelige racerbilassosiasjoner.

Og så må vi ikke glemme girkassa. Dobbelklutsjkassa PDK med syv trinn er en av verdens desidert beste girkasser. Ikke bare er den lynrask, men den girer også helt sømløst. Nå begynner jeg å forstå hva som gikk av Bjørnsen.

Men det er ikke alt. Ved girspaken har man en rekke knapper som henter ut det beste i bilen. I normalmodus opptrer 911 som en landeveiscruiser med tilsynelatende god fjæringskomfort, men velger du “sport” eller “sport pluss” på panelet endrer bilen totalt karakter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse kjøreprogrammene bedrer responsen i motor og girkasse og strammer opp understellet betraktelig. I tillegg har man en knapp for å åpne et spjeld i eksosen for å gi deg som Porsche-eier den lyden du fortjener. Lyden som gjør naboen grønn av misunnelse. Og om naboen skulle være av det trivelige slaget kan du tilby han en tur. Nye 911 er ikke bare utrolig potent, den er samtidig så lettkjørt at svigermor kunne kjørt den til butikken.

Ved pådrag høres den ut som en illsint racerbil, mens de blafrer i pottene ved bremsing på giret eller når du girer ned. Et lydbilde som må sies å være blant det aller råeste vi har hørt i en standardbil. Hør lyden i videoen i toppen av denne artikkelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

0–100 km/t går unna på 4,3 sekunder, og akselerasjonen gir seg ikke før det lyser 301 km/t på dashbordet.

Les også: Her er de beste bilene

Artikkelen fortsetter under annonsen

For vei og bane

Etter noen mil på veier som bare må oppleves ankommer vi racerbanen. Fra aktiv kjøring i fjellet lader jeg nå maksimalt og får virkelig kjent på redskapen, og jeg blir ikke skuffet.

Porsche har polert et allerede uhyre komplett produkt, og resultatet er en bil som klokker Nordsløyfa på Nürburgring på 7.40 minutter. 14 sekunder raskere enn forrige 911. Og du, det kommer både Turbo- og GT3-modeller.

Nye Porsche 911 er bare så utrolig komplett. Den er ikke verdens raskeste, ei heller verdens vakreste sportsbil, men den den gir en ekstrem kvalitetsfølelse og er så rask og potent på veien at man aldri vil savne mer effekt eller veigrep. Cabriolet-versjonen er etter alt å dømme like potent som Coupé-versjonen, og er et definitivt valg for den som liker luft i håret.

Når man kjører en bil som nye Porsche 911 er det lett å glemme jobben sin. Nemlig det å lete etter ting som kunne vært gjort bedre fra Porsches side. Som du skjønner har jeg ikke mye å utsette på den, men en ting dukker opp: Navigasjonsanlegget, som til stadighet villeder oss ut av kurs og som også kunne vært enklere å betjene.

Småtteri i en ellers fantastisk bil.

Les også: Bilen som bestselgeren frykter

Les mer om motor

Les flere nyheter