Meny

Flyvebilen nærmer seg

Terrafugia Transition kort tid etter takeoff. Produksjonen av flyvebilene ble gjort betraktelig lettere da amerikanske luftfartsmyndigheter nylig ga selskapet unntak for vektbegrensninger på farkosten. Foto: Scanpix/AP.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Om et drøyt tiår vil kanskje alle kunne fly til jobb i bilen sin?
Transition er i bransjen kjent som et «roadable aircraft» (fly som kan kjøre på veien). Den sporty toseteren er designet for en cruisehastighet på 93 knop. Når den lander og folder vingene sammen kan den kjøre på motorveien, melder msnbc.

- Du kan forlate hjemmet eller kontoret, kjøre til den nærmeste flyplassen, gå over til flymodus, fly til flyplassen som ligger nærmest der du skal og kjøre de siste kilometerne, sier visepresident Cliff Allen i Terrafugia til msnbc.

- Snart på markedet

Det er ikke det første forsøket på å bygge flyvende biler, men utgjør et svar på den amerikanske føderale luftfartsmyndighetens nye regler for sportspiloter.

Flyvebilene havner i den nyetablerte kategorien Light Sport Aviation (LSA). Transition ligger an til å komme på markedet om ikke alt for lenge. Ifølge Allen jobber selskapet nå med testkjøring og testing av bilens egenskaper når det gjelder taxing på rullebanen.

- Vi regner med å starte testflygninger denne våren, og å bruke sommeren på å fullføre testene til luftfarts- og veitrafikkmyndighetene, sier han til msnbc.com.

Les også: Ufo-bilen er her

Selskapet håper å levere sin første flyvebil mot slutten av neste år.

Dyre biler

Det gjenstår imidlertid å se hvordan myndighetene vil forholde seg til farkoster som bruker både veiene og lufta skal overvåkes og reguleres. Prisen ligger på gode 279.000 dollar, så det spørs nok om du vil se en av disse i naboens garasje med det aller første.

Likevel merker selskapet en klar interesse for prosjektet, men man antar det vil ta minst et tiår før man har utviklet noe som hvermannsen kan ha råd til.

Reklamevideo fra Terrafugia:

Motor
Populært