Meny

SUV-er på ulykkestoppen

SUVer er innblandet i særlig mange uhell på vinteren. Både NAF og Dekkmann mener mange kjører mer utfordrende i en stor SUV enn de ville gjort i en mindre personbil. Foto: YayMicro

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mange begrunner SUV-kjøpet med sikkerhet, men de samme bilene er kraftig overrepresentert i ulykker og uhell på veiene.
Ulykker og uhell med bil

Antall ulykker og uhell på bil basert på skademeldinger innlevert til forsikringsselskapene (materielle skader) for 2011. Tallene omfatter personbiler og SUVer:

  • Skader i alt: 133 433.
  • Gjennomsnittlig antall skader per kvartal: 33 359.
  • Antall skader første kvartal 2011: 56 664.
  • Antall skader første kvartal 2011 fordel på fylker:

 

Østfold: 3016

Akershus: 5735

Oslo: 8681

Hedmark: 2448

Oppland: 2276

Buskerud: 3050

Vestfold: 2395

Telemark: 2189

Aust-Agder: 1088

Vest-Agder: 1684

Rogaland: 4371

Hordaland: 4749

Sogn og Fjordane: 1160

Møre og Romsdal: 2558

Sør-Trøndelag: 3450

Nord-Trøndelag: 1513

Nordland: 2946

Troms: 2242

Finnmark: 1096

Svalbard: 18

(Kilde: Finansnæringens Fellesorganisasjon)

Og aller verst er vinteren.

I første kvartal for 2011 ble det meldt inn 70 prosent flere ulykker og uhell med bil til norske forsikringsselskaper sammenlignet med et gjennomsnittskvartal, viser tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).

Ifølge Dekkmann og NAF er det en sterk overrepresentasjon av SUV-er i ulykkesstatistikkene.

Produktsjef Torleiv Haukenes i Dekkmann mener mange SUV-eiere kjører mindre forsiktig enn de ville gjort i en vanlig personbil.

– De glemmer å ta hensyn til at de har en tyngre bil som har lettere for å velte, og de kjøper for dårlige dekk, sier han i en pressemelding.

– 20 ganger høyere velterisiko

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobilforund (NAF), bekrefter tendensen ved at SUV-er er innblandet i særlig mange uhell på vinteren.

– Det er spesielt mange SUV-er i singelulykker. Det er opptil 20 ganger høyere velterisiko for denne typen biler enn for personbiler, forklarer Engebretsen.

Gode dekk til en SUV er langt dyrere enn til en vanlig personbil, og det gjør at enkelte kikker etter billigere alernativer. Ikke lurt, mener Haukenes.

– Spesielt mange småbarnsforeldre er opptatt av sikkerhet, og bytter derfor ut den vanlige familiebilen. Mange blir overrasket over prisen når de skal handle dekk til den trygge SUV-en de har kjøpt, men valget av dekk er enda viktigere på en bil som er tung, sier Haukenes.

Les også: 10 supre biler for vinterføret

Størrelsen gir falsk trygghet

Både Engebretsen og Haukenes mener mange kjører mer utfordrende i en stor SUV enn de ville gjort i en mindre personbil.

– Kjøreadferden er tross alt det aller viktigste. Du må ikke overvurdere evnene til bilen fordi den er firehjulsdrevet, mener Haukenes.

Han får støtte av Engebretsen i NAF, som minner om at all verdens elektroniske hjelpemidler ikke kan overstyre de fysiske lover.

– Får du skrens i en høyresving er faren stor for en møteulykke. Skjer det i en venstresving får man håpe terrenget sørger for minimale personskader.

Les også:

Småbiler som selger

Denne er tre ganger dyrere i Norge enn i Sverige

Disse bilene er billigst i drift

Folk er positive til elbiler, men få vil ikke ha dem

Les mer om motor

Les flere nyheter

Motor
Populært