Meny

Tre ganger dyrere i Norge enn i Sverige

DYR - FOR OSS: 2010--modell Chevrolet Camaro. (Foto: GM)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Norge kan en påkostet nyere motorsterk bil fort koste bortimot en million kroner mer enn i Sverige. Takket være bilavgiftene.

Vi fikk et nytt bilavgiftssystem for 2012. Nå baseres det på vekt, effekt, CO2-utslipp og en NOx-komponent. Toppeffekt gir mindre utslag enn før, noe som gjør at supersportsbiler har blitt noe billigere.

Men det rokker ikke ved det faktum at vi fortsatt, sammen med Danmark, er i en særstilling i Europa hva høye bilavgifter angår.

Og dette fører jo uvegerlig til at vi fortsatt har svært høye priser på biler i Norge. Og vi vil neppe forynge vår relativt gamle bilpark, noe som er uheldig sett fra både et miljø- og sikkerhetsperspektiv. I 2011 var snittalderen på norske personbiler 10,5 år. I følge NAF burde den ligge på 6-7 år. Snittalderen for biler i EU er over to år lavere enn i Norge.

Og dette gjør at bilavgiftene, slik Skattebetalerforeningen hevder, fortsatt er en av de mest forhatte avgiftene i Norge.

Les også: Fem SUVer som gir mye for pengene

Enorm prisforskjell

På Facebook har det i senere tid gått en politisk initiert kampanje som viser prisforskjellen på en Chevrolet Camaro i Norge og Sverige.

Og et kjapt søk på finn.no og svenskenes motsvar blocket.se viser da også enorme prisforskjeller på modellen. Selv om her finnes innbyrdes forskjeller i spesifikasjoner, snakker vi om stort sett sammenlignbare Camaro-modeller fra 2010 og 2011.

På finn.no ligger prisene på den amerikanske muskelbilen stort sett mellom en million og halvannen million kroner. På blocket.se ligger de "samme" bilene til salgs for rundt 300 000-400 000 kroner. Svenske kroner.

Altså kan vi røflig si at prisforskjellen mellom Norge og Sverige på nyere Chevrolet Camaro er på rundt 700 000 til en million kroner, avhengig av spesifikasjonene.

Og forskjellene er det altså våre bilavgifter som besørger. Eller mer presist - engangsavgiften. Fjerner du den fra prisen i salgsannonsene på finn.no, havner vi på svenske priser.

For en bilmodell som en nyere Camaro ligger avgiften gjerne på drøye 700 000 kroner. For ekstrem-motoriserte modeller blir selvsagt forskjellen i pris også ekstrem.

Men hvordan kan slike biler være så billige i Sverige?

Les også: Bestselgeren har aldri vært bedre

Avgiftsfrie Sverige

Forklaringen er at Sverige er et lavkostland hva mobilitet gjelder!

I en pressemelding i fjor, gikk NAF ut og hevdet at nordmenn bruker 18 prosent av inntekten til bil og transport, mens gjennomsnittet i Europa er 12 prosent. En av forklaringene på dette er våre høye bilavgifter.

- I Norge er vi jo glade i avgifter, og vi løser gjerne nye utfordringer ved hjelp av nye avgifter. Kostnadene med bil er uten tvil langt høyere i Norge enn i Sverige, og vi ønsker en gjennomgang av hele bilavgiftssystemet. Vi ser på bompenge-ordningen som en del av dette, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF, som mener at den siste omleggingen av bilavgiftene er et lite skritt i riktig retning.

I Sverige finnes det for eksempel ingen engangsavgift; bare en moms på 25 prosent, uavhengig av faktorer som motoreffekt etc.

I Sverige snakkes det heller ikke om omregistreringsavgift. Der betales det bare en dokumentavgift på noen få tikroninger for å omregistrere en bruktbil, mens det i Norge kan koste over 20 000 kroner å omregistrere en nyere bruktbil. Hvis du ikke er så heldig at du er i en kategori som kan slippe omregistreringsavgift.

Drivstoffavgiften er også lavere, mens Norge i følge Statistisk Sentralbyrå ligger på Europatoppen, også der. Og Sverige er nesten bompenge-fritt.

Og ikke nok med det - en prissammenligning Aftenposten gjorde i fjor, viste at bildeler er 40 % billigere i Sverige enn i Norge. Og mange nordmenn reiser over grensen for å fikse bilen, siden også verkstedregningene pleier å bli halvert i forhold til norske ditto.

Les også: Disse bilene er billigst i drift

Vi kan til slutt nevne at svenskene har en lavere og mer fleksibel Årsavgift på bil.

Det hjelper heller ikke at mange nordmenn er apatiske i forhold til bilkostnader. Det finnes faktisk mange måter å spare tusenvis av kroner på.

Nå er de færreste av oss på jakt etter en bil med 400-500 hk. Det er volummodellene som er interessante for folk flest.

Men avgiftsforskjellene, og dermed prisforskjellene. er svært store også i de mer folkelige bilklassene, slik eksemplene i tabellen nedenfor viser.


Modell

Pris i Norge

Pris i Sverige (norske kroner)

Forskjell i kroner

Forskjell i prosent

Ford Focus 1,6 TDCI

230 000

138 000

92 000

67%

BMW X3 xDrive 20d

556 200

323 900

232 300

72%

VW Passat 2,0 TDI 140 hk

350 500

227 300

123 200

54%

Fiat 500 1,2

181 900

113 600

68 300

60%

Audi A8 3,0 TDI

1 052 000

656 600

395 400

60%

Alle prisene er i norske kroner etter dagens valuta.

(Denne saken er skrevet for Klikk.no av Vi Menn)

Les også:

Sjekk ut bilreklamene hele USA ser

Disse ti får deg frem på vinterføret

Her er de 15 beste bruktbilkjøpene

De beste bruktbilene med 4x4


Les mer om motor

Les flere nyheter

Motor
Populært