Meny

Ny runde i priskrigen

BILLIGERE: Nå koster elektriske Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero rett over 190.000 kroner. Her bestselgerne i-MiEV og Nissan Leaf. Foto: Øivind Skar
BILLIGERE: Nå koster elektriske Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero rett over 190.000 kroner. Her bestselgerne i-MiEV og Nissan Leaf. Foto: Øivind Skar

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Konkurransen om elbilkundene er skjerpet. Her er ukens bilnotiser.

Det gikk ikke mange dagene fra Citroën senket prisen på elektriske C-Zero fra 240.000 kroner til 193.000 kroner, og samtidig økte garantien til fem år/120.000 km, til Peugeot og Mitsubishi svarte.

Trillingene Citroën C-Zero, Peugeot iOn og Mitsubishi i-MiEV er i utgangspunktet samme bilen. Den bygges av Mitsubishi i Japan.

Først svarte Peugeot med å senke prisen til 191.500 kroner. Dernest satte Mitsubishi ned prisen til 192.500 kroner, men den nye Mitsubishi-prisen inkluderer ikke vinterhjul slik deres forrige kampanje gjorde.

Les også: Kjøreglad familievinner

Informasjonssjef Marina Maneas Bakkum hos Nissan, den antatt viktigste elbilaktøren for tiden, sier at de ikke har noen planer om å senke prisen på Nissan Leaf. Leaf, som er betydelig større enn i-MiEV, prises offisielt til 255.000 kroner pluss frakt/leveringskostnader.

Salget av elektriske biler «tok av» i Norge i fjor, og et samlet salg på 2.000 biler plasserte Norge på den europeiske elbiltoppen i fjor.

Introduksjonen av Nissan Leaf mot slutten av fjoråret skjerpet konkurransen om elbilkundene betydelig. Derfor venter eksempelvis Mitsubishi å halvere salget av i-MiEV fra 1.040 i fjor til rundt 500 i år.

Til tross for omfattende statlig subsidiering tror man på bransjehold at salget av nye elbiler ikke blir særlig høyere i år enn i fjor.

Les også: Familien får holde seg hjemme

Vil svindel til livs

Svindel med kilometertelleren på bruktimporterte biler er et kjent fenomen. Nå vil BMW, det mest bruktimporterte bilmerket, gjøre noe med saken.

Salgsdirektør Øystein Sponheim sier at BMW vil etterprøve alle BMW-er de kommer over for å sjekke om alt er som det skal være og at kunden ikke er lurt. BilNytt.no melder at BMW også vil overvåke markedsføringen av brukte biler og verkstedtjenester nøye framover.

– Vi har allerede sendt advarsler til noen som ulovlig har brukt BMW-logoen i markedsføring. De som misbruker denne må regne med å møte oss i retten, sier Sponheim.

Up med fem dører

3,54 meter lange Up er den store bilsnakkisen i Europa for tiden. Dette fordi Volkswagen – Europas klart største bilprodusent – trer inn i et marked hvor de til nå nærmest har vært fraværende. For noen år siden prøvde VW seg med lille Lupo/Seat Arosa. Det gikk ikke særlig bra.

Nå er satsingen langt mer betydningsfull, ikke minst fordi EUs krav til lavere forbruk/utslipp fra bilene tvinger produsentene til å tenke nytt. Up er en del av denne strategien hos VW.

Les også: Folk positive til elbiler, men vil ikke ha

Før jul kom Up med tre dører. Nå er det snart klart for varianten med fem dører. Kun denne skal selges i Norge, med pris fra cirka 125.000 kroner. Bilen leveres med 60 eller 75 hk bensinmotor.

Honda hybrid

Målt mot Toyotas satsing på hybride biler blir Honda som en mygg, men siden lanseringen av Insight for snart 13 år siden, har Honda uansett solgt 800.000 hybride biler. Honda er også nest størst på hybrider i Norge, naturlig nok etter Toyota.

Honda Insight og CR-Z leveres kun som bensin/elektrisk hybrid, mens småbilen Jazz tilbys både men konvensjonell og hybrid teknologi.

Tror bilsalget faller

Salget av nye personbiler endte på 138.345 enheter i fjor. Bilimportørene tror dette vil falle til rundt 125.000 biler i år. Men DNB Markets er enda mer pessimistisk. Seniorøkonom Knut A. Magnussen sier til BilNytt.no at deres prognoser tilsier et salg på 117.400 biler i år og at dette kan komme til å falle til 113.000 neste år og til 111.000 i 2014 og 2015.

For at alderen på bilparken ikke skal øke må det selges rundt 120.000 nye biler i året, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Les også: Ti supre biler for vinterføret

VW overtar Porsche?

Volkswagen-konsernet eier 49,9 prosent av aksjene i Porsche AG. Men VW ønsker å kjøpe resten, og Automotive News melder at en fullstendig overtakelse trolig finner sted i løpet av året.

VW eier allerede premium/luksusmerkene Audi, Bugatti og Lamborghini. Like fullt mener VW at en fusjon vil gi konsernet et betydelig løft.

Fiat 500 L

Fiat 500 tok Europa med storm, og er samtidig den Fiat-modellen som har solgt best i Norge på mange år. Nå skal Fiat være klar med en ny variant, høybygd, utstyrt med fem dører og 60 cm lengre enn den vanlige Fiat 500. Det betyr lengde på 4,15 meter. Bilen, som presenteres på vårens messe i Genève, skal hete Fiat 500 L.

500 L kommer i to varianter, en med fem sitteplasser og litt senere en enda lengre versjon med syv sitteplasser, skriver Automotive News. Oppskriften ser ut til å være å kopiere Fiat Multipla fra 1960-årene.

Les også: Nå kan du gjøre et bruktkupp på Saab

Leiebil hos Mekonomen

Den frittstående verkstedkjeden knytter seg nå opp til bilutleiefirmaet Hertz, slik at kunder som har bilen på service, og samtidig trenger bil kan få leie den der og da hos Mekonomen, melder BilNytt.no.

Les også:

I løpet av fire dager bestilte 150 nordmenn denne bilen

Tøffere i trynet

Sparte 100.000 på to år gammel BMW 5-serie

Les flere artikler fra vår motorseksjon her

Les flere nyheter her

Motor
Populært