VW-knøtt med fem dører
Femdørsmodellen er basert på tredørsmodellen, som ble vist frem for først gang på bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst.
Mye er likt, men to ekstra dører gir bilen en ny sideprofil. Samtidig gir oppgraderingen bedre sikt for passasjerene i baksetet.
Til våren er bilen i Norge.
– Vi får de første bilene i april, og regner med å introdusere den i mai, sier informasjonssjef Jan Erik Haugen hos den norske Volkswagen-importøren Harald A. Møller til ABC Nyheter.
Les også: Japan: Fremtidens biler er små
Tredørsmodellen blir tilgjengelig i tre varianter: Take up!, High up! og Cross up!. Motoralternativene i femdørsmodellen blir de samme, en tresylindret én liters bensinmotor med 60 eller 75 hestekrefter. Drivstofforbruket ligger dermed fast på henholdsvis 0,42 og 0,43 liter per mil.
Med baksetet felt opp får bilen et lastevolum på 252 liter, og med nedfelt sete rommer femdørsmodellen 951 liter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHva så med prisen?
Les også: – Uten tvil den mest komfortable småbilen vi har kjørt
– Innstegsmodellen (60 hk) regner vi med kommer til å koste cirka 125.000 kroner, men den vi regner med å selge mest av koster 20.000 mer, sier Haugen i Harald.A.Møller.
Blant konkurrentene finner vi Kia Picanto, Toyota Aygo og Ford Ka.
– Foruten de elektriske modellene er det Toyota Aygo som selger noe særlig volum i den klassen, så vi ser på den som vår største konkurrent, sier Jan Erik Haugen til ABC Nyheter.
I Tyskland har Volkswagen Up klatret til topps på salgsstatistikken i sitt segment etter bare få måneder på markedet.