Suksess for Skoda

LITEN ENDRING: Informasjonsdirektør Paul Hegna tror bilkjøpere i liten grad endrer fra diesel til bensin i 2012. (FOTO: Øivind Skar).
LITEN ENDRING: Informasjonsdirektør Paul Hegna tror bilkjøpere i liten grad endrer fra diesel til bensin i 2012. (FOTO: Øivind Skar).

Skoda har vært en sammenhengende suksess siden Volkswagen-konsernet overtok den tsjekkiske bilprodusenten for 20 år siden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I fjor endte salget rundt 875.000 biler som igjen er ny rekord for Skoda. Skoda sikter nå mot et årlig salg på 1,5 millioner biler senest i 2018.

Det er for øvrig samme år som VW-konsernet har som mål både å være størst og best i verden. Intet mindre!

Også i Norge er vitsene om Skoda definitivt døde, og salget går så det griner med ny rekord i 2011 på 7620 biler. Skoda bruker suksessen til å utvide modellprogrammet med Citigo. Knøttlille Citigo har VW Up i bunnen, men blir sannsynligvis litt rimeligere.

Halv million brukte

Inkludert de bruktimporterte fikk 534.185 brukte biler nye eiere i Norge i fjor. Dette er 3,6 prosent flere enn året før, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Les også: Hybrid er det nye moteordet

Personbilene utgjorde mer enn fire femdeler (435.353) av det samlede bruktsalget. Dette er en økning på 3,3 prosent fra 2010.

Dekk for elbiler

Som en del av «utslippsforliket» mellom bilindustrien og EUs myndigheter, pålegges dekkindustrien å bidra til lavere forbruk og utslipp. Det betyr at betegnelsen «BLUECO» eller tilsvarende i fremtiden blir like vanlig på dekk som på biler.

For å redusere rullemotstanden kommer derfor fremtidens bilhjul til å bli større, med felgstørrelse opp til eksempelvis 20 tommer. Men bredden smalner, mener dekkprodusenten Continental, som sammen med bilindustrien har hentet fram et dekk med ekstra lav rullemotstand, i første rekke beregnet på elektriske biler. Conti. eContact heter dekket, her vist i dimensjonen 195/55R20.

Sverige velger diesel

Det er ikke bare i Norge salget av dieseldrevne personbiler ligger høyt. Også i Sverige har dieselbilsalget eksplodert og økte fra 51,0 prosent av samlet personbilsalg i 2010 til 61,5 prosent i 2011.

Samtidig slapp 40,2 prosent av de nysolgte bilene ut 120 gram eller mindre CO2/km 120 gram er EUs grense for gjennomsnittlig utslipp fra nye biler etter 2012.

Oppgraderer småbil

Noen av landets rimeligste og minste bilmodeller, trillingmodellene Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1, gjennomgår nå nok en midtlivsoppgradering. Ved å oppgradere interiør og eksteriør er tanken å holde liv i dem i noen år til. Bilenes motor drikker fortsatt bensin og yter 68 hk. Men forbruket er nå senket til 0,43 l/mil slik at CO2-utslippet kryper under 100 gram/km.

Les også: Slik blir den nye bestselgeren

I 2010 var de tre modellene hver for seg landets klart mest foretrukne mikrobiler (med Auygo som bestselger), og sto samlet for 1,6 prosent av nybilsalget. I fjor krøp andelen ned til 1,2 prosent, samtidig som elbilen i-MiEV oversolgte trekløveret.

Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo er alle utviklet sammen, og er blitt produsert i Kolin i Tsjekkia siden 2005. De rimeligste utgavene koster rundt 120.000 kroner.

Få elbiler i Sverige

Selv om svenske Volvo er klar til å lansere både elektriske og hybride bilmodeller, ligger Sverige sørgelig langt bak Norge i å elektrifisere biltrafikken.

Som eksempel kan nevnes at det i hele fjor kun ble solgt 178 nye elbiler i Sverige. På samme tid kjøpte norske bilkjøpere 1996 elektriske biler.

Det høye elbilsalget i Norge har posisjonert Norge som det fremste elbillandet i Europa. Også i Sverige topper Mitsubishi i-MiEV elbilstatistikken for 2011 med Volvo C30 på plassen bak.

Les flere bilsaker her

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden