Hybrid er det nye moteordet

HYBRID: En klassisk og ganske anonym familiebil Norge, men Jetta markerer starten på VWs omfattende hybridsatsing. (FOTO: Produsenten).
HYBRID: En klassisk og ganske anonym familiebil Norge, men Jetta markerer starten på VWs omfattende hybridsatsing. (FOTO: Produsenten).
Artikkelen fortsetter under annonsen

DETROIT: Japanernes mangeårige hybriddominans brytes nå av europeisk bilindustri.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Hybrid». Hvis du ikke allerede har lært deg ordet, så er det bare å pugge. For om din neste bil ikke drives på ren batteristrøm kan det godt tenkes den likevel har en elektrisk hjelpemotor under panseret.

Hva skal så hensikten være med denne dobbeltmotoriseringen? Naturligvis å redusere bilens globale og lokale miljøbelastning, enn så rart det høres ut.

Se til Norge

Og Norge leder an. Det at 1996 nordmenn elegant hoppet over alle hindre og kjøpte elektrisk bil i fjor plasserte Norge som en soleklar vinner på verdens elbiltopp i 2011.

Les også: Her kommer det nye fotobokser

I tillegg valgte 2,8 prosent av alle som kjøpte ny personbil (3903 i tallet) å satse på en bensin/elektrisk hybridløsning. Få andre land i verden kan hamle opp med et slikt hybridinnslag.

Siden Toyota, delvis til stor latter fra konkurrentene, startet produksjon av hybride biler for 15 år siden, har de solgt langt over ti tusen av dem i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå innser imidlertid de fleste i bilindustrien at veien fram til en elektrifisert bilhverdag nok blir både lang og uoversiktlig, og at de verken klarer å oppfylle kommende krav til utslipp av klimagassen CO2, eller oppnå tilfredsstillende utviklingstempo og pris på fremtidens batteripakker, uten å gå veien via hybride løsninger.

Flere er klare

At både Opel, Toyota og Volvo er på vei med ladbare hybrider som kutter forbruk og utslipp betydelig i forhold til konvensjonell teknologi, er kjent gjennom lang tid. Kjent er også at PSA Citroën Peugeot har flere hybridmodeller for folk flest klare.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Få steder å tanke hydrogenbilene

Men det er ikke like kjent at Europas, og trolig snart verdens største bilprodusent, dieselforkjemperen Volkswagen, når går bredt ut med hybride løsninger og ikke bare forbeholder dem til kostbare spesialmodeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For på bilmessen i Detroit står mellomstore Jetta som hybrid med 150 hk bensinmotor. Disse får drahjelp av 28 elektriske hester. Bilen klarer et par kilometer på ren eldrift.

I strupen på Prius

Informasjonssjef Jan Erik Haugen hos den norske VW-importøren bekrefter at dette bare er begynnelsen på en elektrifisert fremtid hos Volkswagen som de nærmeste to årene inneholder elektriske versjoner av både småbilen UP og en helt ny Golf.

Golf i syvende generasjon planlegges også som hybrid à la Jetta.

– Vi introduserer Jetta hybrid i Norge i januar neste år, sier Haugen og antyder pris på rundt 300.000 kroner. Dermed går VW rett i strupen på hybridklassikeren Toyota Prius. Haugen medgir at Prius vil være hovedkonkurrenten, og at Jetta prises i forhold til Prius.

Les flere motorsaker her