Fremtidens biler er små - ifølge japanerne

TOYOTA: COMS har sitt opphav hos Toyota Auto Body, er 2,4 meter lang og kan kjøres 60 km per lading.

Japanerne viser vei inn i en bilverden proppet med ladbare hybrider, elbiler og hydrogenbiler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fremtiden tilhører de elektriske bilene, og 2011 regnes som år null for moderne elbiler. Mer der du induksjonslader den elektriske tannbørsten på ditt eget bad, sleper du fortsatt rundt på en flere kilo tung og mange meter lang kabel når elbilen eller den ladbare hybriden trenger strøm. Kanskje må kabelen fram opptil flere ganger om dagen. Må det virkelig være slik?

Induksjon

Nei, sannsynligvis ikke. I fremtiden lades trolig også bilene ved hjelp av induksjon. Hjemme, på jobben, på butikken og ellers der det måtte være aktuelt, plasseres bilen over en «plate». Bilen og den standardiserte ladestasjonen snakker sammen før ladingen tar til. Smart og like enkelt som automatiserte bomstasjoner.

Les også: Slik er fremtidens biler

Bybiler

Japan er småbilenes land. I travle gatemiljøer myldrer det av dem, og de fylte naturlig nok opp tusenvis av kvadratmeter på den viktige bilmessen Tokyo Motor Show.

Men japanerne har mer å by på enn teknologi. Fra en posisjon som verdensmestere i småbiler fokuseres det på spektakulært, men brukervennlig design under mottoet: Smått er godt – og miljøvennlig.

Bare for å ha nevnt noen eksempler: Videokameraer rundt hele bilen gjør det faktisk mulig å kjøre bilen uten å se ut av vinduene. Ratt er erstattet av joystick. Dørene kan heves. Men det viktigste er at bilene har null utslipp og elektrisk drift, enten med strøm rett i batteripakken eller via hydrogen som omgjøres til strøm i brenselceller.

Les flere motor-saker

Les flere nyheter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden