Meny

Ladbart er mer enn elbiler

LADBAR: Transnova, som har finansiert mange av de 3000 ladepunktene som er bygget over hele landet, anbefaler å skilte for ladbar motorvogn. Det må til for å gi ladbare hybrider tilgang til stikkontaktene. (FOTO: Øivind Skar).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bør ladbare hybridbiler i fremtiden få konkurrere med de rene elbilene om offentlige stikkontakter?
Mange fordeler
Dette er de viktigste elbil-insentivene:

• Ingen engangsavgift
• Ingen moms på bilen
• Kan kjøres i kollektivfeltene
• Ingen bom-/tunnelavgifter på offentlige veier
• Gratis å parkere på offentlige parkeringsplasser
• Bilen gratis på riksveiferger
• I mange tilfeller gratis å lade
• Beskjeden årsavgift
• Redusert firmabilskatt

Det finnes nå over 3000 ladepunkter i Norge.

Utslippsfrie kjøretøy, det vil si elektriske og hydrogendrevne, har lovhjemlet fritak for parkeringsavgift. EL i kjennetegnet gir ikke bare tilgang til gratis parkering, men også ettertraktede stikkontakter og ofte også gratis strøm.

Men hva med de ladbare hybridbilene? Er ikke de også elektriske og utslippsfrie så lenge det er strøm på batteriene?

Viktig å lade

Jo, sier Gøril Andreassen i miljøstiftelsen Zero. Zero mener det er viktig å gi plugg-inn-hybridene ladetilgang og andre fordeler for å gjøre disse bilene attraktive.

– Ladbare hybrider gjør det mulig å kjøre utslippsfritt i det daglige. Det er bra både for klimaet og for det lokale miljøet, påpeker Andreassen.

Les også: Med vannkraft på tanken

For å få fart i salget mener Andreassen at ladbare hybrider i en overgangsfase også bør få parkere gratis, at de 10.000 første får kjøre gratis i bomringene og at firmabilskatten reduseres for slike biler.

Andreassen peker også på at de ladbare hybridene baner vei for den helt utslippsfrie teknologien, og at en ladbar hybrid fint kan fungere som familiens hovedbil.

Kommer nå

Så langt har spørsmålene omkring ladbare hybrider vært mer av teoretisk interesse, fordi det kun har eksistert fire biler i hele Norge, tre av dem testbiler av typen Toyota Prius. Men så snart nyttårsrakettene har lyst fra seg, ruller nye ladbare hybrider inn over landegrensen.

BARE ELBIL: Skiltet «El-motorvogn» betyr helelektrisk kjøretøy og utelukker ladbare hybridbiler. (FOTO: Øivind Skar)BARE ELBIL: Skiltet «El-motorvogn» betyr helelektrisk kjøretøy og utelukker ladbare hybridbiler. (FOTO: Øivind Skar)

Store deler av bilindustrien mener at veien til en helelektrifisering av bilparken går via hybrider og ladbare hybrider.

Les også: 14 supre vinterbiler med 4X4

Flere bilprodusenter arbeider derfor med ladbare hybrider. Først ut i massemarkedet kommer Opel Ampera. Amperas elektriske rekkevidde strekker seg til rundt 60 kilometer per opplading.

Den første bilen er allerede i Norge, og det haster derfor med å få på plass en ladeløsning.

Glemte bruken

– Vi er fornøyd med de rammene som er lagt i forslaget til statsbudsjett for å fremme salget av ladbar bilteknologi, men samtidig har politikerne glemt å tilrettelegge for bruk av bilene. Vi ser at tilgang til ladepunktene er helt avgjørende for å få volum på den teknologien Ampera representerer, sier informasjonssjef Helene Formo i Opel Norge.

Les også: Se den ville ferden i Sverige

Fungerende seksjonsleder Marianne Mølmen i bymiljøetaten i Oslo kommune gir håp om tilgang til ladepunkter.

På gli

– Vi ser at de ladbare hybridene er i ferd med å komme på markedet og vil vurdere en endring av skiltene for å gi dem adgang til ladepunktene. Kommunen velger selv hvem ladepunktene skal være tilgjengelige for, sier Mølmen. Men på spørsmål om når det kan skje, blir Mølmen mer vag.

For Formo i Opel haster det. Samtidig ønsker Zero en endring i forskriften til veitrafikkloven for å gi eiere av ladbare hybrider lik tilgang til de offentlige ladepunktene over hele landet.


Les flere saker fra ABC Nyheters Motor-seksjon her

Motor
Populært