Meny

Denne bilen stopper av seg selv

SIKKER: Her bremser bilen selv og stopper en halv meter bak bilen som står stille.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den ser liten og unnselig ut, men teknologien i VW Up vil tvinge bilindustrien til å gjøre veiene tryggere.

På vei mot å bli verdens største bilprodusent, bringer Volkswagen sikkerheten et langt steg framover. De standardiserer nå et automatisk bremsesystem i en av verdens minste og rimeligste biler.

Når Up introduseres i Norge til våren, med en prislapp på rundt 125.000 kroner, er bilen innrettet slik at den i bytrafikk (inntil 30 km/t) stopper automatisk for hindringer i veien dersom føreren ikke reagerer. En laserbasert sensor øverst i frontruten leser trafikken ti meter framover og analyserer den fortløpende.

Les også: Mer luksus trenger du ikke

Volvo først

Automatiske bremsesystemer er ikke noe nytt. Etter at Volvo for noen år siden tok slik teknologi i bruk med City Safety, og samtidig signaliserte at ingen skulle bli drept eller alvorlig skadd i en ny Volvo etter 2020, lå det i kortene at dette kunne ikke Volvo klare alene. Hele bilindustrien måtte vekkes til en sikrere hverdag på veien.

Volvo fikk raskt hjelp av flere konkurrenter, men på et prisnivå langt unna lommeboken til folk flest.

Les også: Knepen vinner i familiebil-test

Folkeliggjøring

Nettopp derfor representerer VWs folkeliggjøring av et nødbremsesystem et stort sikkerhetsframskritt. Og om nødbremsen bare virker opp til 30 km/t ved introduksjonen, vil teknikken raskt kunne utvikles til å reagere ved langt høyere hastigheter.

Før dette tiåret er omme vil avanserte radar-, laser- og sensorsystemer i samspill med konstantfartsholder og nødbremsesystem fungere slik at de aller fleste påkjørsler kan forhindres.

Les også: Disse bilene redder liv

Billig å produsere

Elektroniske støttehjul til biler er ofte kostbare å utvikle, men rimelige å masseprodusere. De siste to tiårene har brakt ABS-bremser, kollisjonsputer og antiskrenseprogram (ESP) inn i alle biler. Økt bilsikkerhet, sammen med sikrere veier, er den direkte årsaken til at antall dødsulykker i Norge siden 1970 er redusert fra 560 til under 200. Dette samtidig som trafikken nesten er tredoblet.

Nå presser VW bilindustrien til å ta nye grep, slik at antallet veidrepte i Norge kanskje er under 100 innen neste tiår rundes.

Kjedelig å se på

Om selve bilen, UP, er det ikke annen å si at den er en hyggelig liten tass med 3,54 meters lengde. Den er en svært lettkjørt bybil, med god plass til de to som sitter foran. Lang akselavstand (2,42 meter) i forhold til lengden gjør den stødig på veien.

Men med et så ordinært utseende og interiør, befinner Up seg langt unna entusiastenes Mini, Fiat 500 og Toyota Iq.

Tre sylindere

Fordi små biler med tre dører selger elendig i Norge, velger importøren å droppe grunnmodellen og heller vente til varianten med fem dører er klar. Den ser langt sprekere ut, er mer fleksibel og har bedre bakseteplass.

Men motorene vil være de samme; tre sylindere som drikker bensin, 1,0 liters motorvolum og valg mellom 60 og 75 hk ytelse. De som velger å kjøpe med navigasjon, får et bærbart anlegg som virker like godt utenfor som i bilen.

Les flere motor-nyheter

Motor
Populært