Test: Mercedes B-klasse satser på sikkerhet
Pris fra: Fra kr 299.900
L/B/H: 4,36/1,79/1,56 m
Bagasjerom (VDA): 488 l
Motor (D/B): 109/136 + 122/156 hk
Forbruk (EU): fra 0,44 liter
CO2-utslipp (EU): fra 114 g/km
4x4: Nei
Kollisjonsputer: 7
Garanti: 5 år
EuroNCAP*: Ikke testet
*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com
Se flere biltester:
Rimelig stasjonsvogn søkklastet med utstyr
Elbilen som danker ut konkurrentene
Mercedes-Benz regnes som en premium bilprodusent. Men ikke alt de gjør oppfattes som like premium, og syrlige tunger har helt rett i at det først er et stykke ut i alfabetet Mercedes smaker av eksklusivitet.
Fra bunnen av
Så da Mercedes bestemte seg for å ta opp konkurransen med Volkswagen Golf, første det til mye krøll. Virkelig ille ble det da en svensk journalist gikk rundt med den første bokstaven i alfabetet (A-klassen) for 14 år siden. Den litt større B-klassen, bygd på samme teknikk som A-klassen, har heller ikke bidratt særlig positivt til bunnlinjen hos Mercedes.
Men nå kastes alt om, og gjøres nytt fra bunnen av. Navnene A-klasse og B-klasse beholdes, men nye modeller skal gjøre Mercedes mer spiselig for folk flest. Først kommer B-klassen, dernest A, så en liten crossoverlignende SUV og dernest en liten kabriolet. Alt bygd på samme tekniske plattform.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Luksus-SUV med fattig forbruk
Mye ekstra
La det være sagt med en gang: Mercedes B-klasse er ingen revolusjon, men en praktisk, lettkjørt og lettparkert bil med høyt sikkerhetsnivå, god byggekvalitet og en ekstrautstyrsliste så lang som herfra til julenissen.
Og det er utstyret vi velger å konsentrere oss om. Både det som er standard og det du må betale ekstra for.
Mercedes tar et viktig skritt mot sikrere biler i denne klassen. De har valgt å standardisere varsling av for kort avstand til forankjørende bil, samtidig som bilens sikkerhetsutstyr og bremser settes i alarmberedskap. Presafe kalles teknikken, som hadde premiere i Mercedes S-klasse for snart ti år siden.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSikrere
Veien til et automatisk nødbremsesystem, slik vi kjenner fra Volvo, ser nå ut til å være kort, selv i små biler. Kompakte B-klasse kan også leveres med lys som følger veien gjennom svingene, lys som blender ned og opp automatisk, blindsonevarsling, radarstyrt konstantfartsholder, elektriske seter med minne på begge sider, rattgiring, lengderegulerbart baksete, passasjerforseterygg som legges flatt, sporholdingsassistent, fartsgrensevarsler som leser skilt, ryggekamera, bakkestarthjelp og aktiv parkeringshjelp.
Artikkelen fortsetter under annonsenAlt dette er utstyr som om få år blir helt vanlig, og trolig standard i alle biler.
Les også: Slik gjør du luksusbilkuppet
Girer selv
Vi har allerede nevnt at Mercedes nå har utviklet sin egen direktesjaltende girkasse, det vil si en manuell girkasse med syv trinn som oppfører seg som om den var helautomatisk. VW var ført ute med slik giring for flere år siden, men ingen har løst oppgaven mer elegant enn Mercedes.
– Vi tror 60 prosent av B-klassekundene i Norge kommer til å velge automat, sier markedskoordinator Michael Angelo Justiniano.
Lavt drivstoff-forbruk
Helt nye motorer med vesentlig lavere forbruk sammenlignet med motorene i utgående modell plasserer Mercedes blant de beste i klassen på utslipp. Særlig bensinmotorene med direkteinnsprøytning og turbo imponerer. Etter den foreslåtte avgiftsendringen i statsbudsjettet kan bensin- og dieselutgaven komme til å koste det samme etter nyttår. Da velger vi bensin, ikke bare av hensyn til miljøet, men også av hensyn til komforten.
Ny B-klasse ventes til Norge midt i november. Prisen starter på 300.000 kroner med 109 hk dieselmotor (ned 10.000 kroner fra forrige modell). Viktige konkurrenter blir VW Golf Plus, BMW X1, Audi Q3, Peugeot 3008, Nissan Qashqai og Mitsubishi ASX.
Les også:
Billigversjonen får karakter seks