Tror diesel holder stand

SYMBOLSK SUM: – NOx-avgiften er for liten til å gi de store utslagene, mener redaktør Stein Pettersen i bladet BIL. Foto: Colourbox.no
SYMBOLSK SUM: – NOx-avgiften er for liten til å gi de store utslagene, mener redaktør Stein Pettersen i bladet BIL. Foto: Colourbox.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tross avgiftsendringer tror knapt noen i bilbransjen at kundene vil vende dieselbilene ryggen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske bilkunder fulgte lojalt opp da myndighetene for fem år siden ga bilavgiftene en mer miljøvennlig profil, og la inn CO2 som en av komponentene. Over natten forsvant bensinbilene fra utstillingslokalene og ble erstattet med dieselbiler. Snart kjøpte tre av fire nye biler med dieselmotor. Kun de minste bilene lot seg selge med bensinmotor.

Lokal forurensning

Og CO2-utslippet fra nye biler sank som en stein. Igjen var norske bilkjøpere best i klassen i et Europa med tung fokus på bilens klimamessige utfordringer.

Les også: Her er de nye bilavgiftene

Så skulle det vise seg at det som var godt for global forurensning ikke nødvendigvis var like bra lokalt. For mens CO2-utslippet gikk ned, økte utslippet av NOx og forverret byluften.

Selv samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) måtte innrømme at dette hadde man ikke sett rekkevidden av.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Symbolsk avgift

Forslaget til statsbudsjett for 2012 inneholder derfor en NOx-komponent som først og fremst rammer dieselbiler uten NOx-rensing – og det er de aller fleste.

Men avgiften er liten, så den har trolig mer symbolsk enn praktisk betydning.

– NOx-avgiften er for liten til å gi de store utslagene. Det hjelper lite at en Aston Martin går ned 200.000 kroner i pris, sier redaktør Stein Pettersen i bladet BIL.

Pettersen har fulgt avgiftsmyndighetenes ulike påfunn tett i en årrekke, og tror det skal langt kraftigere lut til før Passat- og Mondeo-kjøperne vender ryggen til de kraftfulle dieselmotorene. Men Pettersen regner med at noen flere småbilkjøpere kan finne bensinbilene mer interessante.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye rensekrav

I 2014 innføres rensekrav som gjør dieselmotorene nesten like rene som bensinmotorene. Men med dagens teknologi lar det seg sannsynligvis ikke gjøre uten tilsettingsstoffer. Selve tilsettingsstoffet (ad blue) koster ikke så mye, men renseteknologien vil gjøre dieselmotorene dyrere å produsere. Derfor jobber bilindustrien intenst for å effektivisere små og mellomstore bensinmotorer, fordi de vil være rimeligere å produsere enn NOx-rene dieselmotorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Avgiftsfritt hele veien

Nye bensinmotorer med direkteinnsprøytning og turbo, slik som dem fra BMW, Ford, Mercedes, PSA Peugeot/Citroën og VW, er eksempler på høyeffektive motorer som i mange tilfeller fullt ut konkurrerer med dieselmotorene. Dertil kan hybridteknologi gjøre motorene enda mer effektive.

Norge på dieseltoppen

Årsaken til at det selges så få dieselbiler i USA ligger i rensekravene. Amerikanerne spør kun om hva som kommer ut av eksosrøret, ikke om hva som puttes på tanken. Dieselmotorer i personbiler forblir et europeisk fenomen.

Den norske dieselandelen er fram til oktober 74,9 prosent, opp ett prosentpoeng fra fjoråret ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Dette plasserer Norge på dieseltoppen i Europa.

Dette er dieselandelen for ti mest kjøpte personbilene i Norge:


De 10 mest kjøpteDieselandel
personbilene(i prosent)
1. VW Golf82,8
2. VW Passat96,1
3. Mitsubishi ASX86,3
4. Toyota Avensis71,5
5. Ford Focus97,2
6. Nissan Qashqai82,3
7. Volvo V7099,7
8. Toyota Auris37,8
9. Skoda Octavia86,3
10. Ford Mondeo99
Per 1.10.2011. Kilde: OFV.