Ulovlige bilgarantier på nye biler

BUNNPLASSERING: Opel er den bilprodusenten som kommer dårligst ut i Forbrukerrådets undersøkelse. Foto: Scanpix
BUNNPLASSERING: Opel er den bilprodusenten som kommer dårligst ut i Forbrukerrådets undersøkelse. Foto: Scanpix

Flere bilgarantier inneholder unntak og vilkår som strider mot norsk lov, advarer Forbrukerrådet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerrådet har gransket de 20 største bilmerkene i Norge og kommet fram til at mange har omfattende unntak og urimelige vilkår i nybilgarantien.

Det er Opel som havner på bunn i undersøkelsen hvor 20 bilmerker i Norge er gransket.

– De har uakseptable unntak fra garantien, og vilkårene er i tillegg nærmest umulige å forstå, sier Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland.

- Lurer folk

I tillegg kommer Honda, Mercedes, Citroën, Peugeot og Mitsubishi dårlig ut. Hos deres garantivilkår er det flere unntak som er i strid med lovverket. Ofte gjelder det krav til bruk av merkeverksted og originale deler.

Les også: Her er de nye bilavgiftene

Men da Forbrukerrådet sendte spørsmål til importørene, beskrev de vilkårene som gunstigere enn det de ga forbrukere. For eksempel trakk Mercedes kravet om at vedlikehold måtte foretas på Mercedes-Benz-verksteder, ifølge Flesland.

– Det er jo å lure folk. Forbrukere skremmes fra å hevde sin rett, sier hun.

Vinnerne

Forbrukerrådet erklærer Kia, Toyota og BMW til vinnere av undersøkelsen.

– Vilkårene deres har ingen unntak, og de er mest rause i forhold til kjørelengden. Kia lar også garantien vare i to år mer enn de andre, sier Forbrukerrådets direktør.

Les også:

Her er de beste vinterdekkene

Personvernpolicy