Prisjuks i bilannonser

SYV BILMERKER: Det er blant annet importører av Fiat som skal ha bedrevet juks i annonsene sine. Foto: Scanpix
SYV BILMERKER: Det er blant annet importører av Fiat som skal ha bedrevet juks i annonsene sine. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bransjenettstedet Bilnytt.no har tatt en rekke importører i å utelate frakt- og leveringsomkostninger i bilannonsene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For flere år siden utarbeidet Bilimportørenes Landsforening og Forbrukerombudet retningslinjer for hvordan nye biler skal prises ved annonsering. Dette er anbefalingen:

«Veiledende pris levert Oslo inkl. leveringsomkostninger. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg.»

Syv merker

Nå har bransjenettstedet Bilnytt.no tatt fem importører, som representerer til sammen syv merker, i å jukse. Merkene dette handler om er Alfa Romeo, Fiat, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Subaru og Suzuki.

Les også: De 15 beste bruktbilkjøpene

Der de fleste oppgir reelle priser for biler levert hos forhandler i Oslo, opererer de nevnte merkene med utsalgspriser som ligger 7.000 til 10.000 kroner under hva kunden faktisk må betale for bilen i Oslo. Sånn sett blir prisbildet i annonsene konkurransevridd i forhold til de merkene som holder seg til avtalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Legger seg flate

Flere av importørene Bilnytt.no har snakket med legger seg flate og sier de vil endre praksis. Kun RSA-sjef Frank Dunvold er skeptisk til forhandlerpriser i annonsene, fordi dette kan styre enkeltforhandlere til å operere med like leveringskostnader. RSA importerer Alfa, Fiat og Suzuki.

Les også: Vanndammene kan koste deg dyrt

– Å utelate frakt- og leveringsomkostninger vil etter vår oppfatning være villedende kommunikasjon overfor kundene. Dette dekkes av Markedsføringslovens paragraf syv og åtte om villedende handling og villedende utelatelser, sier seniorkonsulent Tord Kopreitan i Forbrukerombudet til Bilnytt.no.

– Det kan virke som om noen tenker at «går det, så går det». Nå er vi kjent med forholdet, og vil følge med i hvordan aktørene forholder seg, sier Kopreitan.

Les flere nyheter her