Prisjuks i bilannonser
Bransjenettstedet Bilnytt.no har tatt en rekke importører i å utelate frakt- og leveringsomkostninger i bilannonsene.
For flere år siden utarbeidet Bilimportørenes Landsforening og Forbrukerombudet retningslinjer for hvordan nye biler skal prises ved annonsering. Dette er anbefalingen:
«Veiledende pris levert Oslo inkl. leveringsomkostninger. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg.»
Syv merker
Nå har bransjenettstedet Bilnytt.no tatt fem importører, som representerer til sammen syv merker, i å jukse. Merkene dette handler om er Alfa Romeo, Fiat, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Subaru og Suzuki.
Les også: De 15 beste bruktbilkjøpene
Der de fleste oppgir reelle priser for biler levert hos forhandler i Oslo, opererer de nevnte merkene med utsalgspriser som ligger 7.000 til 10.000 kroner under hva kunden faktisk må betale for bilen i Oslo. Sånn sett blir prisbildet i annonsene konkurransevridd i forhold til de merkene som holder seg til avtalen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLegger seg flate
Flere av importørene Bilnytt.no har snakket med legger seg flate og sier de vil endre praksis. Kun RSA-sjef Frank Dunvold er skeptisk til forhandlerpriser i annonsene, fordi dette kan styre enkeltforhandlere til å operere med like leveringskostnader. RSA importerer Alfa, Fiat og Suzuki.
Les også: Vanndammene kan koste deg dyrt
– Å utelate frakt- og leveringsomkostninger vil etter vår oppfatning være villedende kommunikasjon overfor kundene. Dette dekkes av Markedsføringslovens paragraf syv og åtte om villedende handling og villedende utelatelser, sier seniorkonsulent Tord Kopreitan i Forbrukerombudet til Bilnytt.no.
– Det kan virke som om noen tenker at «går det, så går det». Nå er vi kjent med forholdet, og vil følge med i hvordan aktørene forholder seg, sier Kopreitan.