En av de mest robuste brukt-SUV-ene du kan kjøpe

PERSONBILAKTIG: I 2003 ble Mitsubishi Outlander regnet blant de SUV-modellene som var mest personbilaktige å kjøre. Foto: Terje Bjørnsen
PERSONBILAKTIG: I 2003 ble Mitsubishi Outlander regnet blant de SUV-modellene som var mest personbilaktige å kjøre. Foto: Terje Bjørnsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den første versjonen av Mitsubishi Outlander er gått i glemmeboken for mange. Dermed kan du gjøre et godt bruktbilkjøp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
VURDERING

+ Lettkjørt, god sittestilling, stillegående

- Enkel interiørfinish, ikke av de rommeligste SUV’ene

SJEKKPUNKTER

  • Styrestag, slark og slitasje
  • Bremseskiver
  • Funksjon på håndbrems

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

  • 2,0/136 hk: Turtallsvillig og sprek bensinmotor. Forbruk 0,8-1,2 l/mil
  • 2,4/160 hk: Kultivert og sterk bensinmotor med automatgir. Forbruk: 0,85-1,4 l/mil.

MODELLHISTORIKK

  • 2003: Mitsubishi Outlander lanseres i Norge med to bensinmotorer på 2,0 og 2,4 liter.
  • 2005: Facelift med ny design på front og hekk, nye sideskjørt og en liten hekkvinge. Nye aluminiumsfelger I tillegg kommer Outlander Turbo med en nedtrimmet versjon av Lancer Evo VIII-motoren på 202 hk til Norge.
  • 2006: Ny og større Outlander lanseres i Norge på slutten av 2006.

Første versjon av Mitsubishi Outlander var betydelig mindre enn dagens utgave. Og selv om det ikke var like populær som etterfølgeren ble, hadde første generasjon av Outlander egenskaper som gjør den til et bra bruktbilkjøp.

De kompakte ytre målene gjør at den er mer lettkjørt enn større SUV-modeller som Nissan X-Trail.

Vår test av Mitsubishi Outlander 2003-modell, viser at bilen hadde den mest personbilaktige sittestillingen og et relativt lavt støynivå.

Hos tyske Dekra som kontrollerer man den tekniske tilstanden på mye av den tyske bilparken. For Mitsubishi Outlander 2003-2006 er 2011-rapporten midt på treet. 71,2 prosent av Outlander-modellene går gjennom uten feil, mens snittet for klassen er 76,4 prosent.

Det er noe svakere enn BMW X3, som er en av de beste brukte SUV-modellene.

8,9 prosent har større mangler, mot 7,5 prosent for klassen. Det er hjuloppheng og styring som får flest anmerkninger i forhold til klassen; 12,3 prosent av bilene har feil her, mens 5,8 prosent er gjennomsnittet for SUV-modellene som er kontrollert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spesielt nevnes styrestag som ofte har slitasje eller slark. Dessuten er bremseskiver og håndbrems viktige sjekkpunkter.

Stort sett solid

I følge engelske What Car og Warranty Direct er denne utgaven av Mitsubishi Outlander en av de mest robuste bruktbilene du kan kjøre.

Selv om modellen er blant de eldre som forsikres mot feil og mangler hos Warranty Direct, er det sjelden at de må til forhandler for tekniske reparasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Warranty Direct har også laget en oversikt over de beste og verste bruktbilene i sin statistikk.

ENKELT, RYDDIG: Mitsubishi Outlander er ganske typisk for japanske SUV'er fra åtte år tilbake. Plastfinishen og materialene er enkle, men funksjonaliteten er god. Foto: Terje Bjørnsen ENKELT, RYDDIG: Mitsubishi Outlander er ganske typisk for japanske SUV'er fra åtte år tilbake. Plastfinishen og materialene er enkle, men funksjonaliteten er god. Foto: Terje Bjørnsen

Hos Svensk Bilprovning ligger Mitsubishi Outlander midt på treet når det gjelder modellrelaterte feil.

2010-undersøkelsen viser at blant de kontrollerte 2005-modellene, ligger Outlander midt i feltet på 117-plass av 210 modeller. Det er feil på 7,1 prosent av bilene, mot snittet for bensinbiler på 8,3 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

PLASS: Mitsubishi Outlander er ikke av de største brukte SUV-modellene. Plassen er som en litt mindre familiestasjonsvogn. Foto: Terje Bjørnsen PLASS: Mitsubishi Outlander er ikke av de største brukte SUV-modellene. Plassen er som en litt mindre familiestasjonsvogn. Foto: Terje Bjørnsen

Billig med bensin

En av årsakene til at Mitsubishi Outlander er et relativt rimelig bruktbilkjøp er at den kun ble levert med bensinmotor.

I dag har mange bilkjøpere en oppfatning av at du må ha dieselmotor, selv om drivstofforbruket er en relativt liten post på bilbudsjettet for de aller fleste.

I tillegg er 2,0-literen på 136 hk relativt hyggelig på forbruket. 2,4-literen med 160 hk og firetrinns automat er noe mer drikkfeldig, og finner du en av de sjeldne turboversjonene med 202 hk er det selvsagt andre ting enn lavt drivstofforbruk som frister.

KUN BENSIN: Livlige bensinmotorer er eneste alternativ i første utgave av Outlander. Det gir også hyggelige bruktbilpriser i dieselgale Norge. Foto: Terje BjørnsenKUN BENSIN: Livlige bensinmotorer er eneste alternativ i første utgave av Outlander. Det gir også hyggelige bruktbilpriser i dieselgale Norge. Foto: Terje Bjørnsen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjørt relativt kort

Da vi sjekket markedet for 2003-2006 Outlander i slutten av august 2011 var utvalget brukbart med rundt 120 biler til salgs.

2,0/136 hk er den vanligste motoren, mens 2,4/160 hk utgjør rundt 20 prosent av bilene.

Fra ca. 130 000 kroner er utvalget bra og flater ut rundt 190 000 kroner, selv om det er noen godt utstyrte biler med lav kilometerstand som er dyrere.

Siden langkjørere tydeligvis har styrt unna Outlander grunnet manglende dieselmotor, er utvalget av biler med under 100 000 km kjørelengde tilsynelatende bedre enn for mange av de samtidige SUV-konkurrentene.

Les også:

De 15 beste bruktbilkjøpene

Brukt luksus-SUV er blitt billig

Bruktbilguide: Subaru Outback og Legacy

Les flere nyheter her

GØYAL: En brukt Mitsubishi Outlander er relativt fin å kjøre, men ikke alle modellene er utstyrt med ESP. Foto: Terje BjørnsenGØYAL: En brukt Mitsubishi Outlander er relativt fin å kjøre, men ikke alle modellene er utstyrt med ESP. Foto: Terje Bjørnsen