Toyota har mannet opp kvinnefavoritt
Pris fra: Ca kr 180.000
L/B/H: 3,89/1,70/1,51 m
Bagasjerom (VDA): 286 l
Motor: 69 – 99 hk
Forbruk (EU): fra 0,39 liter
CO2-utslipp (EU): fra 103 g/km
4x4: Nei
Kollisjonsputer: 7 stk.
Garanti: 5 år
EuroNCAP*: Ikke testet
*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.
Se flere biltester:
Toyota Yaris er ikke bare Toyotas bestselger i Europa. Den var i ti år småbilklassens mest populære i Norge, med tung appell til offentlige etater (særlig hjemmesykepleien) og kvinner. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at to tredeler av alle som har kjøpt Yaris privat i år er kvinner.
For å være mer attraktiv blant menn har Toyota gjort tredje generasjon av Yaris mer skarpskåret og maskulin. Så vil tiden vise om menn frivillig setter seg bak rattet i så små biler.
Hva snakker vi om?
En tvers igjennom tradisjonell småbil. Men den er godt pakket og oppleves større innvendig enn den faktisk er. Med en lengde på 3,89 meter hører Yaris fortsatt med blant de minste i klassen, selv om bilen har vokst 10 cm siden forgjengeren og 30 cm siden første generasjon. Hovedkonkurrent VW Polo måler eksempelvis 3,97 meter, og Kias nye Rio hele 4,04 meter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Bra diesel-Porsche
Stort sett alle bilmodeller vokser ved modellskifte, og småbilene er nå større og rommeligere enn kompaktbilene var for et par generasjoner siden.
Hvordan er den å kjøre?
Her ligger den største forbedringen. Kjøreegenskapene i Yaris hørte aldri hjemme i festtaler. Bilen var riktignok forholdsvis komfortabel, men først nå kjører den virkelig godt. I kombinasjon med 90 hk dieselmotor går Yaris fra å være en typisk nærtrafikkbil til virkelig å bli en cruiser.
Hva er under panseret?
Fra starten av leveres Yaris med tre tradisjonelle Toyota-motorer: 1,0 liter/69 hk bensin, alternativt 1,3 l/99 hk bensin, som i kombinasjon med sømløs CVT-giring utgjør komfortalternativet. Volumselgeren har Toyotas kjente dieselmotor med 90 hk. Denne varianten leveres også med automatisk clutch.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenYaris som hybrid kommer først neste sommer.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Ford Focus er best i kompaktklassen
Hva gjør den spesiell?
Ingen ting. Dette er blitt en helt midt på treet bil som fortsatt vil være en av klassens bestselgere fordi den heter Toyota og sannsynligvis aldri går i stykker.
En stor skjerm midt på instrumentborden åpner for multimediefunksjonalitet, men dette koster ekstra og står neppe øverst på kjernekjøpernes ønskeliste.
Hva er bilens svakheter?
At Toyota, visstnok for å få plass til hybridvariantens batteripakke, har fjernet mange av de praktiske funksjonene forgjengeren hadde, for eksempel lengdejusterbart bakesete (gjorde bakseteplassen og bagasjerommet fleksibelt) og helt flatt bagasjeromsgulv.
Borte er også flere av de små og praktiske oppbevaringsrommene foran.
Hvem passer den for?
Alle med behov for en kjekk småbil. Yaris har tradisjonelt appellert til kommuner og til kvinner. Toyota mener at den nye er mer maskulin og derfor bør favne bredere.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Peugeot som er god på det meste
Hva koster den?
Ikke klart ennå, men dagens Yaris starter på 180.000 kroner med fem dører og liten bensinmotor. Med dieselmotor tipper den 200.000. Den nye modellen blir neppe særlig dyrere. Dette er jo en folkebil, så konkurrentenes priser avgjør.
Konkurrenter?
De viktigste er: VW Polo, Suzuki Swift, Ford Fiesta, Kia Rio, Skoda Fabia, Hyundai i20, Peugeot 207, Mitsubishi Colt, Opel Corsa, Citroën C3/DS3, Honda Jazz, Mazda 2, Nissan Micra og Fiat Punto.
Når til Norge?
November i år. Hybrid først neste sommer.
Les også: