Meny

Bruktbilguide: BMW X3 2004–2010

Folkelig snobbe-SUV

TYPISK: BMW X3 er en typisk BMW også som brukt; stram i linjene og sporty kjørefølelse. © Terje Bjørnsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BMW X3 fikk lenge lov til å dominere markedet for sportslige SUV-modeller. Det sørger for et godt utvalg av bruktbiler.
VURDERING

+ Sportslige veiegenskaper, fine motorer og girkasser, god førerkomfort, akseptabel plass, moderat forbruk med 2,0d-motor

– Noe stiv fjæring, tidvis enkel plastfinish, relativt høy pris som brukt

SJEKKPUNKTER

  • Brudd i fjærer
  • Slitasje på bremseskiver
  • Parkeringssensorer

Da BMW X3 debuterte som 2004-modell var avstanden både kjøre- og størrelsesmessig mindre opp til BMW X5 enn mange hadde forventet. Det eneste som mangler for at bilen skulle bli en suksess hos stadig mer SUV-gale nordmenn, var en avgiftsgunstig motor.

Det tok ikke lang tid, for allerede til årsmodell 2005 ble BMW X3 utstyrt med den velkjente 2,0-liters dieselmotoren på 150 hk og et dreiemoment på 330 Nm. Dermed ble BMW den første og mest populære premium-SUV’en på markedet, en posisjon som ikke ble skikkelig utfordret før Audi Q5 , Volvo XC60 og Mercedes GLK dukket opp flere år etter.

BMW X3 er relativt rommelig, og kjører BMW-sportslig både på sommer- og vinterføre. Ulempen er en noe stram fjæring, i tillegg var ikke kvaliteten på materialene innvendig helt etter premiumstandard. Det gjelder først og fremst utseendemessig, for kvaliteten har det vært lite å utsette på. 

NØKTERN: Det er ryddig på førerplass i BMW X3, men ikke spesielt påkostet rent utseendemessig. © Terje Bjørnsen NØKTERN: Det er ryddig på førerplass i BMW X3, men ikke spesielt påkostet rent utseendemessig. © Terje Bjørnsen

Holder koken

Ifølge den tyske kontrollinstansen Dekra er BMW X3 blant de mest feilfri SUV-modellene i deres 2011 undersøkelse. På biler med 50–100 000 km går 86,3 % gjennom kontrollen uten anmerkninger, mens snittet for biltypen er på 76,4 %. Øker kjørelengden til 100–150 000 km er tallene 78 % kontra 60,2 %.

Tallet på biler med større feil eller mangler er heller ikke avskrekkende: 5,4 % for 50–100 000 km og 8,5 % for 100–150 000 km. Dermed er X3 bedre enn gjennomsnittsresultatet for SUV-klassen, der henholdsvis 7,5 og 13,9 % har større feil ved tilsvarende kjørelengder. Den viktigste typefeilen Dekra peker på er brudd i fjærene, men det skal ikke opptre spesielt ofte.

SPORTSSETER: Prøv gjerne flere varianter før du kjøper en brukt BMW X3. Mange forelsker seg eksempelvis i sportssetene. © Terje Bjørnsen SPORTSSETER: Prøv gjerne flere varianter før du kjøper en brukt BMW X3. Mange forelsker seg eksempelvis i sportssetene. © Terje Bjørnsen

På topp hos ADAC

Svensk Bilproving plasserer BMW X3 med diesel omtrent midt på treet. Av kontrollerte 2005-modeller med gjennomsnittlig kjørelengde på 120 000 km har 7,8 % modellrelaterte feil, mens snittet er på 14,7 %. For 2007-modeller med 80 000 km er tallene 2,4 % for X3 og 4,6 % for snittbilen.

Veihjelpstatistikken for 2010 fra tyske ADAC har BMW X3 helt på topp i sin klasse. Det er sjeldne tilfelle av feil på turbolader for dieselbiler til og med 2007 som er alvorligste punkt på listen.

Hos britiske What Car er det først og fremst slitasje på bremseskiver og -klosser som understrekes som viktig sjekkpunkt. I tillegg anbefales du å kontrollere at all elektronikk fungerer, blant annet parkeringssensorene nevnes som et problemområde.

SUV-PLASS: Bagasjerommet på BMW X3 er ganske SUV-typisk: Relativt kort, men med god høyde. © Terje Bjørnsen SUV-PLASS: Bagasjerommet på BMW X3 er ganske SUV-typisk: Relativt kort, men med god høyde. © Terje Bjørnsen

Bra bruktutvalg

Her i Norge er det et godt utvalg av brukte BMW X3 på markedet. Rundt 150 biler var til salgs da vi sjekket markedssituasjonen i slutten av august 2011. Diesel dominerer med ca. 90 % og omtrent halvparten er utstyrt med automat.

Det er årsmodell 2005–2008 som er de vanligste, med ca. 80 % av utvalget. For disse har hoveddelen av bilene (ca. 70 %) kjørt mellom ca. 60–120 000 km.

Når det er såpass stor spredning i både år, kilometer og motor/utstyr, spriker også prisene tilsvarende. Hovedutvalget ligger imidlertid fra rundt 250 000 opp til drøye 400 000 kroner.

For de fleste er sannsynligvis toliters diesel det mest aktuelle alternativet, og eksempelvis har du et tilsynelatende sunt utvalg av 2005-modeller med 90–160 000 km på telleren fra ca. 250–300 000 kroner.

I andre enden av skalaen, kan du finne «nesten nye» 2008-modeller med kjørelengde på 40–70 000 fra ca. 390 til 450 000 kroner. Det signaliserer at X3 har holdt seg godt i verdi fra den var ny.

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

  • 2,0d/150-177 hk: Tilstrekkelig ytelse og god trekkraft. Relativt pen gange. Forbruk ca. 0,6-0,9 l/mil
  • 2,5i og 3,0i/192-231 hk: Svært kultiverte og spreke sekssylindrete bensinmotorer. Høyt forbruk. God trekkraft (3,0i). Forbruk ca. 0,9-1,7 l/mil.
  • 3,0d/204-218 hk: Kraftig sekssylindret diesel med pen gange. Forbruk ca. 0,7-1,1 l/mil

MODELLHISTORIKK

  • 2004: På høsten 2003 lanseres X3 i tre motorversjoner; 2,5i/192 hk, 3,0i/231 hk og 3,0d/204 hk.
  • 2005: Ny motorversjon med 2,0-liters diesel på 150 hk lanseres høsten 2004. 3,0d får 218 hk.
  • 2006: Bensinversjon 2,0i/150 hk lanseres høsten 2005.
  • 2007: Facelift høsten 2006 med mindre innvendige og utvendige designendringer. Nye motorer; 2,5si/218 hk, 3,0si/272 hk, 3,0sd/286 hk.
  • 2008: Høsten 2007 2,0d med 177 hk, også i kombinasjon med automatgir. I mars får X3 nye modellbetegnelser med xDrive i navnet.
  • 2009: Spesialversjon for Norge av 2,0d med 163 hk for lavere effektavgift høsten 2008.
  • 2010: X3 xDrive18d med 143 hk kommer på markedet i september 2009. Ny BMW X3 lanseres senhøsten 2010.

Les mer

Litt større: Brukt BMW X5 2000-2006

Helt ny: Test BMW X3 2011-modell

Litt mindre: Test BMW X1 xDrive18d

Les flere nyheter her

Motor
Populært