Meny

Test Mercedes Benz SLK

En fornøyelse

I GODT DRIV: Kjøreglede er det som først og fremst kjennetegner SLK (foto: Øyvind Skar).
I GODT DRIV: Kjøreglede er det som først og fremst kjennetegner SLK (foto: Øyvind Skar).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter over 1000 kilometer bak rattet i nye Mercedes-Benz SLK går smilet nesten rundt. Og sesongen er slett ikke over ennå.

En ekte sommerbil skal etter vår mening helst ha:

  • Bensinmotor
  • Bakhjulsdrift
  • Stofftak
  • Kun to seter.

Mercedes nye SLK oppfyller tre av disse kravene. Bare ståltaket holder Mercedes fast ved. Det gjør imidlertid SLK til en helårsbil, som ikke må parkeres med høstløvet, for så å støve ned til sommeren igjen måtte finne det for godt å melde seg.

Hva snakker vi om?

Tredje generasjon av SLK har det meste til felles med de to foregående modellene: Den er trang, upraktisk og overraskende støyende med taket på, slik at du er aldri i tvil om hva slags bil du kjører.

Det var Mercedes som skapte biltypen med ståltaket.

Hvordan er den å kjøre?

Det viktigste med nye SLK er at den er mye morsommere og bedre å kjøre enn forgjengeren. Endelig har Mercedes ikke bare prioritert kjøreglede, men også kjøreegenskaper i form av ulike chassisoppsett. Å ratte denne doningen 50 mil i strekk med taket av er bare en fornøyelse.

Bilen er også såpass stiv at den kan kjøres sportslig, selv om komfort fortsatt overstyrer sportsligheten sammenlignet med konkurrent BMW Z4.

Hva lurer under panseret?

Til Norge kommer SLK med tre bensinmotorer på 184, 205 og 306 hk. De to første med fire sylindere, den siste som V6. Enda heftigere motorisering kommer i form av en AMG-versjon.

Bare SLK 200 har mulighet for manuell girkasse i stedet for syv trinns automatgirkasse. De to andre leveres bare med automat.

En 250 CDI dieselvariant med 204 hk og formidabel akselerasjon skal være på vei. Fri og bevare oss!

Hva gjør den spesiell?

Denne bilen oppfyller manges bildrøm enten den er ny eller brukt. Med matt lakk blir den ekstra lekker.

Hva er bilens svakheter?

La oss lukke ørene for hjulstøyen, samt glemme at firesylindrede motorer aldri kan måle seg med symfonien av lyd fra seks sylindere. Det er ikke mye annet å klage på.

Hvem passer den for?

En flott sommer- eller julegave til deg selv eller din kjære etter at du fikk penger igjen på skatten, vant i lotto – eller rett og slett fordi du har råd til en slik bil.

Hva koster den?

Prisen starter på 520.300 kroner (SLK 200/184 hk) som, på grunn av lavere forbruk, er 24.300 kroner billigere enn forgjengeren. SLK 350 koster rett over 900.000 kroner.

Men: En Mercedes uten ekstrautstyr i hundretusenkroners klassen kan du bare glemme å få solgt som brukt. Dette gjelder ikke minst SLK, hvor matt lakk med tilhørende skinnseter og felger, samt oppgradert chassis, styring, lys og audioanlegg hører med før glasstaket kommer på plass.

Legg på det komfortable luftskjerfet og automatgiret, så koster ikke SLK 200 lenger 520.000 kroner, men 808.500 kroner.

Var ikke Lottogevinsten stor nok, sier du?

Konkurrenter?

Audi TT, BMW Z4, og Porsche Boxster. For noen vil Mazda MX5 og Morgan være et alternativ.

Tekniske data

Pris fra: Kr 520.300

Testbil: Kr 820.500

L/B/H: 4,13/1,81/1,30 m

Bagasjerom (VDA): 225 – 335 l

Motor: 184 hk/270 Nm

0–100 km/t (fabrikk): 7,0 sek

Toppfart: 237 km/t

Forbruk (EU): 0,61 liter

Forbruk (test): 0,786 l/mil

CO2-utslipp (EU): fra 142 g/km

Tilhengervekt: 0 kg

Garanti: 5 år

EuroNCAP*: Ikke testet

Motor
Populært