Meny

Stabilt hybridsalg

LADBAR: Toyota kjører for tiden forsøk i Norge med tre ladbare Prius. Neste år kommer bilen i ordinært salg. Foto: Øivind Skar

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hybridene utgjør nå tre prosent av personbilsalget i Norge.

Salget av hybride biler har så langt stabilisert seg rett over tre prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Ingen land i Europa kan konkurrere med Norge her. Foreløpig dominerer Toyota, inkludert undermerket Lexus, men også Honda har etter hvert fått et knippe interessante bensin/elektriske hybridbiler.

Hybridslippet

Men i 2012/2013 kommer det store hybridslippet.

Det var Toyota som gikk foran og banet vei. Da de lanserte den første hybridbilen beregnet på volumsalg i 1997, ristet konkurrentene på hodet. Med unntak av Honda, som et par år senere introduserte toseteren Insight, trodde knapt noen på teknologien.

Les også: Salget av miljøbiler øker

Nå er alt annerledes. Når høstens viktige bilmesse i Frankfurt åpner dørene om en snau måned, vil hybride billøsninger kappes om publikums oppmerksomhet. Peugeot stiller for eksempel med flere modeller hvor strøm og dieselmotor kombineres i en firehjulsdriftpakke.

En ny Yaris står på Toyotas stand, også denne som hybrid. I tillegg har Toyota allerede vist flere varianter av Prius.

Ladbar Prius

Men Toyota tar nok et skritt ved å gjøre Prius ladbar fra 2012. Da reduseres forbruket til beskjedne 0,22 liter bensin per mil, hvilket representerer et utslipp av klimagassen CO2 på 0,49 gram/km.

Opel Ampera stiller som en parallell til Prius, men med enda bedre elektrisk rekkevidde og miljøytelser. Også Ampera er i Norge i 2012.

Les også: Norges mest økonomiske bil

Siden de elektriske bilene allerede har gjort sitt inntog vil naturlig nok spørsmålet være om ikke hybridene er et blindspor. Til det svarer bilanalytikere nei, men at de heller er et viktig skritt på veien mot helt utslippsfrie biler.

Les også:

Norge på klimabiltoppen

Motor
Populært