Saab nær fattigkassen

På Saab's kontor i Trollhättan sliter de fortsatt med store finansielle problemer (foto: Scanpix).
På Saab's kontor i Trollhättan sliter de fortsatt med store finansielle problemer (foto: Scanpix).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stadig vekk raser det inn krav mot Saab hos Kronofogden i Uddevalla i Sverige.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saab har økonomisk vært på randen i hele vår, og fortsatt er det ingen løsning for den svenske bilprodusenten. Produksjonen av biler skal ha startet opp igjen, selv om selskapet sliter med å få leveranser fra underleverandører som frykter at de ikke vil få betalt.

Den skepsisen synes å være relativt godt begrunnet. Allerede ved utgangen av juni hadde rundt 80 kreditorer kontaktet den lokale Kronofogden - den svenske varianten av namsmannen - og meldt inn krav på drøyt 80 millioner svenske kroner.

Nå skal antall kreditormeldte krav være oppe i 101 og det største kravet skal være på 44 millioner kroner til den tidligere underleverandøren IAC, skriver Di.se.

Siden midten av april har kravene mot den tidligere så suksessfulle bilprodusenten rent inn.

I løpet av de siste dagene har det kommet inn enn rekke krav som ligger på alt fra 2.000 kroner til 369.000 kroner, forteller Christina Lindberg hos Kronofogden til det svenske nettstedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sveriges system for inndriving av gjeld avviker noe fra den norske. Først må de meldes til Kronofogden. Deretter for skyldneren tid til å bestride kravet. Mandag 25. juli går Saabs frist for å bestride de eldste kravene ut. Om selskapet ikke kommer med innsigelser, vil fogden deretter kunne fastsette gjelden.

Les også: Saab kan ikke betale lønn

- Det betyr at gjelden er korrekt og at den kan gå til inndrivning, sier Lindberg og forteller at før selve inndrivningen blir utført må det avgjøres om det finnes penger å betale ut.

I vår kom Saab til enighet med en kinesisk forhandler som skulle selge bilene på det kinesiske markedet og spytte penger inn i Saab. Likevel har ikke Saab orden på sin økonomiske situasjon.

Les også:

Saab kan ikke betale lønn

Saab fortsatt konkurstruet

Kineserne tar styringen i Saab

Saab stoppet i gjen

Saab i gang i gjen