Uklart om varebiler

POPULÆR: VW Touran er uten tvil landets mest populære personbil å bygge om til varebil. Den klarer kassekravet med et nødrop.
POPULÆR: VW Touran er uten tvil landets mest populære personbil å bygge om til varebil. Den klarer kassekravet med et nødrop.

Personbiler ombygd til varebiler er populært i Norge. Men nå kan det gå mot slutten for en rekke av disse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nye EU-krav gjør at varebilene må ha EU-godkjenning i kategori N, hvilket betyr at bilene også må være fabrikkgodkjent som varebil. Det har til nå ikke vært noe krav i Norge. Både fabrikkgodkjente varebiler (N) og personbiler (M) kan godkjennes som varebil bare varerommet tilfredsstiller klart definerte høyde, bredde- og lengdekrav. De må romme den etter hvert så kjente «statskassa» for å kunne registreres med lav avgift (22 prosent/grønne skilt).

Dette betyr i praksis at en rekke biler bygges om fra personbiler til varebiler etter at de ankommer Norge. VW Touran og Sharan, Toyota Land Cruiser, SsangYong Rexton, Peugeot 5008, Mitsubishi Outlander og Pajero, Land Rover Defender og Discovery, Kia Sorento, Ford S-Max og Galaxy samt Dodge Journey er eksempler på slike biler.

Teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening (BIL) har hatt møte med Vegdirektoratet om det nye kravet. Til BilNytt sier Lillemork at mye er uavklart rundt de nye tekniske reglene for varebiler.

Dette er en usikkerhet importørene føler seg svært ukomfortable med. Flere bilimportører frykter at de nye reglene kan få store konsekvenser. Importørene er derfor opptatt av en rask avklaring, samt hvilke overgangsordninger som kan bli aktuelle.

I sin ytterste konsekvens kan EUs krav føre til helt nye varebilregler, at kassekravet termineres og at det vil være EUs varebildefinisjon som gjelder. I så fall opphører trolig også muligheten til å bygge den varebilombygde personbilen tilbake til personbil avgiftsfritt etter ti år.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden