Test: Hyundai i40

Hyundai kvesser klørne

KLAR FOR NORGE: For første gang går Hyundai aktivt til angrep i familiebilklassen (foto: Øyvind Skar.
KLAR FOR NORGE: For første gang går Hyundai aktivt til angrep i familiebilklassen (foto: Øyvind Skar.

Med i40 skjerper koreanske Hyundai konkurransen betydelig i bilklassen nordmenn elsker – store familiebiler. Vinneren er bilkjøperne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er definitivt slutt på annenrangs biler fra Korea. Grensen mellom koreanske og japanske biler er nå nærmest borte. Likevel er fortsatt de asiatiske produsentene mer en trussel for hverandre enn for europeiske produsenter.

Så når Hyundai nå angriper i familiebilklassen med en stor stasjonsvogn proppet med utstyr og moderne dieselmotorer, bør Toyota og særlig Mazda passe seg.

Toyota fordi designet og størrelsen på Hyundais nye i40 har klare fellestrekk med storselgeren Toyota Avensis. Mazda fordi i40 kommer til å stå side om side med Mazda 6 i en rekke utstillingslokaler, og det hos forhandlere som sist vinter ikke snakket særlig hjertelig om sin importør og bare ventet på i40.

Dette kommer til å bli en kamp om gunst og rabatter med bare en vinner; bilkjøperen!

Hva slags bil snakker vi om?

Hyundai i40 er en 4,77 meter lang og godt pakket familiebil, hvor stasjonsvogna kommer først og sedanmodellen noen måneder seinere. Tradisjonelt selges det knapt sedanmodeller i denne klassen og «alle» skal ha dieselmotor.

Hvordan er den på veien?

Denne bilen kjører faktisk best av alle koreanske biler, og minst like godt som mange av bestselgerne i klassen.

Hva er under panseret?

Til Norge kommer bilen med to dieselmotorer (115 og 136 hk), samt to bensinmotorer (135 og 177 hk). Stor dieselmotor kan kombineres med automatgir og gjør derfor i40 til en interessant taxi.

Hva gjør den spesiell?

La oss huske at dette er en bil for massene, og slike biler vil aldri være særlig spesielle. Men i40 er en av få som tilbyr varme i baksetet, oppvarmet ratt, kjøling i forstolene, ni kollisjonsputer og kjørefeltvarsling som «styrer» bilen tilbake i rett kjørefelt. Hyundai har også en av de aller beste garantiordningene. Det sikrer i det minste fem problemfrie bilår nærmest uansett kjørelengde.

Hva er bilens svakheter?

Vi fant ingen, bortsett fra at sikten bakover og på skrå bakover gjør ryggekameraet nærmest til en nødvendighet. i40 tilbys ikke med firehjulsdrift.

Les flere tester på ABC Penger:

Test Mercedes SLK 200, 2011: Holder formen

Test: Alfa Romeo Giulietta 1750 TBi Quadrifoglio Verde

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011: Luksusbil med småbilforbruk

Statusbilen du kanskje har råd til

Test: Peugeot 3008: Én detalj ødelegger

Test: Nissan Micra 1,2 Tekna: Miljøvennlig Micra

Test Alfa Romeo Giulietta 1,6: Billigst er ikke best

Bilen alle burde få kjøre

Leke-SUV-en

Friskt, fransk alternativ

Den beste Peugeoten noensinne

Hvem passer den for?

Alle som trenger en stor stasjonsvogn og som vektlegger plass og funksjonalitet framfor prestisje. Målet er å selge 1000 biler i år og 2000 biler neste år.

Hva koster den?

Fra 275.950 kroner (115 hk). Importøren tror varianten med 136 hk dieselmotor priset til 327.000 kroner vil selge best. i40 med 135 hk bensinmotor og komfort utstyrspakke koster rett under 300.000 kroner.

Konkurrenter?

Alle de store familiebilene med VW Passat, Toyota Avensis, Ford Mondeo, Peugeot 508, Mazda 6, Opel Insignia, Citroën C5, Honda Accord, Skoda Superb og kanskje Volvo V70 som de viktigste.

Når i Norge?

Bilen er rett rundt hjørnet.

Tekniske data

Pris fra: Kr 275.950

L/B/H: 4,77/1,82/1,47 m

Bagasjerom (VDA): 553 – 1719 l

Motor: 115 – 177 hk

Forbruk (EU): fra 0,43 liter

CO2-utslipp (EU): fra 113 g/km

Kollisjonsputer: 9 stk.

4x4: Nei

Garanti: 5 år

EuroNCAP*: Ikke testet

(Data: OFV/produsenten)

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

Se flere bilder:

BAK RATTET: Folkebil med snev av premiumopplevelse.BAK RATTET: Folkebil med snev av premiumopplevelse.

BAK: Mye plass og solid oppdeling av bagasjerommet. BAK: Mye plass og solid oppdeling av bagasjerommet.

KALDT OG VARMT: I40 kan leveres med både varme og kjøring i forsetene. iPod tilkobles lett. KALDT OG VARMT: I40 kan leveres med både varme og kjøring i forsetene. iPod tilkobles lett.

LED: Naturligvis er kjørelyset av diodetypen. LED: Naturligvis er kjørelyset av diodetypen.

ENKELT: Elektrisk parkeringsbrems ENKELT: Elektrisk parkeringsbrems

DEILIG: Rattvarme burde vært standard på alle biler i Norge. DEILIG: Rattvarme burde vært standard på alle biler i Norge.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden