Bruktbilguide: BMW 5-serie 2003-2010En super bruktbil

LETTBENT: En brukt BMW 5-serie vil gi deg mye kjøreglede.
LETTBENT: En brukt BMW 5-serie vil gi deg mye kjøreglede.
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW 5-serie som ble produsert mellom 2003 og 2010 er en bruktbil som oppfyller de fleste forventningene du har til en BMW.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
VURDERING

+ Svært gode veiegenskaper, god totalkomfort, god plass (særlig Touring), nydelige sekssylindrete motorer, velfungerende 520d-versjon

- Relativt kostbar i innkjøp

SJEKKPUNKTER

  • Skader på frontrute
  • Funksjon på iDrive
  • Skader på Runflat-dekk
  • Bremseslitasje
  • Forhjulsoppheng
  • Automatkasse

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

  • 520d/150-177 hk: kraftig og sparsom dieselmotor med pen gange. Forbruk: 0,55-0,9 l/mil
  • 520i/170 hk: Nydelig rekkesekser med gode ytelser, men moderat trekkraft. Forbruk: 0,8-1,4 l/mil
  • 523i/177 hk: Rekkesekser med kultivert gange og gode ytelser. Forbruk: 0,75-1,35 l/mil
  • 525d/177-197 hk: Sekssylindret dieselmotor med pen gange og gode ytelser. Forbruk: 0,6-1,0 l/mil
  • 530d/218-235 hk: Kraftig sekssylindret dieselmotor med svært gode ytelser. Forbruk: 0,6-1,1 l/mil

MODELLHISTORIKK

  • 2003: Ny BMW 5-serie debuterer i mars 2003
  • 2004: Stasjonsvogn (Touring) kommer på våren 2004
  • 2005: Nye motorer i 525i og 530i, 523i erstatter 520i. 520d med 150 hk
  • 2006: 520d får 163 hk
  • 2007: Facelift: Lett utvendig oppfriskning, nye bensinmotorer med direkteinnsprøytning, samt Brake Energy Regeneration for mer effektiv batterilading.
  • 2010: Ny BMW 5-serie kommer i mars og i september (Touring)

Det er et svært godt utvalg av denne generasjonen BMW 5-serie på markedet. Dieselversjoner dominerer nesten fullstendig, med ca. 85 % andel. Den vanligste motoren er 520d, men du finner også godt med større sekssylindrete dieselversjoner som 525d og 530d.

Da vi sjekket markedet i juni 2011, var det omtrent likt utvalg av sedan og stasjonsvogn (Touring), de aller fleste bilene har automatgir, mens kun ca. 10 % er utstyrt med firehjulsdrift.

Stor og sportslig

Da BMW 5-serie debuterte i 2003 gikk diskusjonene om design høyt. I likhet med mange andre av de omdiskuterte BMW-modellene fra denne epoken, har 5-serie modnet godt og få kommenterer bilen negativt i dag.

Viktigere for en bruktbilkjøper er at du får nettopp de egenskapene du forventer om du kjøper en brukt 5-serie. Bilen er rommelig, særlig Touringversjonen er populær om du trenger mye og fleksibel plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men selv om den er stor, mister du aldri den BMW-typiske sportsligheten og førerengasjementet. I tillegg har den behagelig førerposisjon og god totalkomfort, mens iDrive-betjeningen ikke høstet mange lovord før faceliften i 2007, der det også ble gjort visse justeringer på utseendet i front og hekk.

På BMW-typisk vis har det hele tiden vært gjort justeringer og forbedringer, da spesielt på motor og drivverk. Den populære 520d finnes bl.a. i versjoner på 150, 163 og 177 hk.

Billigst med bensin

Skal du ha en billig BMW 5-serie bør du imidlertid se etter tidlige årsmodeller med bensinmotor. Basismotor da 5-serie ble lansert var 520i med 2,2-liters rekkesekser og 170 hk, senere erstattet med 523i med 2,5-liters sekser på 177 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er blant de mest kultiverte og sportslige motorene du finner i en normal bil, og det er kun noe høyere forbruk og mindre trekkraft på lave turtall som er negativt i forhold til dieselversjonene. Prisene spenner i hovedsak fra ca. 180 000 til 350 000 per juni 2011.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NØKTERNT: Instrumenteringen er klassisk BMW, ikke noe unødvendig pynt og veldig ryddig. © Terje Bjørnsen NØKTERNT: Instrumenteringen er klassisk BMW, ikke noe unødvendig pynt og veldig ryddig. © Terje Bjørnsen

Er du overbevist om at diesel er eneste vei til frelsen, dominerer 520d – og om sekssylindret er tingen – 525d. Da fyker også prisene i været, hovedfeltet ligger på ca. 250 000 til 500 000 kroner.

Dessverre er versjonene med BMWs utmerkede firehjulsdrift xDrive sjeldne og grunnet kombinasjon med store motorer også kostbare; her varierer prisene fra ca. 400 000 til 650 000 kroner. Er firehjulsdrift viktig, kan en brukt BMW X5 være tingen.

Relativt robust

Det er litt varierende rapporter når det gjelder feil og mangler på denne versjonen av BMW 5-serie. I startfasen var det en del barnesykdommer på elektronikksiden – bl.a. iDrive betjeningen –, som nå burde være fikset gjennom serviceaksjoner. En bil med godt dokumentert historie blir uansett aldri feil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I følge det tyske kontrollorganet Dekra, holder BMW 5-serie av denne generasjonen seg godt. Ikke like bra som hovedkonkurrenten Audi A6, men biler med mellom 100 000 til 150 000 km går 75,1 % gjennom kontrollen uten feil, mens 9,6 % har større feil eller mangler. Snittet for bilklassen ligger på 60,7 % og 15,3 %.

Bremseslitasje og slakk i forhjulsoppheng er ikke uvanlig, og man skal også sjekke at automatkassen oppfører seg tilforlatelig. Feil på den kan bli kostbart.

Av mindre gjengangere er frontruten utsatt for steinsprang, runflat-dekk kan slippe luft og være dyre å erstatte. Om bilen har iDrive er det greit å gjøre en kontroll av funksjonene.

Les mer

Bruktbilguide: Mercedes E-klasse 2002-2009

De beste brukte kompaktbilene

Alt du trenger å vite om nye BMW 5-serie

SKINN: Gode seter og bra sittekomfort, skinnseter er et viktig utstyrselement i en bil som dette. © Terje Bjørnsen SKINN: Gode seter og bra sittekomfort, skinnseter er et viktig utstyrselement i en bil som dette. © Terje Bjørnsen