Hver dag på businessklasse
Å kjøre ukens testbiler er som en kontinuerlig reise på businessklasse.
Til tross for høye bilavgifter er nordmenn godt vant. Hvert femte nybilkjøp skjer blant de såkalte premiummerkene, og bare tyskerne og svenskene ligger prosentvis foran oss i valget av slike biler. For bruktimporten utgjør andelen over 50 prosent.
Les også: Den mest feilfri bruktbilen
Derfor falt det helt naturlig å la Volvos nye V60 måle krefter med oppgradert Mercedes C-klasse, en noe tilårskommen Audi A4 og en litt på hell BMWs 3-serie, alle i stasjonsvognutgave og med dieselmotor. At V60 vant testen understreker bare at Volvo er på rett vei i forhold til de kravene nordmenn stiller til bil.
Trenger ekstrautstyr
Alle fire er typiske firmabiler og samtidig priset overkommelig i ribbet utgave. Men, slik det gjerne er for premiumbiler, må de pålesses ekstrautstyr for minst 100.000 kroner for å gi et snev av premium kjøreopplevelse.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Høyeste bilsalget siden jappe-tiden
Parkert i egen garasje gir de fire bilene i testen alle en form for status, hvor du betaler ekstra for litt mindre plass og litt dyrere plastikk enn om du hadde valgt en standardbil à la VW Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo.
KLIKK HER FOR Å SE ALLE TESTDATA OG TESTPANELETS MENINGER OM BILENE
Volvo V60
Volvo V60 vinner testen på grunn av kompakthet i kombinasjon med sportslighet. Slik oppleves den også å kjøre. Den er uten tvil Volvos morsomste å ratte, og første Volvo som reelt utfordrer de tre tyske prestisjemerkene. Legger man noen ekstra kroner i potten, stapper Volvo bilen med nyttig sikkerhetsutstyr – eksempelvis utstyr som får bilen til å gjenkjenne fotgjengere og stoppe automatisk om det skulle være fare for å kjøre på noen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenV60 var dessuten eneste i testen med innebygd barnepute i baksetet og mulighet for å legge ned ryggen på passasjersetet foran for å øke bagasjefleksibiliteten.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Så mye har din bil falt i verdi
Men også hos Volvo går lekker form på bekostning av funksjonalitet. Grunnet manglende sikt på skrå bakover er sannelig ikke denne bilen lett å lukeparkere. Selv om hele testteamet likte motoren på 163 hk, trekker gammeldags automatgirkasse inntrykket ned og forbruket opp.
BMW 318 Touring
En av klassens eldste biler, men fortsatt som hogget ut av en trestamme. Dette er bilen som inspirerer deg til å legge ekstra mil på kjøreturen i pur glede. Dessuten tåler hjulopphenget ekstremt fete dekk uten å ta livet av komforten; ingen andre bilprodusenter makter å kombinere sportslighet og komfort som BMW.
3-serien har testens beste forseter, den beste styringen, den beste girkassen og det enkleste, men beste førermiljøet. Motorens kvikke respons i kombinasjon med lavt forbruk trekker opp.
Artikkelen fortsetter under annonsenAt 3-serien er blant de største innvendig, samtidig som den ser minst ut utvendig, skader ingen.
Mercedes C200 T
Mercedes-Benz har akkurat oppgradert C-klassen for at den skal holde seg attraktiv noen år til. Og i kjent Mercedes-stil prioriteres komfort framfor sportslighet. Samtidig trer den noe udefinerbare Mercedes-følelsen tydeligere fram i oppgraderingen, som ellers består av lett utvendig og innvendig retusj. Fortsatt preges førermiljøet av altfor mange knapper å gå seg vill i. C200 T har videre lavest takhøyde, smalest kupé og dårligst beinplass i baksetet.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Spar 20.000 i året på å velge riktig
Men alt utstyret (som naturligvis koster en halv formue ekstra!) gjør C-klassen til en moderne bil som med aktiv cruisekontroll følger køen helt til stillestående – og opp i fart igjen. Den har lys som svinger med bilen, og et kamera som leser fartsskiltene. Ny girkasse med sju i stedet for fem trinn gir lavere forbruk og gjorde C200 til testens forbruksvinner.
Artikkelen fortsetter under annonsenAudi A4 Avant
A4 lever avgjort opp til navnet med begynnende gubbestempel. Den er ellers en typisk Audi med 20 i stil og ikke fullt så mye i innhold; her er flott førermiljø, den er klassens beste på finish og opplevd kvalitet, og har gode forseter med uttrekkbar sittepute.
Den trinnløse girkassen (CVT) skifter elegant, men underbygger ikke akkurat Audis sportslige image. Testteamet var også delt i meningen om hvor bra bilen kjørte, og styringen mestret ikke på noen måte testbilens fete dekk.
A4 Avant bremset best og stoppet på 23,8 meter fra 80 km/t.
Se testdata og testkonklusjoner for alle bilene her