Hver dag på businessklasse

FIRE I TEST: Testvinner Volvo V60 sammen med Audi A4, BMW 318 og Mercedes C200. Foto: Øivind Skar
FIRE I TEST: Testvinner Volvo V60 sammen med Audi A4, BMW 318 og Mercedes C200. Foto: Øivind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

Å kjøre ukens testbiler er som en kontinuerlig reise på businessklasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til tross for høye bilavgifter er nordmenn godt vant. Hvert femte nybilkjøp skjer blant de såkalte premiummerkene, og bare tyskerne og svenskene ligger prosentvis foran oss i valget av slike biler. For bruktimporten utgjør andelen over 50 prosent.

Les også: Den mest feilfri bruktbilen

Derfor falt det helt naturlig å la Volvos nye V60 måle krefter med oppgradert Mercedes C-klasse, en noe tilårskommen Audi A4 og en litt på hell BMWs 3-serie, alle i stasjonsvognutgave og med dieselmotor. At V60 vant testen understreker bare at Volvo er på rett vei i forhold til de kravene nordmenn stiller til bil.

Trenger ekstrautstyr

Alle fire er typiske firmabiler og samtidig priset overkommelig i ribbet utgave. Men, slik det gjerne er for premiumbiler, må de pålesses ekstrautstyr for minst 100.000 kroner for å gi et snev av premium kjøreopplevelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Høyeste bilsalget siden jappe-tiden

Parkert i egen garasje gir de fire bilene i testen alle en form for status, hvor du betaler ekstra for litt mindre plass og litt dyrere plastikk enn om du hadde valgt en standardbil à la VW Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo.

KLIKK HER FOR Å SE ALLE TESTDATA OG TESTPANELETS MENINGER OM BILENE

Volvo V60

Volvo V60 vinner testen på grunn av kompakthet i kombinasjon med sportslighet. Slik oppleves den også å kjøre. Den er uten tvil Volvos morsomste å ratte, og første Volvo som reelt utfordrer de tre tyske prestisjemerkene. Legger man noen ekstra kroner i potten, stapper Volvo bilen med nyttig sikkerhetsutstyr – eksempelvis utstyr som får bilen til å gjenkjenne fotgjengere og stoppe automatisk om det skulle være fare for å kjøre på noen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

V60 var dessuten eneste i testen med innebygd barnepute i baksetet og mulighet for å legge ned ryggen på passasjersetet foran for å øke bagasjefleksibiliteten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Så mye har din bil falt i verdi

Men også hos Volvo går lekker form på bekostning av funksjonalitet. Grunnet manglende sikt på skrå bakover er sannelig ikke denne bilen lett å lukeparkere. Selv om hele testteamet likte motoren på 163 hk, trekker gammeldags automatgirkasse inntrykket ned og forbruket opp.

BMW 318 Touring

En av klassens eldste biler, men fortsatt som hogget ut av en trestamme. Dette er bilen som inspirerer deg til å legge ekstra mil på kjøreturen i pur glede. Dessuten tåler hjulopphenget ekstremt fete dekk uten å ta livet av komforten; ingen andre bilprodusenter makter å kombinere sportslighet og komfort som BMW.

3-serien har testens beste forseter, den beste styringen, den beste girkassen og det enkleste, men beste førermiljøet. Motorens kvikke respons i kombinasjon med lavt forbruk trekker opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

At 3-serien er blant de største innvendig, samtidig som den ser minst ut utvendig, skader ingen.

Mercedes C200 T

Mercedes-Benz har akkurat oppgradert C-klassen for at den skal holde seg attraktiv noen år til. Og i kjent Mercedes-stil prioriteres komfort framfor sportslighet. Samtidig trer den noe udefinerbare Mercedes-følelsen tydeligere fram i oppgraderingen, som ellers består av lett utvendig og innvendig retusj. Fortsatt preges førermiljøet av altfor mange knapper å gå seg vill i. C200 T har videre lavest takhøyde, smalest kupé og dårligst beinplass i baksetet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Spar 20.000 i året på å velge riktig

Men alt utstyret (som naturligvis koster en halv formue ekstra!) gjør C-klassen til en moderne bil som med aktiv cruisekontroll følger køen helt til stillestående – og opp i fart igjen. Den har lys som svinger med bilen, og et kamera som leser fartsskiltene. Ny girkasse med sju i stedet for fem trinn gir lavere forbruk og gjorde C200 til testens forbruksvinner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi A4 Avant

A4 lever avgjort opp til navnet med begynnende gubbestempel. Den er ellers en typisk Audi med 20 i stil og ikke fullt så mye i innhold; her er flott førermiljø, den er klassens beste på finish og opplevd kvalitet, og har gode forseter med uttrekkbar sittepute.

Den trinnløse girkassen (CVT) skifter elegant, men underbygger ikke akkurat Audis sportslige image. Testteamet var også delt i meningen om hvor bra bilen kjørte, og styringen mestret ikke på noen måte testbilens fete dekk.

A4 Avant bremset best og stoppet på 23,8 meter fra 80 km/t.

Se testdata og testkonklusjoner for alle bilene her

TESTVINNER: I sum er Volvo V60 det beste bilvalget. Foto: Øivind SkarTESTVINNER: I sum er Volvo V60 det beste bilvalget. Foto: Øivind Skar

GOD: BMWs 3-serie bærer alderen godt. Foto: Øivind SkarGOD: BMWs 3-serie bærer alderen godt. Foto: Øivind Skar

MERCEDES: Oppgradert kvalitetsbil. Foto: Øivind SkarMERCEDES: Oppgradert kvalitetsbil. Foto: Øivind Skar

AUDI A4: Best på opplevd kvalitet. Foto: Øivind SkarAUDI A4: Best på opplevd kvalitet. Foto: Øivind Skar

MERCEDES: Fot- framfor håndbrekk. Foto: Øivind SkarMERCEDES: Fot- framfor håndbrekk. Foto: Øivind Skar

VOLVO: Speil som 'ser» biler i blindsonen. Foto: Øivind SkarVOLVO: Speil som 'ser» biler i blindsonen. Foto: Øivind Skar

AUDI: Best på finish. Automatgiret er trinnløs CVT. Foto: Øivind SkarAUDI: Best på finish. Automatgiret er trinnløs CVT. Foto: Øivind Skar

BMW: Sittepute som enkelt forlenges. Foto: Øivind SkarBMW: Sittepute som enkelt forlenges. Foto: Øivind Skar


Mercedes C200 T