Bruktbilguide: Audi A6 2005–2010Den mest feilfri bruktbilen
Forrige generasjon Audi A6 er den med minst feil som brukt, i følge det tyske kontrollorganet Dekra.
+ Svært god plass, høy totalkomfort, sportslige veiegenskaper, god sikkerhetsstandard, solid kvalitet
– Noe høyt forbruk (bensin), noe motorstøy/vibrasjon (2,0 TDI)
SJEKKPUNKTER
- Multitronic girkasse
- Partikkelfilter (diesel)
- Forhjulsoppheng
- Kraftoverføring
Det er ikke meldt om større typefeil på Audi A6. Hos det tyske kontrollorganet Dekra , topper sågar denne Audi A6-generasjonen listen over bilene med minst feil og mangler i 2011-undersøkelsen. Ikke bare i egen klasse, men også totalt.
Av de kontrollerte Audi A6 med 100–150 000 kilometer, går 82,4 % av bilene gjennom uten anmerkning, mens kun 5,2 % har større feil eller mangler. Snittet for klassen er 60,7 og 15,3 %.
Imidlertid peker Dekra på Multitronic-girkassen (trinnløst automatgir) som en hyppig feilkilde. Tett partikkelfilter (diesel) og for stor slakk i hjulopphenget foran går også igjen.
Det har også vært rapportert om feil på clutch og oljepumpe på 2,0 TDI, noe som er verdt å sjekke. Det er også viktig at en aktuell bruktbil har god eier- og servicehistorikk, samt vært gjennom nødvendige oppgraderinger.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMer dynamikk
Da Audi A6 kom som 2005-modell på vårparten i 2004, var den langt mer dynamisk både i design og kjøreegenskaper enn forgjengeren. Stasjonsvognsversjonen Avant fulgte i november 2004.
Selv om bilen hadde endret karakter, finner du fortsatt mange A6-typiske egenskaper: Den solide kvalitetsfølelsen i detaljer og materialer innvendig, meget komfortable seter, stor innvendig plass og en bra totalkomfort.
Det er et godt utvalg av biler på det norske markedet, med i overkant av 400 biler per juni 2011. Det er en klar overvekt av dieselbiler, bare rundt 20 % av bilene på markedet er utstyrt med bensinmotor.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenStasjonsvognen Audi A6 Avant er den mest populære karosseriversjonen, med ca. 70 % av bilene. I tillegg er automatgir populært, rundt 60 % av bilene har dette.
Artikkelen fortsetter under annonsenEr du på jakt etter en stor bil med firehjulsdrift har du gode muligheter; rundt 30 % av bilene har Audis quattro-system.
Endring først mot slutten
Høsten 2008 fikk 2009-modellen en lett facelift, med nye lykter foran og bak samt en endret front og noen endringer i motorprogrammet. Du kjenner nyere versjoner lettest igjen på LED-kjørelys i front.
Ikke uventet er det den minste dieselmotoren som er enklest å finne som brukt. Da snakker vi om VW-konsernets arbeidshest – toliters TDI-motor med 140 hk og 320 Nm. Det holder til å gi bilen respektable ytelser, og den ellers høylytte dieselknakkingen er godt avskjermet i det store A6-karosseriet. Også forbrukstallene er svært hyggelige.
Prismessig dekker naturlig nok denne varianten et stort spenn. For eldre biler med høy kilometerstand begynner prisene rett over 200 000 kroner, mens nesten nye biler ligger opp mot 400 000 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenPopulær som quattro
Med 2,4-liters V6 bensinmotor byr bilen på en helt annen kjøreopplevelse. Det er en av de mest kultiverte V6-motorene, med nydelig lydbilde og turtallsspenn fra 1000 til 7000 o/min. Ulempen er høyere drivstofforbruk enn diesel, mest ved by/nærkjøring.
Artikkelen fortsetter under annonsenOgså den toliters firesylindrete bensinturbomotoren med 170 hk står bra til A6, men er relativt sjelden. Prisene starter rundt 200 000 opp til ca. 350 000 kroner for disse variantene.
I motsetning til forgjengeren ble ikke denne generasjonen av A6 levert med kombinasjonen av quattro og liten motor. Du finner quattro-modeller både med 2,4-, 2,8- og 3,2-liter bensin og 3,0-liters diesel. Den vanligste og mest populære varianten er 2,7 TDI med 180 eller 190 hk og automatgir.
Artikkelen fortsetter under annonsenHer starter moroa rundt 300 000 kroner og varer hele veien til i overkant av halvmillionen for nyere modeller. Er ikke vanlig bakkeklaring nok, finnes søstermodellen Allroad med luftfjæring, høyere bakkeklaring og ikke minst høyere pris.
ANBEFALTE MOTORVERSJONER
- 2,0 TDI/140 hk: Sparsom dieselmotor med god trekkraft og noe støyende gange. Forbruk: 0,5-0,9 l/mil.
- 2,4/177 hk: Kultivert og fleksibel bensinmotor med gode ytelser. Forbruk: 0,8-1,3 l/mil
- 2,7 TDI/180-190 hk: Kraftig og kultivert dieselmotor med gode ytelser. Forbruk: 0,6-1,0 l/mil.
MODELLHISTORIKK
- 2005: Audi A6 debuterer som sedan på Genève-utstillingen i mars 2004 og stasjonsvogn (Avant) i november 2004.
- 2007: 2,0 TFSI turbomotor med 170 hk, 2,8 FSI V6 med 210 hk
- 2009: Lett facelift med bl.a. nye LED-kjørelys. 2,0 TDI med 136 eller 170 hk. 2,8 FSI med 190 eller 220 hk, 2,7 TDI med 190 hk og 3,0 TDI med 240 hk.
- 2010: Ny Audi A6 debuterer i desember som 2011-modell.
Les også:
Sjekk feil på de mest populære bruktbilene
Litt billigere Audi: Slik kjøper du brukt Audi A4
Så mye kan det koste deg å smugle
Nye regler: Slik mister du lappen