Meny

Bruktbilguide: Opel Astra H

Billigere, men ikke bedre

SPORTSLIG: GTC-versjonen ser tøff ut, men den er ikke like praktisk som modellen med fem dører. Foto: Egil Nordlien (HM Foto)
SPORTSLIG: GTC-versjonen ser tøff ut, men den er ikke like praktisk som modellen med fem dører. Foto: Egil Nordlien (HM Foto)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Opel Astra oppleves som billigere enn konkurrentene – og det er den faktisk også.
VURDERING

+ Forholdsvis rimelig, greie motorer, GTC-versjonen ser bra ut

- Mindre raffinert enn konkurrentene, ikke utpreget kjøreglad, dårlig 1,7-liter, billig interiør

SJEKKPUNKTER

  • Endeledd
  • EGR-ventil på dieselmotorer
  • Partikkelfilter på dieselmodeller
  • Dynamo
  • Tak på TwinTop-versjon

Opel Astra er på mange måter Volkswagen Golfs litt billigere og enklere motpart. Den er ikke like raffinert eller kjøreglad som konkurrenten fra Wolfsburg, men fremstår i all hovedsak som en god allrounder. Den mangler imidlertid litt på det meste, og dette gjenspeiles også i prisen. Astra ligger generelt rundt 20.000 kroner lavere i pris enn en tilsvarende Golf. Med andre ord har man mulighet til å gjøre et godt kjøp om man velger noe litt mindre tradisjonelt.

På veien er Astra forholdsvis kjøreglad, og dette gjelder spesielt hvis bilen har det justerbare understellet. Det fører imidlertid til at man mister en god del av komforten på dårlig vei. Den mangler likevel en del på styring og understell til at den blir morsom når man presser den på svingete veier.

Astra ble levertsom vanlig kombikupé, stasjonsvogn og en tredørsversjon kalt GTC. De to førstnevnte vekker ikke noen følelser når den kommer rullende, men en GTC kan imidlertid se riktig så tøff ut. Astra kom også i en takløs versjon kalt TwinTop.

PRAKTISK: I den mer praktiske enden av Astra-skalaen finner du stasjonsvognen. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto PRAKTISK: I den mer praktiske enden av Astra-skalaen finner du stasjonsvognen. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Dårlig dieselmotor

Et av de svakeste punktene til Astra, spesielt i dieselglade Norge, er motorene. Det skal sies at bensinmotorene er på nivå med de andre konkurrentene. De mest aktuelle her til lands er sugemotorene på 1,4 og 1,6 liter. For de krafthungrige finnes det også turbomotorer på 180 og 200 hester samt en OPC-versjon med voldsomme 240 hester.

På dieselfronten kan man velge mellom tre forskjellige motorer. Bilen leveres med 1,3-liter og 1,9-liter fra Fiat. Disse motorene var gjennomgående gode da bilen var ny, og holder seg fortsatt godt sett opp mot konkurrentene.

Den mest vanlige motoren på det norske markedet er likevel den dårligste. 1,7-literen var opprinnelig en Izusu-motor, og ble i Opel-sammenheng lansert på slutten av 80-tallet. Den har blitt forfinet flere ganger siden det, men den virker fortsatt lite fleksibel og bråker mye i forhold til konkurrentene. Forbruket er også en god del høyere enn det burde vært for en motor på denne størrelsen.

Dette var mye av grunnen til at vi ikke var så veldig fornøyd med den nye Astra.

BILLIG: Interiøret virker en god del billigere enn konkurrenter som Ford Focus og Volkswagen Golf. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto BILLIG: Interiøret virker en god del billigere enn konkurrenter som Ford Focus og Volkswagen Golf. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto


Forstillingsproblemer

Astra ser ut til å holde seg gjennomsnittlig godt. I Dekras statistikk for biler som har rullet mellom 50 og 100 000 kilometer, får den midterste karakter. 77,7 prosent av bilene ble godkjent uten relevante feil – mot snittet på 70,1 prosent. Det eneste punktet bilen ligger under gjennomsnittet på, er grunnet feil på understell og hjuloppheng. Når bilene har rullet mellom 100 og 150 000 kilometer, er den bedre enn snittet på alt, men får likevel midterste karakter.

I Svensk Bilprovnings undersøkelse av tre år gamle biler fra 2009, gjør den det også bra. Bilen er langt bedre enn snittet på 3,8 prosent. Kun 0,9 prosent av kombimodellene og 1 prosent av stasjonsvognene ble underkjent i undersøkelsen. Dette gjelder riktignok kun for bensinvariantene, da de ikke har noen statistikk på Astra med dieselmotor.

Det er verdt å ta en ekstra kikk på forstillingen.Endeledd er ett av punktene som bør sjekkes ekstra. Dynamoen er også en forholdsvis vanlig feil som oppstår rundt 100 000 kilometer. Partikkelfiltrene på dieselvariantene har også for vane å tette seg, og EGR-ventilen blir tilstoppet av sot på bensinbilene. Det har også vært en del problemer med taket på TwinTop-versjonen.

Les også:

Bruktbilfellene du må unngå

Sterke motorer bruker ikke mer drivstoff

Skoda Superb Greenline er en super bil - hvis du ikke har det travelt

Les flere nyheter her

Motor
Populært