Bruktbilguide: Ford Focus MK2

Focus er Golfs sterkeste konkurrent

LITE FEIL: Focus sliter med noen småfeil, men dem er ikke hjemsøkt av noen alvorlige svakheter. © FOTO: Ståle Frydenlund
LITE FEIL: Focus sliter med noen småfeil, men dem er ikke hjemsøkt av noen alvorlige svakheter. © FOTO: Ståle Frydenlund

Den har både gode motorer, bra kvalitetsfølelse og fine kjøreegenskaper.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Første generasjon Ford Focus var nærmest en revolusjonerende bil da den kom. Et oppsiktsvekkende design og gode kjøreegenskaper gjorde Focus til en suksess.

Den andre generasjonen ble lansert i 2004, og den videreutviklet de gode sidene. Focus er fortsatt blant de aller mest kjøreglade bilene i klassen, og denne generasjonen står ikke tilbake for konkurrentene når det kommer til materialkvalitet og ergonomi.

To varianter

Her til lands finnes Focus hovedsakelig i to varianter: kombikupé og stasjonsvogn. Bilen ble også lansert som sedan og kabriolet, men de variantene er ikke spesielt lett tilgjengelig i Norge.

Kombimodellen har plassforhold som er på det jevne. Både baksete og bagasjerom rommer det som stort sett trengs av barn og bagasje. Har du behov for mer plass på jevnlig basis, kan det være en god idé å kikke nøyere på stasjonsvognen. Den har god bagasjeplass, og vil takle de fleste pakkeutfordringene du kaster etter den

God dieselmotor

Forholdet mellom diesel- og bensinvariantene på bruktmarkedet er forholdsvis jevnt, men det er noen flere dieselmodeller til salgs.

Den aller mest populære motoren er definitivt den 1,6-liters dieselmotoren på 90 eller 110 hester. Dette er den PSA-utviklede 1,6-literen som man også finner i søstermodellen til Focus, Mazda3, samt i en rekke andre biler fra flere merker.

Den er både kultivert, sterk og relativt drivstoffgjerrig. Da den ble lansert, var den en av de desidert beste dieselmotorene på markedet. Den holder seg fortsatt godt, men støyer litt mer enn de nyeste dieselmotorene på markedet.

ST-versjon

På bensinfronten er det sugemotoren på 1,6 liter og 100 hester som er den klart mest tilgjengelige. Den er som sugemotorer flest relativt tørst og med forholdsvis lavt dreiemoment sammenlignet med moderne turbomotorer.

For de som liker ekstra krefter, finnes det en ST-versjon av Focus. Den har en 2,5-liters rekkefemmer fra Volvo som yter 225 hester. Den kjennetegnes av høyt dreiemoment, ditto forbruk og en fantastisk lyd. Mot slutten av bilens levetid kom det også en RS-versjon med voldsomme 305 hester fra den samme motoren. Og da alle trodde det var helt slutt, lanserte Ford en RS 500-modell med 350 hestekrefter. De to sistnevnte er imidlertid både sjeldne og ekstremt dyre her til lands.

Noen småfeil

Kvalitetsmessig ser Focus ut til å være godt skrudd sammen. Den får gjennomsnittlig karakter i Dekras mangelrapport . 80,5 prosent av bilene med en kilometerstand på mellom 50 og 100.000 gikk gjennom uten relevante mangler mot snittet på 70,1. For bilene som har gått lengre enn 100 000 kilometer, gjør Focus det enda bedre. Den får nest beste karakter, men har fortsatt mer elektronikkfeil enn både Opel Astra og Volkswagen Golf.

Elektronikkfeil ser ut til å være det største problemet til Focus – i likhet med søstermodellen Mazda3. 15,2 prosent hadde elektronikkfeil, mot et snitt på 16,8. I de andre kategoriene ligger Focus et godt stykke under snittet.

Bilene kan ha problemer med rust i fremre hjulbuer. I tillegg har det vært rapportert om en del problemer med lekkasje fra diverse gummilister i dører og rundt vinduer. Som med mange andre nye biler er, ifølge tyske ADAC, problemer med motorstyringen en av de vanligste årsakene til driftsstans.

I Svensk Bilprovnings undersøkelse kommer også Focus godt ut. 1,1 prosent av bilene med bensinmotor ble underkjent – mot et snitt på 3,8 prosent. I den undersøkelsen er det imidlertid ingen oversikt over dieselmodellene, men det er lite som tyder på at de har noen større problemer.

Les også:

De beste brukte kompaktbilene

Store motorer bruker ikke mer drivstoff enn små

Hold deg langt unna denne bilen

VURDERING

+ Gode kjøreegenskaper, fine motorer, lite feil

- Noe motorlyd fra 1,6-diesel, en del støy, mangler litt på fjæringskomfort

SJEKKPUNKTER

Rust i hjulbuer
Elektronikk
Gummilister rundt dører og vinduer

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

1,6 100 hk: Akseptable ytelser og lett tilgjengelig. Forbruk: 0,6-1,1 l/mil
1,6 TDCi 110 hk: Gode ytelser, lavt forbruk, noe støy. Forbruk: 0,4-0,7 l/mil
2,5T 225 hk: Voldsomme ytelser og herlig motorlyd. Forbruk: 0,7-1,5 l/mil

MODELLHISTORIKK

2004: Andre generasjon lansert

2005: ST-versjon lansert

2006: Kabriolet lansert

2007: EcoNetic-versjon lansert

2008: Facelift. Oppdatert utseende og interiør. Powershift dobbelclutchkasse tilgjengelig.

2009: RS-versjon lansert

2010: RS500 lansert

2011: Tredje generasjon lansert

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden