Test av Audi A6

Tysk bildrøm

STRÅLENDE BIL: Audis flotteste og mest komplette bil sett i forhold til pris. Øivind Skar
STRÅLENDE BIL: Audis flotteste og mest komplette bil sett i forhold til pris. Øivind Skar

Nye Audi A6 er ikke bare lekrere å se på. Den er også deiligere å sitte i og morsommere å kjøre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


A6 representerer egentlig en biltype som strengt tatt bare tre tyske og en britisk produsent får til. Alle andre som forsøker befinner seg på nivået under.

At den utgående A6-versjonen er solgt i 10.000 eksemplarer understreker dens suksess her i landet.

KALKULATOR: Regn ut hvor mye bilen din koster deg i året

Hva snakker vi om?

Klassisk sedan hvor man har det nesten like bra i baksetet som bak rattet. Den viktige stasjonsvogna kommer senere.

Hvordan er den på veien?

Alle biler i denne klassen kjører førsteklasses. Men Audi A6 i standardinnpakking trekker mer mot komfort enn sportslighet, og befinner seg dermed mellom BMWs 5-serie og Mercedes E-klasse. Styreresponser er ikke helt på nivå med BMWs 5-serie.

Under panseret?

Her er det mye å velge mellom. Dieselmotorene yter fra 163 til 245 hk, med den svakeste som såkalt skattetilpasset norgesvariant. To bensinmotorer (204 og 300 hk) står også på programmet ved introduksjonen. Det kommer flere motorvarianter senere, inkludert RS-utgaver.

LES OGSÅ: Alfa utfordrer Audi

Uansett behøver du ikke bekymre deg over motorkraften i A6 om du har til hensikt å holde deg innenfor norske fartsbestemmelser.

De to minste dieselmotorene klarer seg med 0,49 liter/mil i EUs definerte kjøresyklus for forbruksmålinger.

Hva gjør den spesiell?

Den høye graden av velvære og finish. Samt at A6 endelig kan leveres med mye av det fikse førerstøtteutstyret enkelte av konkurrentene har kunnet tilby en tid. Vi snakker her om frontrutevisning av viktig trafikkinformasjon, kjørefeltlesing (hvor bilen drar seg selv inn i kjørefeltet om den umotivert er på vei ut), infrarødt nattsynkamera og avansert lyssystem.

LES OGSÅ: Dette kan bli folkets neste SUV-favoritt

Du kan få et slags kamera som leser og videreinformerer informasjon fra viktige trafikkskilt, og den kan leveres med radarstyrt konstantfartsholder – for å nevne en del.

Svakheter?

Ingen feil med bilen, men dette koster å avskrive og drifte.

Hvem passer den for?

A6 passer for alle som har råd til å koste på seg en stor og flott bil, uten å ville ta skrittet helt opp i luksusbilklassen. Og dette er en ypperlig statsrådsbil.

LES OGSÅ: Velg rett motor, halver drivstoffregningen

Hva koster den?

Fra 471.200 kroner. Med firehjulsdrift fra 650.000 kroner.

Konkurrenter?

BMWs 5-serie, Mercedes E-klasse og Jaguar XF. Volvo S80 og nye Saab 9-5 når ikke opp om de aldri så gjerne vil.

Når i Norge?

Akkurat nå.

Audi A6-FAKTA

Pris: Fra 471.200 kroner.

L/B/H: 4915/1874/1455 m.m.

Vekt: 1650 (inkl. fører)

Bagasjerom (VDA): 530/995 liter

Motor: Fra 163 hk diesel

Dreiemoment: 380 NM

Forbruk (EU): 0,49 l/mil

CO2 (EU): 129 g/km

0-100 km/t: 8,7 sek.

Tilhengervekt: Fra 1900 kg

Toppfart: 228 km/t

Automatgir: Ja (ekstrautstyr)

4x4: Ja (koster ekstra)

Garanti: 5 år

GOD FINISH: Ingen lager lekrere førermiljø som Audi. Foto: Øivind SkarGOD FINISH: Ingen lager lekrere førermiljø som Audi. Foto: Øivind Skar

SIKKER KJØRING: Sensorer som styrer bilen inn i kjørefeltet. (Foto: Audi) SIKKER KJØRING: Sensorer som styrer bilen inn i kjørefeltet. (Foto: Audi)

FOR LANGE BEIN: Sete hvor sitteputen forlenges. Foto: Øivind SkarFOR LANGE BEIN: Sete hvor sitteputen forlenges. Foto: Øivind Skar

KOMMANDOSENTRAL: Herfra styres viktige funksjoner ved bilen. Foto: Øivind SkarKOMMANDOSENTRAL: Herfra styres viktige funksjoner ved bilen. Foto: Øivind Skar

BAK RATTET: A6 gir den rette storbilfølelsen. Foto: Øivind SkarBAK RATTET: A6 gir den rette storbilfølelsen. Foto: Øivind Skar

I BAKSETET: Komfort på høyt nivå. Foto: Øivind SkarI BAKSETET: Komfort på høyt nivå. Foto: Øivind Skar

LETTLASTET: Nok bagasjeplass. Foto: Øivind SkarLETTLASTET: Nok bagasjeplass. Foto: Øivind Skar

BANG & OLUFSEN: Lommeboka bestemmer kvaliteten på audioanlegget. Foto: Øivind SkarBANG & OLUFSEN: Lommeboka bestemmer kvaliteten på audioanlegget. Foto: Øivind Skar

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden