Unngå bruktbilfellene

BREMSER: Med lommelykt sjekker biltester Jarl Tyldum blant annet bremsene og hjulfjæra. FOTO: John Petter Reinertsen/Samfoto
BREMSER: Med lommelykt sjekker biltester Jarl Tyldum blant annet bremsene og hjulfjæra. FOTO: John Petter Reinertsen/Samfoto

Kjøp av bruktbil troner øverst på klagetoppen. Når du først har kjøpt bilen, kan det være for sent å oppdage feil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SENAFs biltester Jarl Tyldum gjennomfører grundig gransking av en Saab 9-5 fra 2004. Først var det prøvekjøring. Deretter går Tyldum til verks med blant annet lommelykt og måleverktøy.

Bilen får en kjøpstest, det vil si at den undersøkes forut for et eventuell salg. Det tar Norges Automobil-Forbund 2390 kroner for, eller 1990 kroner for NAF-medlemmer.

Saaben skal – hvis den består testen – bytte eier, fra privatperson til privatperson.

– Nesten tipp topp, er Tyldums dom.

– Bakerste del av eksosanlegget må byttes, ellers er det bare et par småting å utsette på bilen. Det er en bra og velholdt Saab, fastslår han.

Kan være for sent

Det er ikke alltid det bare er feil med eksosrøret – eller at bilen testes før et salg.

Til Norges Automobil-Forbunds teststasjon på Økern i Oslo kommer det både trafikktrygge og godt vedlikeholdte biler – og biler som ikke burde ha satt sine hjul på en offentlig vei.

– Det er en del folk som kommer hit for å teste bilen de nylig har kjøpt fra en privatperson, fordi de har oppdaget feil eller ulyder. Vi finner ofte feil som det kan koste minst 10.000-20.000 kroner å få gjort noe med. Kjøperne opplever ofte at det er svært vanskelig å få kompensasjon fra den forrige eieren, særlig når det er snakk om salg mellom privatpersoner, forteller Tyldum.

LES OGSÅ: Slik sparer du drivstoff

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF har mottatt mange henvendelser fra folk som har betalt dyrt for en dårlig bil.

– Har man kjøpt bil av en privatperson og kommet i plunder på grunn av nødvendige og kostbare reparasjoner, kan det være for sent. Rettighetene er innskrenket når du kjøper bil privat. Det er derfor bruktbilene på privatmarkedet koster 10-15 prosent mindre enn hos forhandler, opplyser Bergerud.

På klagetoppen

Klage på kjøp av bil er den vanligste henvendelsen Forbrukerrådet får.

– Hittil i år topper bil med 2802 av til sammen 26.240 henvendelser. Det utgjør 10,68 prosent av henvendelsene, sier kommunikasjonsrådgiver og bilmann Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Skaug Halsos tror den høye klagestatistikken skyldes tre ting: Det er dyrt å kjøpe bil. Det er dyrt å reparere bil. Og bilen er viktig for oss.

Dessuten selges det mange bruktbiler. Bare hos Finn Bil ble det i fjor lagt ut nesten 500.000 annonser. 56 prosent av dem er lagt ut av privatpersoner.

LES OGSÅ: Nedgang i japansk bilproduksjon etter jordskjelvet

Om lag halvparten av henvendelsene til Forbrukerrådet gjelder kjøp av bil fra forhandler. Hver fjerde henvendelse gjelder kjøp av bil fra privatperson. Den siste delen er haket av for «selger ukjent» i Forbrukerrådets registreringer, og gjelder med andre ord både kjøp fra forhandler og privatperson.

Forbrukerrådet har laget kjøpevettregler for bruktbil. Her får du gode råd for å unngå problemer i etterkant.

– På vår portal har vi en automatisk veileder som går gjennom alle stadier ved kjøp av bruktbil fra forhandler eller privatperson. Man kan også laste ned bruktbilkontrakt og tilstandsrapport. Vi anbefaler også folk å ta en kjøpstest av bilen hos NAF før kjøp. Det kan lønne seg, selv om det koster penger, råder han.

«100 prosent strøken»

Om lag 40 prosent av alle henvendelsene til NAFs jurister gjelder kjøp og salg av bil. Likevel viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet at bare to av tre skriver kontrakt ved bruktbilkjøp.

Forbrukerkjøpsloven gjelder ved salg av bil fra forhandler, men ikke ved salg fra privatperson. Da har du bare kjøpsloven å slå i bordet med, og du står sterkere om du også har en kontrakt å klaske på bordet.

– Det kan også være lurt å ta vare på annonsen. Hvis det i annonsen står at bruktbilen er 100 prosent strøken eller 100 prosent rustfri, kan du ha en god sak dersom bilen viser seg å være langt fra strøken og rustfri. Få bruktbiler er for øvrig 100 prosent strøkne, påpeker Audun Bergerud.

LES OGSÅ: Alfa utfordrer Audi

Han råder bruktbilselgere til å være så nøkterne og ærlige som mulige når de forfatter reklameannonse for sin egen bil.

Saaben Jarl Tyldum undersøkte ble nøkternt prissatt av eieren, understreker biltesteren.

– Jeg har gjort en verdivurdering av bilen og kommet fram til at prisen er riktig, også etter at jeg har trukket fra 15 prosent for salg mellom privatpersoner, konkluderer Tyldum.

Etter testen byttet bilen eier i NAFs resepsjon.

Mener for mye er «slitasje»

Ifølge Audun Bergerud i NAF får bilkjøperne altfor ofte beskjed om at feilen skyldes normal slitasje når de henvender seg til forhandler etter bilkjøp.

– Er det slitasje, må eieren betale for reparasjonen selv. Det er alltid en vurderingssak hva som er slitasje og hva som er mangel. Da bør man sammenligne, for eksempel med andre merker, for å finne ut hva som er vanlig, sier han.

NAF-mannen mener også at noen bilforhandlere blander sammen garantien og reklamasjonsretten – enten bevisst eller av uvitenhet.

Reklamasjonsretten på en bil er fem år fra første gang den ble registrert. Garantien skal inneholde noe ekstra utover reklamasjonsretten. Ved bruktbilsalg lokker forhandlerne som regel med en garanti som varer fra noen måneder og opptil to år.

Sjekkliste for kjøp av bruktbil

Før kjøp:

* Undersøk markedet og sammenlign priser. Sjekk priser på nettsider som Finn.no eller Bruktbil.no. Du kan også finne god informasjon om den aktuelle bilen på nettsider som Broom.no og www.dinside.no/motor/tag/bruktbil

* Sjekk heftelser i Brønnøysundregistrene (w2.brreg.no/motorvogn). Da slipper du å få gammel gjeld med «på kjøpet» dersom er tidligere eier har tatt opp lån med pant i bilen.

* Prøvekjør bilen. Da kan du avdekke feil og oppdage unormale lyder.

* Kontroller servicehefte, EU-kontroll, vognkort og eventuelle tilstandsrapporter.

* Forbrukerrådet anbefaler teknisk sjekk av bilen på et autorisert verksted. NAF tar 2390 kroner (1990 kroner for medlemmer) for en kjøpstest, og 190 kroner ekstra for en verdivurdering.

Ved kjøp:

* Skriv kontrakt. På Forbrukerrådets nettsider kan du laste ned forslag til kontrakt, som blant annet bør inneholde informasjon om pris, kilometerstand, eventuelle forbehold og opplyste feil og mangler.

Etter kjøp:

* Kjøpsloven gjelder ved kjøp og salg mellom privatpersoner. Der står det blant annet at du må gi beskjed til selger senest to år etter at du overtok bilen dersom du mener bilen har en mangel som selger er ansvarlig for. Skriv en skriftlig klage til selgeren hvis dere ikke kommer til enighet muntlig. Forbrukerrådet har standard klagebrev.

* Les mer hos: http://forbrukerportalen.no/temaer/bil og http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/

SE FLERE BILDER:

TID FOR TEST: Jarl Tyldum, biltester hos NAF på Økern i Oslo, gjennomfører en kjøpstest på en Saab 9-5. Han kommer fram til at bilen er verdt prisen eieren vil ha for den. FOTO: John Petter Reinertsen/SamfotoTID FOR TEST: Jarl Tyldum, biltester hos NAF på Økern i Oslo, gjennomfører en kjøpstest på en Saab 9-5. Han kommer fram til at bilen er verdt prisen eieren vil ha for den. FOTO: John Petter Reinertsen/Samfoto


PRØV BILEN: Jarl Tyldum mener prøvekjøring er den viktigste delen av jobben som biltester. Han kjører en runde på sju kilometer før han styrer bilen inn i testhallen. (FOTO: John Petter Reinertsen/Samfoto)PRØV BILEN: Jarl Tyldum mener prøvekjøring er den viktigste delen av jobben som biltester. Han kjører en runde på sju kilometer før han styrer bilen inn i testhallen. (FOTO: John Petter Reinertsen/Samfoto)


HJULOPPHENG: Feil med hjuloppheng er vanlig, og kan skyldes både slitasje og fabrikasjonsfeil. FOTO: John Petter Reinertsen/SamfotoHJULOPPHENG: Feil med hjuloppheng er vanlig, og kan skyldes både slitasje og fabrikasjonsfeil. FOTO: John Petter Reinertsen/Samfoto


RUST: Jarl Tyldums kjøpstest avslører rustent eksosanlegg med ødelagt oppheng. FOTO: John Petter Reinertsen/SamfotoRUST: Jarl Tyldums kjøpstest avslører rustent eksosanlegg med ødelagt oppheng. FOTO: John Petter Reinertsen/Samfoto


KAN AVDEKKE DYRE FEIL: NAFs kjøpstest koster 2390 kroner (1990 for medlemmer), men kan være verdt det. – Vi avdekker ofte feil det koster mye å reparere. Og hvis det ikke er noen feil å finne, får du i hvert fall bekreftet det, sier biltester Jarl Tyldum. FOTO: John Petter Reinertsen/SamfotoKAN AVDEKKE DYRE FEIL: NAFs kjøpstest koster 2390 kroner (1990 for medlemmer), men kan være verdt det. – Vi avdekker ofte feil det koster mye å reparere. Og hvis det ikke er noen feil å finne, får du i hvert fall bekreftet det, sier biltester Jarl Tyldum. FOTO: John Petter Reinertsen/Samfoto



Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært