De beste bilene for folk flest
Det er ingen skam å kjøre noen av ukens testbiler – de er alle praktiske, komfortable og sikre. Nye Opel Astra gir mest for pengene.
Som stasjonsvogner er ukens fire testbiler – Opel Astra, Skoda Octavia, Volkswagen Golf og Volvo V50 – fullverdige familiebiler. De er rimelige å kjøre, komfortable, sikre, lettkjørte, ganske oversiktlige, godt utstyrte – og betydelig rimeligere enn tilsvarende biler i klassen over.
Opel Astra
Etter vår mening er Opel Astra det mest fornuftige valget, fordi bilen oppleves som testens mest moderne. Den er lett å like, flott å se på, strålende å kjøre, lett å laste og har et høyt utstyrsnivå. Den kan attpåtil leveres med en fiks løsning for å legge ned baksetet, har mye oppbevaringsplass under bagasjeromsgulvet og gir et snev av premiumopplevelse.
Mot å betale rundt 4000 kroner ekstra leveres Astra med sportsseter hvor sitteputen enkelt forlenges. Dette er klassens beste seter og vårt førstevalg å sitte i. Verdt hver krone.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDessverre kan ikke Astra leveres med firehjulsdrift, og den er i overkant tørst. Likevel er bilens klart største minus merkevaren. Hadde det stått VW i fronten på denne bilen ville den solgt seg selv!
Volvo V50
Testens store overraskelse. En premiumbil som virkelig holder følge etter oppgraderingen. PSA-motoren på 1,6 liter/115 hk er testens beste. Sterk, fleksibel og støysvak. Gunstig CO2-utslipp gir lav avgift, og gjør at V50 ikke koster særlig mer enn de tre andre. Dessuten kjører bilen godt, har integrerte barneputer bak og en passasjerforseterygg som kan legges ned. Volvo har dessuten det klart laveste støynivået og gir gjennomgående en betydelig kvalitetsfølelse.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen V50 har også det største avviket i forhold til oppgitt drivstofforbruk. V50 skiller seg fra de andre bilene, men ikke alle i teamet er like fornøyd med interiøret, som speiler hele det svenske sosialdemokratiet i sin nordiske nøkternhet.
Artikkelen fortsetter under annonsenSkoda Octavia
Et klart fornuftig bilvalg og blant bestselgerne i Norge. Her er det meste på det jevne med god plass og digert bagasjerom. Selv om bilen ikke appellerer til det sportslige, er den lett i like.
I testen forbrukte Octavia minst, men det jevnet seg ut med mer kjøring slik at Octavia, V50 og Golf alle endte rundt 0,53 liter/mil.
Octavia selges i stor grad med firehjulsdrift, og stilte i testen med direktesjaltet girkasse (DSG), en drøm av et girsystem.
Les flere biltester:
Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline
Test: Mazda 5 1,6 DE Advance Plus sjuseter, 2011-modell
Test Mazda 5: Frem fra glemselen
VW Golf
En bil som selger seg selv. Ingen over og ingen i nærheten. Riktignok ikke det mest spennende bilvalget, men sosialt mest akseptert og har status så det holder. Teknisk er Golf og Octavia i testen nærmest identiske biler bygd over samme tekniske lest. Det samme gjelder DSG-girkassen. Kjøremessig skiller så godt som intet de to.
Artikkelen fortsetter under annonsenNoen centimeter mindre utvendig lengde sammenlignet med Octavia gir litt mindre bagasjeplass – og der ligger nok egentlig den eneste forskjellen.
Om du ikke ønsker å stikke deg ut og fram synes Golf som det rette valget.