To tonn sportsbil

Potent: En Porsche Cayenne Turbo sørger for vei vellinga. © Terje Bjørnsen
Potent: En Porsche Cayenne Turbo sørger for vei vellinga. © Terje Bjørnsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Porsche Cayenne er noe for seg selv. Slik kjøper du den brukt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Vurdering

+ Gode plassforhold, svært sportslige veiegenskaper, meget gode bremser, fremragende ytelser (V8)

– Vindstøy i høye hastigheter, stram fjæring, smale forseter, kostbar i drift

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

  • 3,2/250 hk: Kraftig og kultivert V6 med tilstrekkelige ytelser. Forbruk 1,05-1,9 l/mil
  • 4,5/340 hk: Rask og sportslig V8-motor uten turbo. Forbruk 1,1-2,0 l/mil
  • 4,5/450-500 hk: Svært sterk og meget hurtig V8-turbo med høyt forbruk. Forbruk 1,2-2,2 l/mil.

Alle som trodde store SUV-er ikke kunne være sportslige, fikk et kraftig skudd for baugen da Porsche Cayenne kom på markedet i 2003. For sportsbilsmia i Stuttgart-Zuffenhausen klarte kunststykket å få godt og vel to tonn bil til å oppføre seg nesten som en ekte sportsbil.

Særlig når det går rett frem kan Porsche Cayenne og da særlig i Turbo-versjon krølle asfalten i panseret på nesten hvilken som helst sportsbil. Selv ikke BMW X5 er i nærheten på sportslighet.

Like moro er det ikke å leke med sportsbilene når svingene kommer tett som hagl, men blant stor-SUV-ene er Porsche Cayenne den overlegent mest sportslige og kjøreglade modellen.

Sportslig: Stor til å være Porsche, men sammenlignet med andre stor-SUV'er, er ikke Cayenne spesielt rommelig. © Terje Bjørnsen Sportslig: Stor til å være Porsche, men sammenlignet med andre stor-SUV'er, er ikke Cayenne spesielt rommelig. © Terje Bjørnsen

Stammer fra Touareg

Selv om Porsche-puristene var rystet i sine grunnvoller av det utenkelige – Porsche bygger SUV – var den kommersielle suksessen stor. Derfor er Cayenne med unntak av evigunge 911 den vanligste Porschen på bruktmarkedet her i Norge, selv om det er enklere å finne seg en brukt Mercedes M-klasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det snakkes ikke så høyt om i Porsche-kretser, men de aller fleste er kjent med at grunnstammen i Cayenne er den samme som i VW Touareg. Og det er en bra plattform, videreforedlet på Porsche-vis til det nærmest ugjenkjennelige.

Spesielt gjelder det på instrumentbord og innredning for øvrig. Men praktiske egenskaper som bra plass og stort bagasjerom følger med fra VW-slektningen. Skal du ha SUV for familien, bør du heller se på en brukt Volvo XC90.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

V6 er bedre enn man tror

En annen ting som følger med er VW’s V6-motor på 3,2-liter som i Porscheversjon yter 250 hk. Ikke noe dårlig alternativ til de tørste og på alle måter kostbare V8-modellene. Du har mer enn gode nok fartsressurser for norsk bruk, selv om nabo- og lyskryssfaktoren er lavere.

Dessverre er det ikke så mange V8-versjoner uten turbo til salgs, for det er faktisk en veldig fin bil, selvsagt uten råtassdraget i turboen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er to hovedproblemer med Porsche Cayenne – å ha råd til å kjøpe en, og ha råd til å eie den. Spesielt V8-versjonene er dyre, bruker mye drivstoff og er selvfølgelig ikke billige verken på verksted eller i forsikring.

Stil: På bagasjen skal storfolk kjennes. Nytter ikke med nylonkoffert når du sjekker inn fra en Cayenne. © Porsche Stil: På bagasjen skal storfolk kjennes. Nytter ikke med nylonkoffert når du sjekker inn fra en Cayenne. © Porsche

Bunnsolid

Ellers er bruktbilstatistikkene like fulle av lovord som de mangler lister over typefeil og mangler. Porsche har lenge vært kjent for å levere bunnsolid teknisk kvalitet og har tydeligvis ikke bommet i SUV-klassen heller.

Dermed er det viktigste å finne en bil som vært holdt og kjørt samvittighetsfullt, med full servicehistorikk. Enhver idiot kan kjøre i hjel en bil i løpet av noen år, og det er slike det er viktig å holde seg unna.

Både britiske og tyske bruktbilkilder har lite å komme med av feil på Cayenne. Hos den tyske kontrollinstansen Dekra ligger Cayenne bedre an enn gjennomsnittet av kontrollerte SUV-modeller på alle rapporteringsområder med kilometerstand 50-100 000 km.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens 76,4 prosent av de store SUV-ene går gjennom kontrollen uten mangler, er resultatet for Cayenne 87,4 prosent. Og kun 3,6 prosent av de kontrollerte Cayenne har betydelige mangler, mot 7,5 prosent for snittet av store SUV-modeller.

Så mye bør en brukt Cayenne koste

På tross av at Porsche Cayenne er en svært dyr bil, finnes det et overraskende bra utvalg her til lands. Da vi sjekket markedet i mars 2011, var det godt og vel 50 biler til salgs på nettet.

Det er brukbart utvalg av V6-versjoner. Her ligger prisene for de fleste 2004–05 modellene i området 450–550 000 kroner. Når det gjelder utvalget av de sterke V8-versjonene, er det klar dominans av turbomodeller. Her spenner prisbildet fra rundt 500–600 000 kroner for 2003–04 med ca. 100–150 000 km på telleren.

Så følger 2005–06 modeller i området 600–800 000 kroner. Nyere biler ligger i området fra 800 000 og oppover. Det finnes også noen diesel- og hybridmodeller til salgs, men de er så nye at de knapt hører inn under bruktbilkategorien.

Les mer

Test Porsche Cayenne Turbo 2003

Test Porsche Cayenne V6 2004

Bruktbilguide Mercedes M-klasse

Bruktbilguide Volvo XC90

Bruktbilguide BMW X5

Les flere nyheter på ABC Nyheter