Volvo på strøm og diesel

Ladbar: Volvo V60 kommer som ladbar dieselhybrid i 2012. (FOTO: Øivind Skar)
Ladbar: Volvo V60 kommer som ladbar dieselhybrid i 2012. (FOTO: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo skriver bilhistorie ved å være først ute med ladbar diesel/elektrisk hybridbil i 2012.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo har lenge snakket om at de arbeider både med elektrifisering av bilparken og en hybridmodell. Nå er det klart at Volvo allerede i 2012, som den første bilprodusenten i verden, setter i produksjon en ladbar diesel/elektrisk hybrid bil som kan kjøre inntil 50 kilometer på ren batterikraft før dieselmotoren starter.

Basis for bilen vil være Volvos nyeste modell, V60, en familiestor stasjonsvogn. Kombinasjonen av eldrift og dieselmotor gir så lavt utslipp som 49 gram CO2 per kjørte kilometer, uten at det lave utslippet på noen måte går ut over ytelsene. Snarere tvert om: Bilen vil samlet få nærmere 300 hestekrefter og akselerasjon til 100 km/t på korte 6,9 sekunder. Dieselforbruket er 0,19 liter per mil ut fra gjeldende kjøresyklus. Å lade batteriene tar fra 3 timer (16A) til 7,5 timer.

Det Volvo gjør, er å beholde den opprinnelige bilen så intakt som mulig for å få ned kostnadene. Det betyr en 2,4 liter/215 hk stor dieselmotor under panseret. Så monteres en elektrisk drivlinje bak, slik at når bilen kun kjører på batteristrøm, er den bakhjulsdrevet. Kombinasjonen gir også firehjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvos tekniske løsning vil neppe høre med i budsjettkategorien. På den annen side vil bilen nyte godt av et norsk avgiftssystem som favoriserer lavutslippsbiler. Dette kan gjøre Volvoen svært interessant i Norge.

På grunn av at Volvo har klart å senke utslippet på sine bilmodeller dramatisk de siste årene, står Volvo igjen som en av vinnerne i det norske bilavgiftssystemet. Honoraret for Volvo har vært sterk vekst i bilsalget.