Meny

Ikke helgrønt

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Å skrive seg inn i verdenshistorien er ikke uten videre utslippsfritt!

De tre grønnkledde nullutslippsbilene nærmest forsvinner i alt oppstyret når Mercedes’ «verden rundt-konvoi» ruller fram. Én ting er å medbringe et så godt som komplett delelager til bilene. En helt annen sak er å forsyne hydrogenbilene med energi som knapt kan kjøpes langs ruten.

Bare i Berlin, Hamburg, Stuttgart, Los Angeles, Sacramento, Vancouver – og Oslo – vil det være mulig å tanke bilene på ordinært vis. Derfor medbringes energien. Medregnet støtteapparatet fulgte 40 mennesker i ni følgebiler og to vogntog oss på vår etappe, fra Madrid til Lisboa. Med unntak av vogntogene tar følget lastefly både til USA, Australia og Kina.

Det hele viser hvor utilgjengelig hydrogen fortsatt er som bildrivstoff. Akkurat som bensin var det i 1888, da Bertha Benz la ut på sin berømte 100 kilometer lange biltur to år etter at hennes mann Karl Benz hadde konstruert det som regnes som den første brukbare bil i verden. Den gang kjøpte man bensinen på apoteket!

Om hydrogenreisen til Mercedes-Benz er den lengste i verden, er den slett ikke den første. I 2004 kjørte eksempelvis Opel en brenselcelledrevet Zafira fra Nordkapp til Lisboa. Og Mercedes har tidligere krysset USA på hydrogen.

Motor
Populært