Meny

Jorden rundt – på hydrogen

Jorden rundt: I godt driv mot målet som ligger nær 30.000 kilometer framme. (FOTO: Øivind Skar)
Jorden rundt: I godt driv mot målet som ligger nær 30.000 kilometer framme. (FOTO: Øivind Skar)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med bare hydrogen på tanken har vi kjørt «vår» etappe på en reise inn i fremtidens bilteknologi. Reisen går jorden rundt, inkluderer Norge – og den pågår nå.

Elektriske biler som omdanner hydrogen til strøm i sitt eget brenselcellekraftverk, er slett ikke noe nytt. Det nye er at datoen for å kommersialisere teknologien, stadig rykker nærmere. Nå er denne datoen så nær at Mercedes-Benz, som første i verden, våger å kjøre tre brenselcellebiler jorden rundt. Bilene er «globale ambassadører for elektrisk mobilitet», som det så fint heter fra konsernet.

Nærmere masseproduksjon

På overflaten kan den lange kjøreturen se ut som et festlig stunt, men motivasjon som ligger bak er seriøs nok.

Mercedes-Benz demonstrerer at utviklingen av brenselcelleteknologien nå er kommet så langt at kun masseproduksjon gjenstår for å presse prisen ned til et konkurransedyktig nivå – i forhold til biler med ordinær forbrenningsmotor.

Les også: Ikke helgrønt

Samtidig avslører den påbegynte verdensreisen gjennom 16 land i fire verdensdeler – vår etappe gikk fra Madrid til Lisboa – at nærmest ikke-eksisterende infrastruktur for hydrogenpåfylling fortsatt i mange år blir brenselcellebilenes største fiende.

Nok olje, samt billig bensin og diesel, gjør det fortsatt lite attraktivt å satse på alternativ mobilitet. Selv ikke skjerpede miljøkrav har så langt hatt særlig effekt. Null- og lavutslippsbiler utgjør fortsatt en forsvinnende liten andel av nysolgte biler.

Lokal energi

Tenk deg inn i en ideell verden: Du tanker familiebilen med hydrogen produsert lokalt, enten fra søppelfyllingas biogassanlegg eller med solceller. Så ligger flere hundre kilometer nærmest lydløs elektrisk og helt CO2-fri kjøring foran deg. Rent vann er det eneste som renner ut av «eksosrøret». Ikke behøver du å tenke på den tradisjonelle elbilens rekkeviddespøkelse, og ikke tar det lengre tid å etterfylle med drivstoff enn det tar å tanke dieselbilen.

Det er her hydrogenbilen kommer den enklere og ladbare elbilen i møte. For der dagens batterikapasitet begrenser selv moderne elbilers rekkevidde til rundt 100 kilometer kjøring, kjører hydrogenbiler med brenselceller mer enn tre ganger så langt.

Jubileumsreise

Sammen med et par norske og tyske kolleger plukker vi opp tre knallgrønne og fulltankede biler utenfor Madrid. Dit er de kjørt fra Mercedes hjemby Stuttgart, og innen 125 dager (fordi det er 125 år siden Mercedes oppfant bilen) og 30.000 tilbakelagte kilometer skal bilene være tilbake i Stuttgart i juni.

Ingen har noen gang i historien kjørt så langt med brenselcellebiler. Vår etappe strekker seg over 666 kilometer, med Sintra utenfor Lisboa som endestasjon. Det skal vise seg å bli et par interessante dager med så godt som helt problemfri kjøring.

Les også: Pris som en dieselhybrid

Selve brenselcelleanlegget gir 95 hk, og bilen yter maksimalt 136 hk når litium-ion batteristrøm legger på ekstra kraft ved start og forbikjøringer. Maksimal drakraft oppgis til 290 Nm. Akselerasjon til 100 km/t tar 11,4 sekunder.

Ytelser som normal bil

Ytelsene kan således sammenlignes med en tilsvarende stor og normalt motorutrustet bil. Med unntak av ekstra navigasjon, kommunikasjon og måleinstrumenter er bilen innvendig som en helt vanlig B-klasse. Brenselcellene, hydrogentankene med 700 bar trykk og batteripakken befinner seg i bilens doble gulv og opptar ingen ekstra plass.

Så det var bare å laste opp med tre voksne, bagasje til lastemerket, sette seg inn, skru klimaanlegget på passende temperatur og vende nesa mot Lisboa.

Siden ingen hydrogenstasjoner befant seg på vår vei, ble det å etterfylle fra medbrakt drivstoff i lunsjpausen, før turen gikk videre mot Portugal. Det skulle vise seg å bli en nervepirrende avslutning. Lange strekninger i 120 km/t på motorveien tappet hydrogentankene raskere enn vi likte. For at vi skulle nå målet 268 kilometer lengre framme, måtte farten ned – og vi rullet inn i solnedgangen med tankmåleren godt nede på det røde feltet.

Kjør forsiktig – spar energi

Neste dag la vi om strategien. Vi gikk forsiktigere ut fra start, holdt oss rundt 100 km/t, unngikk brå akselerasjoner og senket forbruket fra rundt 1,40 kilo til 1,14 kilo hydrogen per 100 km.

Under optimale forhold skal bilen bruke 0,97 kg/100 km (tilsvarende 0,33 liter dieselenergi), men vi var vesentlig tyngre lastet, og farten var høyere.

Forbruket gir oss 351 km rekkevidde, og vi triller i mål med kvartfull tank etter først å ha tatt en æresrunde for oss selv gjennom trange sentrumsgater i Lisboa. Vi har gjort jobben, og bilene er klare for neste etappe – over det nordamerikanske kontinentet fra Miami til Vancouver.

I likhet med elektriske biler har hydrogenbilene sitt fortrinn i byer og bynære områder. I utforbakker og ved bremsing føres energi tilbake til batteriet akkurat som i en el- eller hybridbil.

Biler med bensin- eller dieselmotor er konstruert slik at de yter maksimalt i forhold til energiforbruk når det kjøres i jevn fart ute på landeveien. For elektriske og hydrogendrevne biler forholder det seg motsatt. Ikke spiser de av lasset når de står stille, og den lave farten passer elmotoren godt fordi den yter mest fra stillestående.

Les flere nyheter her

Se flere bilder

Gammel og ny tid: I Lisboas gater møtes ny og gammel tid, men begge går på strøm og forurenser ikke. (FOTO: Øivind Skar) Gammel og ny tid: I Lisboas gater møtes ny og gammel tid, men begge går på strøm og forurenser ikke. (FOTO: Øivind Skar)

Strømproduksjon: Det enorme solcelleanlegget i Almaraz vest i Spania produserer strøm. Den grønne bilen produserer strømmen selv. (FOTO: Øivind Skar)Strømproduksjon: Det enorme solcelleanlegget i Almaraz vest i Spania produserer strøm. Den grønne bilen produserer strømmen selv. (FOTO: Øivind Skar)

TRE NULLUTSLIPPSBILER: Disse tre bilene er på vei gjennom fire verdensdeler og 16 land. (FOTO: Øivind Skar)TRE NULLUTSLIPPSBILER: Disse tre bilene er på vei gjennom fire verdensdeler og 16 land. (FOTO: Øivind Skar)

Tanker: Siden det knapt er mulig å skaffe hydrogen langs veiene, måtte drivstoffet medbringes. (FOTO: Øivind Skar) Tanker: Siden det knapt er mulig å skaffe hydrogen langs veiene, måtte drivstoffet medbringes. (FOTO: Øivind Skar)

FORBRUK: Vi nådde aldri optimalt forbruk, men klarte oss ganske bra. Her ses forbruket hvert minutt. (FOTO: Øivind Skar) FORBRUK: Vi nådde aldri optimalt forbruk, men klarte oss ganske bra. Her ses forbruket hvert minutt. (FOTO: Øivind Skar)

I flasker: Klar for tanking. (FOTO: Øivind Skar)I flasker: Klar for tanking. (FOTO: Øivind Skar)

STORT APPARAT: Det er ingen liten konvoi Mercedes har sendt verden rundt. (FOTO: Øivind Skar)STORT APPARAT: Det er ingen liten konvoi Mercedes har sendt verden rundt. (FOTO: Øivind Skar)

På vei mot målet: I for høy fart på første etappe. (FOTO: Øivind Skar)På vei mot målet: I for høy fart på første etappe. (FOTO: Øivind Skar)

Motor