Nå skal bilen miljømerkes

Slik er klassene delt opp etter co2-utslippet (foto: Scanpix).
Slik er klassene delt opp etter co2-utslippet (foto: Scanpix).

I forkant av EU-krav kommer bilimportørene nå med eget opplegg for å miljømerke nye biler. Miljøstiftelsen Zero mener bilimportørene tildekker sannheten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Les flere bilsaker

Microbus kan gjenoppstå i 2014

VW, Audi og Skoda med fem års garanti

Billigere å kjøpe - dyrere å bruke

Toyota inngikk millionforlik etter dødsulykke

BILKALKULATORER:

Co2-utslipp bil
Kalkulatoren regner ut hvor mange kilo co2 bilen slipper ved den kjøredistandsen du oppgir.

Bilkostnadskalkulator
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på bilen. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil.

Drivstoffavgifter
Kalkulatoren beregner hvor mye avgiftene utgjør på bensin og diesel.

Firmabilskatt
Regner ut hvor høy inntekt du får av firmabilen, og hvilken skatt det medfører. Kalkulatoren tar hensyn til hvilken marginalskatt du har. Gjelder for skatteårene 2010 og 2011.

Firmabil- eller privateid bil
Kalkulatoren hjelper deg med å regne ut hva som er best for deg av firmabil, eller å eie bilen privat. Her kan du også ta hensyn til hva du får i kjøregodtgjørelse, og eventuell lønnskompensasjon hvis du ikke velger å ta i mot en firmabil.

I løpet av kort tid blir det lettere å orientere seg i jungelen av bilinformasjon. Dette kommer:

  • Miljømerking av den enkelte bilmodell etter mal fra hvitevarer.
  • Månedlig oversikt fra bilimportørene og Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) over biler med lavest utslipp.
  • Og med hjelp fra OFV lager Vegvesenet bilinformasjon på nettet knyttet opp mot miljø, sikkerhet, teknisk informasjon og pris.

Fra hvitevarer

Lyspærer og hvitevarer miljømerkes ut fra energiforbruk. Du kjenner umiddelbart igjen det rektangulære feltet med de syv pilene og bokstavene fra A til og med G, hvor A betyr lavest forbruk.

Nå gjør bilbransjen det samme. Det vil at de merker nye biler ut fra utslipp av klimagassen CO2. Utslipp under 100 gram CO2/km gir bokstaven A og grønn pil. Allerede ved 140 gram blinker det i gult, og rødfargen dukker opp ved 180 gram. Tallene hentes fra bilens offisielle typegodkjenning. Alle personbiler og lette varebiler selges med offisielt godkjente tall for forbruk og utslipp.

Kalkulator: Beregn hvor mange kilo co2 din bil slipper ut

– Merkingen blir nærmest en kopiering av ordningen som benyttes for hvitevarer fordi gjenkjennelseseffekten er viktig, sier administrerende direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (B. I. L).

Foreløpig frivillig

Foreløpig vil merkeordningen være frivillig, men velger en importør/forhandler å miljømerke bilene, så blir det etter B.I. Ls design, forklarer Andresen. Han ser ikke bort fra at EU kan komme opp med krav om miljømerking av bilene, men prosessen går sakte.

Flere land miljømerker allerede bilene, og det norske opplegget har mye av det franske i seg. Dessuten kom Toyota med noen utspill i fjor som satte fart i bilimportørene ønske om et enhetlig merkesystem.

– Vi regner med at miljømerkingen kan ta til i løpet av tre til fire uker, og at den er ute i bilforretningene i god tid før påske, konkluderer Erik Andresen.

Ja fra Forbrukerrådet

Samtidig allierer bilimportørene seg med Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Hver måned vil det på OFVs hjemmesider ligge en oversikt over det gjennomsnittlige utslippet til hvert bilmerke, samt en liste over de 30 bilmodellene med lavest utslipp.

– Vi i stiller oss svært positivt til miljømerkingen, fordi det gir forbrukerne mulighet til lettere å velge. Men skal vi løfte en pekefinger måtte det være at hele kaka burde vært med. Nå merker bilimportørene det globale utslippet, men dropper det lokale, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Tildekker sannheten

Gøril L. Andreassen, politikkansvarlig i miljøstiftelsen Zero, er derimot ikke fornøyd.

– Jeg synes bilimportørene fortrenger sannheten, og de går langt i å kalle bilene grønne. Altfor mange biler klassifiseres som miljøvennlige uten å være det. A burde vært forbeholdt nullutslippsbiler og B biler som kjøres på fornybar energi. Først på C – og med rød fargekode – burde biler med lavest utslipp av fossilt drivstoff dukket opp, sukker Andreassen.

Parallelt med merkearbeidet til B. I. L jobber Statens vegvesen med en informasjonsside om bil, knyttet opp mot blant annet miljø og sikkerhet. Overingeniør Jannicke Sjøvold i Vegdirektoratet opplyser at kun små justeringer gjenstår og at siden snart lanseres.

Jan Petter Røssevold i OFV bekrefter at OFV skal levere tallmaterialet til siden hvor forbrukerne i tillegg til å finne miljø- og sikkerhetsrelatert informasjon, også vil kunne sammenligne pris og andre relevante tekniske data ulike modeller imellom.


Personvernpolicy