Rapporter: Cruiseskipene blir større og større etter økende etterspørsel
Ekspertene advarer samtidig mot den voksende reisetrenden.
Dagens cruiseindustri er større enn noen gang, og eksperter anslår at skipenes størrelser vil vokse i takt med den økende mengden passasjerer.
The Guardian skriver at bransjeanslag tyder på at rundt 35 millioner passasjerer vil reise med cruiseskip i år. Dette er en økning på 6 prosent fra nivået før pandemien. I tillegg viser en undersøkelse at cruiseindustrien har tiltrukket seg flere fra milleniumsgenerasjonen, noe som bidrar til at etterspørselen på cruise «forblir robust.» Rapporten er publisert på JP Morgan.
Dette er en utvikling som strekker seg tilbake i tid. Kampanjegruppen Transport & Environment (T&E) fant at antallet cruiseskip har blitt 20 ganger større siden 1970. De blir heller ikke mindre.
– Dagens ‘cruisezillaer’ får Titanic til å se ut som en liten fiskebåt, sier Inesa Ulichina, bærekraftig shippinganalytiker fra T & E.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSe også: Verdens største cruiseskip «Icon of the Seas» på innsiden
Knuser Titanic
Mye har altså skjedd siden RMS Titanic kastet loss i april 1912. «Skipet som ikke kunne synke» var på denne tiden også verdens største, med sine 269 meter i lengde og syv dekk. Titanic seilte sin første og siste tur med 2435 gjester, med et mannskap på 885.
I dag er det doningen Icon of the Seas som kan kalle seg for verdens største cruiseskip. Skipet tar maks 7600 passasjerer og har et mannskap på 2350. Stukket utover 365 meter i lengde, er skipets tonnasje på 248.663.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTonnasje er et mål for skipets kapasitet og størrelse. Her knuser Icon of the Seas Titanic, mot dens «beskjedne» 46.329.
T&E spår nå at dersom cruiseindustrien fortsetter å vokse i dagens hastighet, vil de største cruiseskipene måtte bygges med åtte ganger større tonnasje enn Titanic for å nå tilstrekkelig kapasitet.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Energikrevende
Men med en økning i passasjerer følger det en økning i utslipp. Sektoren har et stort karbonavtrykk, og rapporten til T&E får forskere på fagfeltet til å slå alarm.
I 2022 slapp cruisevirksomhet ut 17 prosent mer karbondioksid enn de gjorde i 2019, og metanutslippet økte med over 500 prosent. Det sier rapporten. Metan er en gass som over tid fanger opp mer varme enn karbondioksid.
Professor ved Linnéuniersitetet, Stefan Gôssling, forsker på turisme og klimakrisen. Han sier at cruisevirksomhet er en relativt liten andel av global turisme i sin helhet, men at den likevel setter et betydelig merke.
– Det er knapt en annen form for turisme som er mer energikrevende enn cruise, spesielt kombinert med en flytur til avreisestedet, sier han.
– Den aller beste ferien
Ifølge Royal Carribbean i 2022 skulle Icon of the Seas bli rederiets mest bærekraftige cruiseskip til nå, med flytende naturgass (LNG) som drivstoff kombinert med landstrømtilkobling og systemer for spillvarmegjenvinning.
Artikkelen fortsetter under annonsenSelv om Icon slipper ut rundt 25 prosent mindre karbondioksid enn tradisjonelle marine brensler, er kritikere skeptiske til at mesteparten av utslippet består av metan, skriver Travel Weekly.
Icon stod ferdig i slutten av 2023, og ble bygget ved Meyer-Turku-verftet i Finland. Nå seiler den rundt i Karibien.
– For hvert nye skip hever vi standarden i reiselivsbransjen samtidig som vi blir bedre på det gjestene våre kjenner til og helst vil ha. Fra det øyeblikket gjestene våre går ombord er hver eneste opplevelse laget spesielt med tanke på å gi dem den aller beste ferien både til lands og til vanns, sa president og CEO Jason Liberty i Royal Caribbean Group i en pressemelding i 2022, i forbindelse med lanseringen av ‘cruisezillaen’.