Nordkapp Gran Coupe: - Havets Audi
Nordkapp er kjent for sine fornuftige og praktiske båter. Nå har de i tillegg hektet på en skikkelig hefitig motor.
Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.
BÅT: – Jeg liker å kalle dette for vår havgående versjon av Audi RS 6, sier markedssjefen i Frydenbø Marine Mats Hjørnevik.
Båten han referer til er en Nordkapp Gran Coupe 905 V12, som er en nylig lansert toppmodell basert på den eksisterende 905 Gran Coupe.
– Hvorfor gikk dere for en V12 påhengsmotor?
– Da vi så at Mercury lanserte en V12-er bare måtte vi finne en modell å hekte den på. Etter litt testing bygde vi denne modellen med forsterket akterspeil, tyngre og forsterket skrog, omtrent alt av tilvalgsutstyr og sortlakkerte detaljer, sier Hjørnevik.
– Så en kan kanskje si at dere begynte med motoren, og så bygde båten som passet til den?
– Ja, det kan du godt si, og nå er det favoritt arbeidsbåten for våre egne fotografer, sier Hjørnevik med et smil.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenOL-deltager som kaptein
Regnet høljer ned i Strømstad og på gradestokken er sommer-romansen definitivt over, der er det kun single siffer å finne. Heldigvis har dagens kaptein Martine Steller Mortensen skrudd på Webasto dieselvarme-systemet, og inni den romslige kahytten er det såpass lunt og varmt at det går an å kaste jakken.
– Den varmer godt, og holder rutene fri for dugg. Dessuten bruker den kun 0.8 liter i timen, så det skal holde i rundt fire døgn dersom du er på langtur, sier Mortensen.
Hun forteller at hun studerer ved BI men har internship hos importøren av Nordkapp.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Du trives godt på sjøen?
– Ja, jeg har vært aktiv seiler, og deltok blant annet i Tokyo OL i klassen for Nacra 17 fots foil katamaran, sier Mortensen.
Diger V12-er
Nordkapp Gran Coupe 905 er som navnet indikerer like over ni meter lang, eller nesten 30 fot. Det ligger en seilbåt fortøyd på langs ved bryggen akter, og det er ikke all verdens plass å snu på. Men med koordinert bruk av baugpropell og den digre Mercury V12 påhengsmotoren dreier båten rundt sin egen akse.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er litt uvant å se skipperen legge over rattet uten at motorkassen beveger seg, på denne motoren er det kun undervannshuset med propellen som skifter retning. V12-eren veier over et halv tonn og har så mye moment, at dersom alt sammen skulle endre vinkel ville det skape store påkjenninger på strukturen i båten. Motoren har også to gir, for å utnytte effekten best mulig å både lav og høy hastighet.
Rykker til
Etter å ha klarert marinaen åpner den svenske skjærgården for litt mer aktiv kjøring. Gasshåndtaket skyves fremover, den dype bassen på akterspeilet blir litt grovere i målet, og båten på drøyt tre tonn med motor rykker til under akselerasjonen.
Den to-trinns girkassen sørger for at turtallet hele tiden er behagelig lavt, og med skyvedøren bakerst lukket igjen er det nesten som en havgående dagligstue ombord. Tyngden, den kraftige motoren og skrogets utforming gjør at båten skjærer mykt gjennom bølgene fra Fjordline-fergen som passerer på styrbord.
Artikkelen fortsetter under annonsenVed å låse skyvedøren i åpen stilling går det an å bruke badeplattformen som arbeidsplass for å ta bilder av dagens andre nyhet, Nordkapp Noblesse 830.
Gedigen solseng
Dette er den hittil største båten i Noblesse serien til Nordkapp, og Hjørnevik forteller at de nå utvider markedet til mer weekendtur kunder.
– De andre modellene i denne serien har også mulighet for overnatting, men denne er større, med soveplass til fire personer, eller maksimalt seks dersom du bygger om sittegruppen og bordet til seng. Det fungerer også som gedigen solseng når været er litt bedre enn i dag, sier Hjørnevik.
Han fortsetter med at de valgte å ikke ha noe dekk langs sidene for å kunne utnytte hele plassen innvending. Trappen opp til fordekket er plassert ute på babord side, for å kunne lage den bredere enn de som er montert midt på. Dørken er kledd med et teknisk materiale som blant annet inneholder vinyl, og gir svært godt feste under skosålene.
Artikkelen fortsetter under annonsenKrabbefiske og Lego
– Noen båter er jo så lekre at en høflig blir anmodet om å ta av seg skoene på brygga, men denne er kanskje bygget for å tåle både store og små?
– Ja, absolutt! Her kan de minste fiske krabber eller romstere med lego-klosser nede i forpiggen, uten at en trenger å engste seg for alt mulig, sier Hjørnevik.
Han fortsetter med å forklare at dette er bygg nummer en av denne serien, og at de fremdeles jobber med løsninger for mer skapplass, og detaljer som innfesting av spisebordet.
– Men alt av skrog og tekniske løsninger er nå på plass. Og for den fartsglade går det an å bestille båten med to ganger 250 HK Mercury Verado, men da må en regne med noe større forbruk også, sier Hjørnevik.
Nordkapp Gran Coupe 905 V12
Motor: Mercury V12 600 hk
Toppfart: Ca. 57 knop (avventer endelig test)
Drivstofftank: 309 L
Vanntank: 48 L
Lengde: 9,12 meter / 29,5 fot
Bredde: 2,98 meter
Vekt: 2,55 tonn (eks. motor)
Maks personer: 8 pers.
Toalett: Separat
Ankervinsj: Elektrisk
Baugpropell: Ja
Design: Nordkapp Boats
Pris: 2.998.800 kroner
Pluss:
- Lun og varm båt alle årstider
- Ser veldig tøff ut og skikkelig rask
- Går mykt i høy sjø
Minus:
- Dyr
- Tørst
- Krever høy-hastighets lappen
Design: Tøff båt, kult design
Førermiljø: Oversiktlig, gode skjermer
Kjøreegenskaper: God kjøreegenskaper også i grov sjø
Ytelser: Rykker til under akselerasjon - råsterk
Plass: Svært romslig kahytt
Mye for pengene: Kostbar båt, men det synes
Konklusjon: Veldig tøff båt, sterk, rask og kul
Score: 9/10. For deg som gjerne strekker båtsesongen i begge ender.
Nordkapp Noblesse 830
Motor: Mercury Verado 300 hk
Toppfart: Ca. 45 knop (avventer endelig test)
Drivstofftank: 340 L
Vanntank: 45 L
Lengde: 8,30 meter / 27 fot
Bredde: 2,92 meter
Vekt: 2,1 tonn (eks. motor)
Maks personer: 7 pers.
Toalett: Separat
Baugpropell: Ja
Design: Nordkapp Boats
Pris: 1.598.800 kroner
Pluss:
- Største Noblesse, klar for helgeturer
- God bredde i cockpit, mye bra løsninger
- Sportslig kjøreegenskaper
Minus:
- Ikke mulig å gå langs siden
- Noe grått interiør
- Kunne hatt mer særpreg
Design: Klassisk Nordkapp
Førermiljø: Gode stoler, bra skjermer, lettkjørt
Kjøreegenskaper: Går mykt i grov sjø, raskt opp i plan
Ytelser: Bra ytelser, kan økes ytterligere med twin-motorer.
Plass: Svært godt plass ombord
Mye for pengene: Midt i segmentet
Konklusjon: Fin båt for helgeturer med skikkelig overnatting
Score: 8/10 - Nordkapp for den som gjerne vil ha noen ekstra fot.