Seilyachten «Glory»: På alle måter ekstremt

Unik: Den som bestiller seilyachten «Glory» vil nok kunne føle seg ganske trygg på å ikke møte noe lignende rundt neste fjell.
Unik: Den som bestiller seilyachten «Glory» vil nok kunne føle seg ganske trygg på å ikke møte noe lignende rundt neste fjell. Foto: Steve Kozloff

Enkelte orker ikke tanken på at noen andre skal dukke opp i samme bil, antrekk eller båt som dem selv.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

BÅT: Det er tiden for båtmesser både her hjemme og utenlands, og mange drømmer om sjøsette egen kjøl.

I klassen for superyachter er det viktig at folk som er ute og går langs havna i Monaco eller St. Tropez ikke tror du har kjøpt noe masseprodusert, men at du sitter på øverste dekk i en farkost konstruert utelukkende for deg.

Allikevel er det en del grunnleggende trekk som går igjen på mange yachter, noe som kan gjøre en del av dem til forveksling like.

Pianobar: Interiøret på seilyachten «Glory» har en helt egen stil, med en del trekk fra 30-tallet og Art Deco. Foto: Steve Kozloff
Pianobar: Interiøret på seilyachten «Glory» har en helt egen stil, med en del trekk fra 30-tallet og Art Deco. Foto: Steve Kozloff

Variabel høyde

Dersom du drømmer om noe virkelig ulikt alt annet, og helt unikt rent designmessig, har yachtdesigner Steve Kozloff et ferdig tegnet konsept som bare venter på den rette kunden. «Glory» er en seilyacht med tre hydrauliske master, og solide plate-seil.

Lengden er på 170 meter, eller 550 fot, den er 81 fot bred og stikker 26 fot ned i vannet. Noe av det som gjøre «Glory» unik, er at høyden er variabel, avhengig av vinkelen på mastene. For å passere under lave broer kan de vippes 70 grader fremover, og senke høyden fra 244 til 154 fot.

Bukker under: «Glory» skal utstyres med hydrauliske master, som gjør at den kan bukke for å passere under lave bruer ved havneanløp. Foto: Steve Kozloff
Bukker under: «Glory» skal utstyres med hydrauliske master, som gjør at den kan bukke for å passere under lave bruer ved havneanløp. Foto: Steve Kozloff

Tåler is

I tillegg til 3.000 kvadratmeter seil, er det satt av plass til tre Cummins diesel-elektriske motorer på til sammen 6.000 HK. Skroget blir bygget i i stål, med den øvre strukturen i aluminium, og det skal tåle å utforske farvann med moderat isdannelse uten problem. For å hindre ising på dekk og i riggen, vil det bli lagt inn varmeelementer på strategiske steder.

Plass til to: «Glory» skal få plass til to personlige ubåter av typen «Nemo» fra selskapet U-Boat Worx. Foto: U-Boat Worx
Plass til to: «Glory» skal få plass til to personlige ubåter av typen «Nemo» fra selskapet U-Boat Worx. Foto: U-Boat Worx

Hvalross

Ombord skal det være plass til 26 gjester og 40 mannskap, der gjestene innkvarteres i to master rom, elleve dobbelt-kabiner og en suite tiltenkt eieren.

Det er også tegnet inn en hangar, med plass til helikopter og fly som kan lette vertikalt, samt en romslig garasje med dedikert plass til to personlig ubåter av typen «Nemo» fra U-Boat Worx.

Og dersom det ikke skulle friste med bad blant isflak og hvalross har designeren fått plass til et basseng på 6 X 12 meter på akterdekket. Pris og leveringstid på forespørsel, men du møter nok neppe på noe lignende i Middagsbukta.