Fra smeltet is til V12-ere

MODULÆR: Hydrolift X-42 skal ifølge Hydrolift bli en modulær båt som kan tilpasses en rekke forskjellige behov. Fordelen med å plassere tre Mrcury V12 motorer på hekken er at det frigjør plass ombord som ellers ville bli brukt til å huse motor og aksling.
MODULÆR: Hydrolift X-42 skal ifølge Hydrolift bli en modulær båt som kan tilpasses en rekke forskjellige behov. Fordelen med å plassere tre Mrcury V12 motorer på hekken er at det frigjør plass ombord som ellers ville bli brukt til å huse motor og aksling. Foto: Hydrolift

Påhengsmotorene har vokst seg store, og blir stadig mer vanlig på båter over 40 fot.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

BÅT: Da Ole Evinrude var fem år gammel, flyttet han og familien til Wisconsin i USA. Historien forteller at motorer var hans store lidenskap, og i 1911 fikk han patent på den første påhengsmotoren med sitt navn på.

Det var ikke den aller første utenbordsmotoren til båter, men ble kjent som en av de mest pålitelige. Ideen skal visstnok ha kommet en gang han rodde over et vann for å hente iskrem til sin forlovede, og opplevde at isen smeltet før han rakk å ro tilbake igjen.

I begynnelsen delte Evinrude maskinverksted med en kar ved navn Arthur Davidson, som senere fikk navnet sitt på generasjoner av Harley-Davidson motorsykler.

Først i verden

Siden den gang har påhengsmotorene vokst fra å være noe som stort sett ble benyttet på joller og mindre båter, til den foreløpig største modellen fra Mercury kalt Verado V12 600. Som navnet indikerer er dette den første V12-er påhengsmotoren i verden. Volumet er på 7,6 liter, og den yter altså 600 hk. Vekten er på 571 kg, så dette er ikke noe du uten videre monterer på en jolle.

LAVT FORBRUK: Goldfish 46 Bullet utstyrt med to V12-ere skal visstnok kunne passere 72 knop ved fullt pådrag, men allikevel kunne vise til relativt lavt forbruk. Foto: Goldfish Boats
LAVT FORBRUK: Goldfish 46 Bullet utstyrt med to V12-ere skal visstnok kunne passere 72 knop ved fullt pådrag, men allikevel kunne vise til relativt lavt forbruk. Foto: Goldfish Boats

Står i ro

Med 12 sylindre stående på høykant er det en god del gods som må dreies fra side til side for å kunne svinge. Derfor har Mercury bestemt seg for å la hele motorkassen stå i ro, og kun dreie selve undervanns-huset med de kontraroterende propellene.

Det skal ifølge produsenten gjøre det mye enklere å manøvere, samt bidra til mykere og jevnere gange. Det at hele motorkassen står fastmontert gjør det også tryggere å bevege seg på badeplattformen, samt at motorene kan monteres tettere sammen hvis produsenten ønsker mer kraft.

1200 HK: Goldfish 46 Bullet med Mercury V12 Foto: Goldfish Boats
1200 HK: Goldfish 46 Bullet med Mercury V12 Foto: Goldfish Boats

Automatgir

Norske Goldfish er en produsent som tilbyr den 46 fot store RIB-en Bullet med to Mercury Verado V12 600 motorer. På websiden deres beskriver de hvordan til sammen 1.200 hk gav en indikert hastighet på over 72 knop.

Allikevel beskrives det som et alternativ med lavt forbruk. En av årsakene til det kan være at V12-eren er utstyrt med to-trinns automatkasse, for best mulig kombinasjon av ytelse og turtall i både lav og høy hastighet.

GODT UTRUSTET: Hydrolift X-42 med Mercury V12 Foto: Hydrolift
GODT UTRUSTET: Hydrolift X-42 med Mercury V12 Foto: Hydrolift

Modulær

Hydrolift er en annen norsk produsent som har konstruert en båt tiltenkt den nye V12-eren. Modellen kalt X-42 skal ifølge produsentens webside ha en modulær oppbygging, som gjør det mulig å tilpasse den til en rekke forskjellige bruksområder.

Båten skal være basert på serien med yrkesbåter kalt P-42, som de blant annet har levert seks stykker av til Redningsselskapet. På bildene viser de hvordan X-42 får plass til tre V12-ere montert på hekken, en av fordelene ved at det kun er undervanns-huset som beveger seg når du svinger.

1.000 timer

Mercury har også utviklet nye kontrollsystemer til motoren, med blant annet joystick-styring for manøvrering i marinaen, gass og gir hendler med lys-indikatorer og display, samt elektroniske trim-kontroller. Vedlikehold skal også være enkelt, og ifølge Mercury vil det ikke være nødvendig å løfte av det digre motorlokket på de første 1.000 timene. I stedet for har de et lokk oppå toppen, der du kan peile olje, skifte sikringer og sjekke giroljen. Prisen på produsentens hjemmeside oppgis til 77.000 dollar per motor, før norske skatter og avgifter En prøvetur står på ønskelisten.