SWAN 120: Grisedyr, finsk-italiensk gigaseiler

DYR LUKSUS: Da Swan presenterte 120-fotsprosjektet i 2018 var prisantydningen 160 millioner kroner. På grunn av pandemien har nok prisen økt en god del.
DYR LUKSUS: Da Swan presenterte 120-fotsprosjektet i 2018 var prisantydningen 160 millioner kroner. På grunn av pandemien har nok prisen økt en god del.

Swan 120 er det nye flaggskipet til Nautor. Den 37 meter lange yachten har en kjøl på 30 tonn som kan heves og senkes.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Senkekjøl gir to fordeler. Yachten seiler fortere i mye vind og den kan ankres opp i havner som er relativt grunne. Heve- og senkemekanismen er gjennomtestet så du behøver ikke engste deg for at den ikke virker.

Som standard leveres Swan 120 med en fast kjøl. Da stikker yachten 4,70 meter. Med senkekjølen varierer dybden fra 3,50 meter til 5,50 meter.

En bauta med drømmebåter

Nautors Swan er på hugget. Sommeren 2021 sjøsatte verftet regattamaskinen på 125 fot i ClubSwan-serien. På vårparten 2022 kommer det en ny 80-foter i den samme serien.

Den nye 120-foteren ble for første gang vist frem i Monaco i slutten av september for å vise hva det finske verftet er god for. Swan viste også frem reviderte versjoner av yachtene på 88 og 108 fot.

VERDEN RUNDT: «Berge Viking» er en standard 57 fots lang Swan som et norsk lag deltok med i Whitbread Round The World-regattaen i 1981 – 1982.
VERDEN RUNDT: «Berge Viking» er en standard 57 fots lang Swan som et norsk lag deltok med i Whitbread Round The World-regattaen i 1981 – 1982.

Swan var en finsk bauta med nyskapende, solide og velseilende båter, dyrere enn andre, men ikke uoppnåelige for dem som var opptatt av kvalitet og image.

Det finske verftet leverte sin første seilbåt, en 36-foter, i 1966. Produsert i glassfiber med finnekjøl og fritthengende ror var det en radikal båt.

I løpet av fire år ble det produsert 90 båter. Mange av denne modellen seiler fortsatt. I 1981 var det seiling på mange avissider i Norge.

Med mannskap bestående av amatører deltok Peder Lunde jr. og Stig Hatlo i Whitbread Round The World-regattaen. Båten de brukte, «Berge Viking», var en ganske så standard Swan 57.

Det norske laget havnet på 8. plass av 29 deltagende båter. Swan ble mange havseileres drømmebåt.

GIGANTISK COCKPIT: Du kan få forskjellige løsninger i cockpiten. Under akterdekket er det garasje til lettbåt.
GIGANTISK COCKPIT: Du kan få forskjellige løsninger i cockpiten. Under akterdekket er det garasje til lettbåt.

Bygger merkevare

Det italienske motekonglomeratet til Leonardo Ferragamo kjøpte et verft i krise i 1998 og har sakte, men sikkert gjort Swan til en dyr, eksklusiv merkevare. Prislappen på 120-foteren avhenger av hva du velger av materialer og utstyr, men du bør minst avsette 180 millioner kroner hvis du har lyst på en avansert og velseilende yacht.

Swan har imidlertid ikke så mange konkurrenter som

«serieproduserer» 120 fots seilyachter, men du kan ta en titt på Oyster, Baltic og Southern Wind – spesielt hvis du er litt budsjettorientert.

Ferragamo er ikke bare opptatt av å skape nytt. Kontinuitet er også viktig. Derfor ga han den argentinske konstruktøren og designeren German Frers en tilnærmet livslang kontrakt med Swan. Frers har hatt ansvaret for 120-foteren – både det som er over og det som er under vannlinjen.

ROMMELIG SALONG: Det er bred trapp fra cockpiten til salongen. Eierlugaren befinner sammen med to gjestelugarer befinner seg under cockpiten.
ROMMELIG SALONG: Det er bred trapp fra cockpiten til salongen. Eierlugaren befinner sammen med to gjestelugarer befinner seg under cockpiten.

Under vannlinjen har han skapt et moderne, konvensjonelt skrog. Over vannlinjen har yachten typiske Swan-linjer med lavt fribord og et «unnselig» tak over salongen.

I taket er det kassetter som rommer både sprayhood og tak som skjermer mot solen. Begge deler opereres automatisk. I cockpiten, som er tredelt med sittegruppe fremst, så en avdeling for dem som styrer og seiler og så et stort akterdekk, er det så godt som ikke noe tauverk.

Det store akterdekket skjuler garasje til en 4,5 meter lang lettbåt.

RACINGALTERNATIV: Swan 120 kan rigges og utstyres med seil som gjør den konkurransedyktig som regattabåt.
RACINGALTERNATIV: Swan 120 kan rigges og utstyres med seil som gjør den konkurransedyktig som regattabåt.

Litt barskere

Under dekk får du yachten med to standardløsninger. Du kan velge om du vil ha eierlugaren i for- eller akterskipet.

Den første yachten, som bærer navnet «Audrey the First», har eierlugaren akter. Vi tror de fleste vil velge den løsningen. Eierlugaren er diger og utnytter så godt som hele skrogbredden på drøyt åtte meter.

I tillegg til eierlugaren har yachten fire, ikke overdådig store gjestelugarer. Alle lugarene har egne bad. Mannskapet deler to, små, doble lugarer helt forut. Byssa er innredet mellom mannskapslugarene og gjesteavdelingen.

Omtrent midtskips finner du en stor salong med spiseplass og massevis av lys og utsikt.

FIN UTSIKT: Store vinduer gjør det lyst og gir fin utsikt fra salongen.
FIN UTSIKT: Store vinduer gjør det lyst og gir fin utsikt fra salongen.

Swan har fått den italienske designeren Misa Poggi til å utvikle en standard interiørpakke til den nye modellen.

Poggi har hatt ansvaret for mange Swan-modeller. Hun er glad i det vi kan kalle «skandinavisk» – en harmonisk stil med lyst treverk og matchende farger.

Kjøperen av «Audrey the First» valgte imidlertid å la Mark Whiteley Design bestemme stilen under dekk. Han har gjort yachten litt baskere og mer kontrastrik.

«Audry the First» har også en skrogfarge som er spesiell og fremhever linjene til den elegante yachten.

Personvernpolicy