Paris får verdens første båt som går på brukte elbil-batterier

I 2020 kommer den første elektriske båten som går på brukte elbil-batterier fra Renault. Båten er et samarbeid mellom Renault, Seine Alliance og Green-Vision, og har fått navnet Black Swan (bildet). Seine Alliance er en av de største turoperatørene på Seinen, hvor de tar med privatpersoner og bedrifter på sightseeing på elven. De har et mål om at hele deres flåte skal på brukte elbil-batterier fra Reunalt innen 2024.
I 2020 kommer den første elektriske båten som går på brukte elbil-batterier fra Renault. Båten er et samarbeid mellom Renault, Seine Alliance og Green-Vision, og har fått navnet Black Swan (bildet). Seine Alliance er en av de største turoperatørene på Seinen, hvor de tar med privatpersoner og bedrifter på sightseeing på elven. De har et mål om at hele deres flåte skal på brukte elbil-batterier fra Reunalt innen 2024. Foto: Groupe Renault Communication
Artikkelen fortsetter under annonsen

Turister som cruiser opp og ned Seinen på sightseeing kan snart gjøre det på stillegående elektriske båter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Første halvår 2020 skal den første elektriske båten som går på brukte elbil-batterier vises fram for verden. Speedbåten har fått navnet Black Swan, og er et samarbeid mellom Renault, Seine Alliance og Green-Vision.

Seine Alliance er en av de største turoperatørene på Seinen, hvor de tar med privatpersoner og bedrifter på sightseeing på elven i Frankrikes hovedstad. De har et mål om at hele deres båtflåte skal over på brukte elbil-batterier fra Reunalt innen 2024. Green-Vision står for designet av Black Swan.

Båten er utstyrt med to brukte litium-ion-batterier redesignet for å passe båten. Den har plass til to til åtte personer og kan kjøre i cirka to timer før den må lades. Å fullade elbåten tar to-tre timer. Det er fartsgrenser på Seinen, og turistbåter som Black Swan får bare kjøre i opptil en viss hastighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Propellene er koblet sammen med batteriene som gir en effekt på 10 kW og maksimalt 20 kW. Batteriene har en totalvekt på 278 kilo og gir båten en lavere totalvekt enn modellen som går på fossilt drivstoff.

Les også: Utslipp gjør at NHO vil kutte kraftig i cruisetrafikken

(Artikkelen fortsetter under)

Slik er designet på Seinens første elbåt som går på brukte elbil-batterier. Foto: Groupe Renault Communication
Slik er designet på Seinens første elbåt som går på brukte elbil-batterier. Foto: Groupe Renault Communication

Kommunikasjonssjef Unni Berge i Norsk elbilforening forteller at det ikke er uvanlig å gjenbruke elbil-batterier.

– Det gjøres litt i Norge også, men da gjør brukes de hovedsaklig i hus. Det viser seg at elbil-batteriene varer lenger enn man trodde de kom til å gjøre, og de overlever gjerne elbilen, sier Berge til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun forteller at det er mye forskning, utvikling og utprøving av å bruke gamle elbil-batterier til energilagring i bygg.

– Hvis man har solcellepanel på taket og produserer mer energi enn man bruker, kan man bruke elbil-batteriene til å lagre energien til senere bruk. Det gjøres blant annet på Bislett stadion.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Berge synes Black Swan-prosjektet er spennende.

– Det er enda et eksempel på at det finnes spennende måter å bruke brukte elbil-batterier på. Småbåter må også elektrifiseres hvis vi skal klare å kutte klimagassutslipp. Vi kommer til å se flere slike prosjekter i framtiden når andelen elbiler øker, og vi ønsker å redusere miljøbelastningen ved å produsere batteriene.

Paris er vertsby for sommer-OL i 2024, og ordfører Anne Hidalgo er blant dem som jobber for å gjøre byen grønnere før den tid. Hun har blant annet annonsert at alle fossildrevne biler skal vekk fra byen innen 2030, og at alle dieselbiler skal bort før OL i 2024.

Rapport: Smart lading av elbil kan spare 11 milliarder