Forsikringsbransjen: Ta båtsjekken i påsken

Påsken er sen i år og båtsesongen er like om hjørnet for mange nordmenn. Har du sjekket tilstanden på båten etter vinteropplaget? Foto: Shutterstock.
Påsken er sen i år og båtsesongen er like om hjørnet for mange nordmenn. Har du sjekket tilstanden på båten etter vinteropplaget? Foto: Shutterstock.

Eventyrlyst, knallsommer og en forblåst høst får skylden for at antallet båtskader steg med nesten 25 prosent i 2018 sammenliknet med året før.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Finans Norge melder at det i løpet av 2018 ble innrapportert mer enn 12.000 båtskader til norske forsikringsselskap, til en samlet prislapp på litt over en halv milliard kroner. Det ga et solid byks opp etter at antallet fritidsbåtskader hadde sunket fra 2016 til 2017.

– Vi har en del nye båteiere der ute, det er flere som har kjøpt båt de siste årene. Samtidig var sommeren 2018 fantastisk fin mange steder i landet. Disse faktorene spiller inn på skadestatistikken, sier Edmond Wold Gaulen, fagsjef båt hos Frende Forsikring, i en pressemelding.

Bestill verksted tidlig

Den hyppigste årsaken til båtskader i løpet av sommeren 2018, var havari. Det siste året har antallet havariskader økt med nesten 30 prosent.

– Båtene har blitt brukt mer, kjørt lenger og igjen vært utsatt for større risiko for havari og behov for redning. Det var mange båter som traff undervannsskjær i fjor. Mange la trolig ut på lengre turer enn de var vant til og skulle sjekke ut ukjent farvann. Da kan slike skader oppstå, sier Gaulen.

(Saken fortsetter under)

Det historisk flotte været i fjor sommer og det elendige høstværet får skylden for at antall ulykker med fritidsbåter gikk opp med 25 prosent i fjor. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Det historisk flotte været i fjor sommer og det elendige høstværet får skylden for at antall ulykker med fritidsbåter gikk opp med 25 prosent i fjor. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Fagsjefen anbefaler båtfolket å sjekke tilstanden til båt og motor i påsken.

– Da kan du bestille tid på verksted eller service før ventetiden blir lang. Venter du for lenge kan du miste flere fine dager på sjøen i mai og juni til service og reparasjoner.

Les også: Varm sommer og stormfull høst førte til kraftig økning i båtskader i fjor

Anbefaler å ta båtførerprøve

Daglig leder for båtbransjeforbundet Norboat, Leif Bergaas, påpeker at båtfolket har god kunnskap på sjøen og at antallet drukningsulykker har gått ned de siste årene. I fjor var det 17 omkomne fra fritidsbåt. Han er ellers ikke overrasket over tallene fra Finans Norge.

– Sommeren i fjor gikk inn i historien som en av de fineste, varmeste og mest solrike i Norge på 100 år. Fritidsbåtbruken økte og antallet fritidsbåter på fjorden ble tredoblet. Naturlig nok så øker skadene da.

I dag er det obligatorisk med båtførerbevis for de som er født etter 1. januar 1980 og som skal føre båt over 8 meter eller med større motor enn 25 hk. Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, anbefaler alle som skal føre båt om å ta båtførerprøven.

– I tillegg bør du skaffe deg praktisk kunnskap om den konkrete båten som du kjøper – her kan ofte båtforhandlere bidra med informasjon, dersom du kjøper via forhandler. Så bør du gjøre seg kjent med fartøyet før en legger ut på langtur. Personlig mener jeg også at det kan være lurt å ta med seg en som har kjørt båt lenge på en første testtur , sa Aarhus i et tidligere intervju med ABC Nyheter.

(Saken fortsetter under)

Slik ser det ut når en fritidsbåt har kjørt på land. Foto: Redningsselskapet/Flickr
Slik ser det ut når en fritidsbåt har kjørt på land. Foto: Redningsselskapet/Flickr

Kommunikasjonsdirektøren mener fritidsbåt er en flott fritidsaktivitet som bidrar til at vi kommer oss ut i den flotte naturen som omgir oss.

– Men for å sikre at alle kommer trygt hjem fra en trivelig båttur så må en tenke sikkerhet, ha riktig kompetanse, holde båt og motor i orden og være edru, understreket han overfor ABC Nyheter.

Les også: Gjør båtkupp i utlandet

– Sjekk skroget

Siden påsken kommer såpass sent i år, markerer høytiden startskuddet for båtsesongen for mange båteiere. Frendes båtekspert vet hva han ville sjekket så kjapt som mulig.

– Før sjøsetting etter en lang vinter er det viktig å sjekke at skroget, spesielt skroget under vannlinjen, ikke har skader. Altså at båten er tett, sier Edmond Wold Gaulen.

Videre er det viktig å huske på å skru i bunnpluggen til mellomskroget, slik at båten ikke tar inn vann, når den settes på sjøen. Sjekk bunnventil, tennplugger, batteri, motorolje og girolje.

Og når du er på plass på sjøen har Leif Bergaas i Norboat et siste råd til deg.

– Øv på bruk av kartplotter på en stille og fin dag, så sitter kunnskapen når du trenger den.

TIPS

Slik sjekker du motoren

  • Sjekk tennplugger, girolje, motorolje, oljenivå, diverse filtre og batteriet
  • Har du påhengsmotor? Se til at den får kjøling. Det kontrollerer du enkelt ved å se at det kommer en stråle med kjølevann ut av motoren. Skjer ikke dette, stopp motoren med det samme.

Og skulle du få trøbbel med motoren i år har Frendes båtsjef tipsene klare for hvordan du kan unngå det neste år:

  • Kjør ferskvann gjennom motoren slik at den konserveres før lagring
  • Dekk til motoren og sett den innendørs hvis du kan
  • Har du innenbordsmotor? Husk å fylle på kjøleveske så ikke vann som står i motoren fryser til is

Sikkerhetstips

  • Sjekk sikkerhetsutstyret om bord
  • Planlegg turen, sjekk farvannet der du skal og ha gode kart
  • Sjekk at du har tilstrekkelige flyteplagg/flytevest og spesielt patron på oppblåsbare vester
  • Ha med ekstra tau og lenseutstyr og sjekk at redningslederen fungerer
  • Gjennomfør en sikkerhetsøvelse med hele familien om bord. Hvem tar over roret hvis skipperen faller over bord?

Kilde: Frende Forsikring

Personvernpolicy