Original glassboble

Det er plass til en ni meter lang RIB på akterdekket. I anledning overleveringen, hadde verftet heist ombord eierens sportsbil. Foto: Numarine
Det er plass til en ni meter lang RIB på akterdekket. I anledning overleveringen, hadde verftet heist ombord eierens sportsbil. Foto: Numarine
Salongen er en stue på 48 kvadratmeter og eierens lugar med bad og garderobe er over 40 kvadratmeter stor.

Eieren bor i «toppetasjen». Han kan gå ut på et stort dekk via skyvedører. Dekket er i utgangspunktet også lagerplass for en ni meter lang RIB og to vannscootere.

Løftekran på dekket

Det høres kanskje ikke så gildt ut å ha hele den store uteplassen okkupert av en stor og to små båter. Men Numarine, det tyrkiske verftet som akkurat har sjøsatt det første eksemplaret av 32XP, kaller modellen for en ekspedisjonsyacht. Da er det nær sagt obligatorisk å ha med noe mer enn en liten gummijolle, dykkerutstyr og et seilbrett.

32XP er stor, men ikke så stor at den rommer akkurat like mye som en yacht på 50 meter. Noen kameler må eieren svelge. Lagringen av RIB-en og scooterne rett utenfor lugaren, er en av dem. Men med en gang mannskapet på fem personer har fått yachten til å ligge stille, kan eieren kommandere dem til å fjerne lettbåten og vannlekene. Det gjør de med en kran som løfter 2,5 tonn. Kranen kan, hvis eieren er mer opptatt av ekspedisjoner på landjorden, brukes til å løfte ombord en bil.

Les også: Kanskje din neste elbil kommer fra Kina?

(Saken fortsetter under)

Skroget er sveiset av stålplater. Overbygget blir laget i kompositt blant annet for at yachten ikke skal bli for topptung. Foto: Numarine
Skroget er sveiset av stålplater. Overbygget blir laget i kompositt blant annet for at yachten ikke skal bli for topptung. Foto: Numarine

Form og funksjon

Båtene og yachtene som Numarine bygger har særpreg. Det kan man utvilsomt også si om den nye modellen i XP-serien. Intensjonen og håpet til verftet er å bygge flere yachter. En 24 meter lang XP-modell ble levert i 2016. Når eller hvis en kjøper melder seg, er verftet klart til å starte byggingen av en 40 meter lang versjon.

Designeren Can Yalman, som har jobbet for Numarine i mange år, har hatt ansvaret både for form og funksjon. Formen er moderne med tilnærmet rett baug, stramme linjer og store vindusflater. Flybridgen på 60 kvadratmeter er trukket så godt som helt til hekken. Det bastante preget til eksteriøret mykes opp av den spesielle form til vinduene forut i overbygget.

Brodekket har i tillegg til eierlugaren et rommelig styrehus. Styrehuset er innredet med tre «skipperstoler» og en liten sittegruppe. Basert på tegninger og illustrasjoner tyder alt på at skipperen vil ha full oversikt. Fra styrehuset er det dør til sidedekket.

På hoveddekket er det en salong med spiseplass, bysse, et lite trimrom og helt forut en stor VIP-lugar med to separate bad og god skapplass.

Det nedre dekket har plass til fire gjestelugarer. Skipperen har egen lugar med en liten kontorplass. Helt forut kan resten av mannskapet dele to små lugarer med køyesenger. Hver lugar disponerer et knøttlite bad.

Les også:  Ny runde med Tesla-søksmål

Snaut 100 millioner kroner

Motorrommet er beskjedent. Skroget er utviklet for moderat fart. Verftet og konstruktøren mener det greier seg med to Caterpillar-motorer som har en effekt på 715 hester. Motorene gir yachten en toppfart på 14 knop. Med en fart på ni knop rekker drivstofftankene som rommer 26.000 liter til en tur på 3.000 nautiske mil.

Den 32 meter lange yachten har plass til 12 gjester og et mannskap på fem personer. Foto: Numarine
Den 32 meter lange yachten har plass til 12 gjester og et mannskap på fem personer. Foto: Numarine

Foreløpig har vi ikke fått tilgang til bilder eller nevneverdig informasjon om hva slags farger og materialer som er brukt i innredningen. Verftet sier at de leverer den stilen kundene vil ha. De kan også til en viss grad tilpasse oppdelingen under dekk. Det tipper vi blant annet betyr at trimrommet på hoveddekket kan integreres med salongen og den store lugaren forut på hoveddekket innredes som spiseplass med utsikt og direkte utgang til den formidable uteplassen på fordekket.

Det er verft som produserer yachter med det samme preget som Numarine 32XP, men det er mye mindre konkurranse i dette segmentet enn i segmentet som omfatter planende flybridge-yachter. Basisprisen Numarine går ut med er 82 millioner kroner. Italienske modeller som ligner koster 10 – 30 millioner kroner mer.

Problemet til Numarine er kanskje at de har valgt en form som for mange er litt for futuristisk og selvsagt også at det fortsatt finnes noen som er skeptiske til kapabiliteten til tyrkiske verft generelt.

Les også: 

Med en hemmelighet i hekken

Dette kan vi leve med

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen

Annonse
Motor
Populært