Legenden pusses opp

«Vagrant» har vært i japansk eie noen år. Nå skal klassikeren fra 1913 pusses helt opp. Foto: Huisfit
«Vagrant» har vært i japansk eie noen år. Nå skal klassikeren fra 1913 pusses helt opp. Foto: Huisfit
Det nederlandske verftet Royal Huisman har fått jobben med å restaurere «Vagrant».

Verftet regner med at jobben vil ta to år. Etter å ha lidd en ublid skjebne i Japan i mange år, er den klassiske 1913-modellen i en elendig forfatning.

Legendarisk båtbygger

«Vagrant» er konstruert og ble bygd av legenden Nathanael Greene Herreshoff. Han var mannen bak alle de amerikanske båtene som deltok i og vant America´s Cup mellom 1893 og 1920. På kundelisten til Herreshoff finner vi navn som William Randolph Hearst, John Pierpont Morgan og Harold Stirling Vanderbilt.

Det måtte et stort mannskap til for å seile de store skonnertene. Foto: Ukjent
Det måtte et stort mannskap til for å seile de store skonnertene. Foto: Ukjent

«Vagrant» ble konstruert og bygd for Vanderbilt. Han var langt over gjennomsnittet opptatt av seiling allerede i ung alder. Vanderbilt bygde skonnerten med en skroglengde på 33 meter for å seile regatta. Øyensynlig fikk han ikke noe dreis på akkurat den type seiling. Det var først tidlig på 1920, etter at yachten hadde skiftet navn til «Queen Mab», den begynte å vinne seilaser. Herreshoff bygde noe senere to yachter som er så godt som identiske med «Vagrant».

Vanderbilt ble senere veldig mye mer opptatt av America´s Cup og J-Class, og på 1930-tallet gjorde han rent bord og vant tre ganger med «Enterprise», «Rainbow» og «Ranger».

Les også:   Nytt cruiseskip får racerbane

Stålskrog og aluminiumsrigg

De fleste yachtene som deltok i skonnertregattaene i USA er blitt borte. De krevde stort mannskap og mye vedlikehold. Mange ble i årenes løp rigget om og forenklet så de kunne opereres av et mindre mannskap. Historien til «Vagrant» er vanskelig å spore, men den ble i en periode brukt som charterbåt. Nåværende eier, som vi ikke har klart å identifisere, har bestemt seg for å pusse opp klassikeren fra innerst til ytterst.

Royal Huisman skal plukke yachten så godt som helt fra hverandre. Stålskroget som er over 100 år gammelt blir sandblåst. I denne prosessen kan det nok dukke opp ubehagelige overraskelser i form av rust. Yachten får helt nytt dekk. Det av dekksutstyret som er originalt blir montert på plass. Noe må helt sikkert også erstattes.

Dykstra Naval Architects skal rekonstruere den originale seil- og riggløsningen. Dessverre, men ikke så rart, blir mastene laget i aluminium av Rondale. Interiøret vil være tidsriktig, men det blir modernisert med plass til mannskap, motor, generator og airconditionanlegg.

Les også: 

80 år siden luftskipdrømmen ble knust av «Hindenburg»

Her kan du dykke ned til krigs- og skipshistorie

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen

Motor