Med en hemmelighet i hekken

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er de første skissene av Azimut S7. Plantegningene viser en ekstremt rommelig båt – tilsynelatende uten motorer?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er dette en modell skreddersydd for det kinesiske markedet? Kinesere bryr seg ikke om båtene går fort eller sakte. Mange kinesiske båteiere forlater faktisk aldri marinaen. I Kina fungerer den som en slags golfklubb eller hotell hvor gjestene ikke bor på rom, men i båter og yachter.

Boflate og garasje

Forklaringen finner vi i pressemeldingen fra det italienske verftet. Azimut S7 blir levert med tre Volvo-motorer som er koblet direkte på pod-drev. Motorene er montert så langt bak i båten at det er blitt plass til en 13 meter lang boflate under dekk. Mellom motorrommet og dørken i cockpiten er en garasjen hvor eieren kan stuve bort en vannscooter og en lettbåt på 3,25 meter.

Pod-drev er en form for pakkeløsning. Motoren og drivverket er koblet sammen i én enhet. Designeren slipper å ta hensyn til at det skal være en aksel mellom motor og propell. Pod-er, enten de kommer fra Volvo og er koblet sammen med dieselmotorer, eller fra Rolls-Royce og har elektriske motorer i selve drevet, er også mer effektive enn den konvensjonelle løsningen med aksel og propell. Når hvert av drevene kan kjøres individuelt, er det også mulig å levere båten med joystickmanøvrering.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bilprodusent og Iran inngår kjempe-kontrakt

(Saken fortsetter under)

Sittegruppen i salongen kan brukes som spiseplass. Så godt som hele bakveggen mot akterdekket kan åpnes. Illustrasjon: Azimut
Sittegruppen i salongen kan brukes som spiseplass. Så godt som hele bakveggen mot akterdekket kan åpnes. Illustrasjon: Azimut

Skal tåle storm

Azimut har valgt å bruke tre Volvo IPS 1050. Hver av de tre motorene har en effekt på 800 hester. Det gir båten en toppfart på 35 knop. I denne båtkategorien er det fort nok. Selv om S7 har mer sporty linjer enn de fleste flybridgemodeller, er det en båt for dem som vil ha volum å boltre seg på ombord.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Azimut S7 er 21,3 meter lang og 5,3 meter bred. Dette sammen med en totalvekt på 45,3 tonn indikerer at det ikke er en båt som har optimale sjøegenskaper. Den vil nok helt sikkert klare seg fint i Middelhavet. Langs norskekysten kan det være røft, men båteiere pleier så godt som aldri å utfordre skjebnen. Det er absolutt ikke komfortabelt. Azimut oppgir at de vil plassere 70-foteren i konstruksjonskategori A. Da må den være konstruert og bygd slik at den tåler storm på åpent hav.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Verftene har begynt å bruke mer laminat med karbonfiber. Karbonfiber er sterkere og stivere enn glassfiber. Tynnere laminat gir lavere vekt. Samtidig øker vekten med de enorme glassflatene en båt må ha for å være tidsriktig. Topptunge båter er det samme som båter det er ubehagelig å være om bord i. Derfor har Azimut valgt å bruke karbonfiber til overbygget. Resten av båten vakuumstøpes i vanlig glassfiber.

Les også: Ekstrem råskap fra Mercedes-AMG

(Saken fortsetter under)

Byssa er plassert forut vis-á-vis førerplassen med to seter. Illustrasjon: Azimut
Byssa er plassert forut vis-á-vis førerplassen med to seter. Illustrasjon: Azimut

Småfikse grep

Linjeføringen til S7 er det Stefano Righini som har stått for. Han har bare foretatt en gjennomtenkt utvikling av linjene som preger de to andre modellene i Sport-serien til Azimut. De er på henholdsvis 55 og 77 fot. Righini har jobbet for Azimut i en «mannsalder».

Francesco Guida har gjort sin første jobb for Azimut. Han har hatt ansvaret for oppdelingen og stilen under dekk. Guida har tatt noen grep, men han har ikke tenkt så alt for langt utenfor boksen. Hoved-
dekket er innredet med førerplass og bysse forut, og en sittegruppe som kan brukes som spiseplass akter. Det er god plass ute på akterdekket, med sittegruppe og solseng forut. Uteplassen på akterdekket er skjermet. Azimut vil levere S7 som kupé med det de kaller en «sportsfly».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På det nedre dekket dominerer eierlugaren som er på snaut 20 kvadratmeter. I tillegg er det tre gjestelugarer. Dette er standardløsningen verftet vil bruke på
båten som er under bygging, og som skal være klar til å debutere i Cannes i september. Utstillingsbåten får det verftet kaller et høyteknologisk interiør. Hovedfargen er grå, spritet opp med stål, glass, speil og blankt, mørkt treverk. Azimut tilbyr også S7 med et interiør som skal være «varmere».

Det er ikke vanskelig å peke på båter som konkurrerer mot Azimut S7. Alle de store engelske, italienske og amerikanske verfteten bygger lignende 70-fotere. Franske Jeanneau og tyrkiske Numarine bestemmer på sett og vis hva som er billig. Numarine 70 er dessuten en båt med dristige linjer. Det opplever vi at S7 også har. Prisen Numarine oppgir er cirka 20 millioner kroner, men Azimut S7 kommer til å koste snaut 25 millioner kroner – tror vi.

Les også:

Snart sjøsettes «spøkelsesskipene»

Så mye båt får du for 1,2 millioner

Flygende finne: – Fort gjort å bli fartsblind

Når bil blir til båt

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen