Feil dieselkvalitet kan gi motorhavari

Fritidsbåt i sjøen utenfor Arendal. Foto: Morten Holm / SCANPIX
Fritidsbåt i sjøen utenfor Arendal. Foto: Morten Holm / SCANPIX

Når du skal fylle drivstoff på båten, må du være ekstra bevisst på kvaliteten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta om drivstoffkvaliteter

  • Drivstoff klassifiseres gjennom ulike produktstandarder på europeisk nivå. Bensin har en annen produktstandard enn diesel, og det finnes forskjellige produktstandarder innenfor dieselkategorien.
  • Det anbefales å bruke avgiftsfri diesel (også kjent som anleggsdiesel) til båter. Denne dieseltypen er i henhold til den europeiske produktstandarden EN 590. Denne standarden har samme drivstoffkvalitet som diesel til bilen – forskjellen er bare hvordan de avgiftsbelegges. Dette er også grunnen til at de har forskjellig farge.

Kilde: Norsk Petroleumsinstitutt

Uten drivstoff blir det lite aktivitet på sjøen, men du skal samtidig være klar over hva du fyller med. Men drivstoff kommer i ulike kvaliteter og standarder, og det er ikke alltid marinaen tilbyr en kvalitet som er tilpasset moderne motorer:

Hvis du har en moderne common rail dieselmotor i båten din, skal dieselen du fyller oppfylle en drivstoffkvalitet som heter EN 590.

– Regelen er at drivstoffkvaliteten skal stå opplyst på pumpa. Men dersom du ikke ser den, eller den mot formodning ikke skulle stå der, er det viktig at du som forbruker stiller spørsmål til de ansatte ved marinaen om hvilken dieselkvalitet de har, sier Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt (NP), i en pressemelding.

– Feil dieselkvalitet kan på sikt få negative konsekvenser for båtmotoren, og det har vært rapportert inn flere tilfeller av motorhavarier på grunn av feil dieselkvalitet, fortsetter hun.

De som tøffer rundt ute på bøljan blå med bensinmotor, har andre ting de bør være obs på, forteller generalsekretæren.

– Når du fyller bensin, er det viktig å unngå å få med vann i tanken. Bensin inneholder litt etanol som kan trekke til seg vann, og for mye vann kan skape problemer i motoren, avslutter Nøstvik.

Les også:

Unngå kollisjon til sjøs i sommer

– Skaff deg kunnskap om båten du har kjøpt

Endringer i båtførerprøven i 2017